Karta över Muddus?

Jo, på de 12 dagarna de tog oss att skida från sydöstra hörnet av Muddus upp till Alesjsurestugorna (skidade genom Muddus, Stubba och Sjaunja) såg vi 4 skotrar på håll och sammanlagt noll skidspår. Så nog är det folktomt allt.

Skulle väl vilja påstå att det är en 50 gånger fler som skidar genom Sarek på vintern och där är det ingen trängsel direkt 😎

/ Stefan

Nu blev jag avundsjuk. Jag har som mål att om några år göra en vintettur i Muddus.
 
Man gör sitt bästa 😄

Jo du lär nog vara minst lika sugen efter vandringen skulle jag gissa. Om man gillar riktig urskog är Muddus helt fantastiskt.

Men jag gillar faktiskt Sjaunja ännu mer. Dels är det ju ett betydligt större vildmarksområde och dessutom lite mer kuperat. Men bägge är kanonfina!

God tur!

/ Stefan
 
Intressant kanske blir Muttos/Muddus nationalpark
I september istället för tilltänkta Sylarna Jämtlands triangeln.
Myggen lär inte bli till besvär.Beställt kartan; sedan fundera resan blir dubbelt så lång nästan ...
 
Två av dom....

Hejsan.

Sov i stugan vid Muddusfallet och den mitt inne i nationalparken (som jag glömt bort namnet på) när vi var där på vår vintertur. Och bägge dessa stugor var öppna och det fanns gott om ved. Framför allt stugan i "mitten" var mycket mysig.

En sak som kan vara bra att ha i åtanke är att det kan vara ganska tungskidat, dvs bottenlös lössnö, i både Muddus och Sjaunja på vintern. När vi skidade genom Muddus hade vi turen att få fin skare, men jag har vid en tidigare tur genom Sjaunja fått uppleva den beryktade storskogssnön. Sjönk ner till knäna trots att jag hade mina 2.6 meter långa Tegsnässkidor....går inte fort fram då 😄

/ Stefan
 
De stugorna jag varit i har haft "finved", färdighuggen på säck. Stugorna är väldigt fina och har det nödvändigaste. Man betalar i efterskott via PG. Det som dock förvånade mig var den rikliga mängden skoterspår, på vissa ställen nästan löjligt mycket, antar att det hade pågått reninsamling nyligen, var i början på mars. Observera att det är fågelskydd redan från 10 mars om jag inte minns fel i västra delen av Muddus.
 
Hej!

Någon som vet var man får tag på en karta över Muddus? Hittar ingen själv...

/Johannes

Jag har gett bort mina "Gröna Kartan" blad till en som ville ha, det var en på Utsidan men vem minns jag inte.
Bladen heter Porjus 27 J SO
och Porjus 27 J NO
om de går att få tag på numera vet jag inte.
Peter
 
Stugorna som vi här pratar om, är de öppna och tillgängliga för övernattning året om och när som på dygnet? Om man beger sig på en vandring tänker jag - kan man alltid lita på att det går att övernatta i dem, givet att de inte är upptagna av någon annan?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.