Karta Kungsleden

Karta och kompass är nödvändigt, inte minst som livförsäkring, jämför med att du ska åka från A till B som du aldrig gjort tidigare, kör du då med "Det behövs inga kartor, det går ju väg från A till B"...

GPS kan vara bekvämt och den mottar signaler bra i fjällmiljö, men GPS:n funkar bara så länge den har batterier.
 
Den korta sträcka av kungsleden jag har gått (Abisko-Alesjaure) skulle man ha klarat sig utan karta. Men det är ingenting jag rekommenderar, vandringen blir bra mycket intressantare om man kan hålla koll på var man befinner sig, hur långt man gått och framför allt hur långt man har kvar till platsen man tänkt ha läger på. Personligen skulle jag känna mig vilse utan karta även om jag har en stig att följa. Dessutom är karta och inte minst kompass en extra säkerhetsmarginal som varken är dyrt eller tungt. Kort sagt ska du ha karta och kompass med dig.
Pär
 
Utan karta och kompass förvinner ju halva(?) nöjet med att vara ute och vandra, utan ni tvingas ha leden inom synhåll hela tiden.

Skulle själv tycka det vara trist att klamra sig fast vid en led på det viset och inte kunna improvisera, t.ex. med toppturer vid bra väder.

Väderomslag kan komma snabbt i fjällen, har ni lämnat leden med några hundra meter är det inte givet att ni hittar den igen utan kompass om vädret slår om och sikten försämras.
 
Förutom det som redan sagts om orientering och säkerhet i de tidigare inläggen vill jag framhålla kartan som "lektyr" vid raster m.m. Själv kan jag aldrig se mig mätt på en karta. Det är också mycket mer givande med vandringen om man kan sätta namn på de platser man passerat.
 
nu har det spårat ur. det enda jag är intresserad av är om det är ett måste med karta för att gå kungsleden eller om den är utmärkt så väl att det inte behövs.
 
nu har det spårat ur. det enda jag är intresserad av är om det är ett måste med karta för att gå kungsleden eller om den är utmärkt så väl att det inte behövs.

Visst kan det gå, enligt weben kostar BD6 en dryg hundring, vad kostar det oss skattebetalare att hämta hem någon som irrar runt på fjället och gått vilse utan karta & kompass?

Om man inte har råd att skaffa en karta, det går att låna från någon som har vilket är gratis, går också att hitta på nätet vilket kostar bläcket att skriva ut...

Jag har råkat ut för klart väder som blev stilla regn som snabbt övergick i dimma som du knappt såg 5 meter i... där hamnade man på renstigar som slutade i ingenstans, god hjälp av karta och kompass då.

Det borde vara ok att åka skridskor tvärs över Mälaren nu, varningsskyltarna för att det är en bruten farled till Köping genom isen är borta nu!!!!
 
nu har det spårat ur. det enda jag är intresserad av är om det är ett måste med karta för att gå kungsleden eller om den är utmärkt så väl att det inte behövs.

Gör precis som du vill, du tycks ju inte vara mottaglig för råd från personer som upplevt mer på fjället än du.
 

avslutad210712

Gäst
Är det nödvändigt med karta för att vandra Kungsleden eller räcker det med de markeringar som finns?

Har inte gått hela Kungsleden så egentligen kan jag inte ge ett riktigt svar men om man håller sig till själva leden så lär det vara svårt att gå vilse eftersom det bara är att titta ner så ser man stigen. Bygger dock på att man inte gör några avstickare. Har dock bara gått mellan Abisko-Vakkotavare eller Abisko-Nikkaluokta.

Politiskt sett ett felkaktigt svar men ärligt talat är det svårt att bomma leden även i sämre väder på sommaren.
 
nu har det spårat ur. det enda jag är intresserad av är om det är ett måste med karta för att gå kungsleden eller om den är utmärkt så väl att det inte behövs.
Jag har vandrat hela Kungsleden från Abisko till Hemavan. Kungsleden är långt ifrån så vältrampad överallt att det bara är att följa stigen. Längs vissa delar har det även utförts röjningar så att markeringarna på träden är borta.
 
Nu har jag gått Kungsleden från Abisko till Hemavan och skulle säga att karta inte behövs, inte för orienteringen på leden i alla fall. Träffade även på personer som gick leden utan karta. I stort sett hela leden är väl utmärkt. Stigen i marken är också oftast mycket tydlig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pé Bok/karta Kungsleden Fjällvandring 4
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Melvham Trparksmötet - karta Fjällvandring 4
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Naturnissen Ladda ned karta från lantmäteriet? Fjällvandring 11
Utetant Karta Gautelis? Fjällvandring 3
mkadventure Funäsfjällen karta Fjällvandring 4
Felle96 karta Fjällvandring 2
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 9
Nervös Karta Grövelsjön Fjällvandring 6
Rapps Vadvetjåkka Karta Fjällvandring 1
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
bfia73 karta på nätet Fjällvandring 1
Hemskis Online Karta med Sareks gräns? Fjällvandring 1
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
P.D Pertex i på karta. Fjällvandring 3
flea Karta Helags+sylarna Fjällvandring 2
granbom Vad är detta för karta? Fjällvandring 2
Igelkotte Karta över Kebnekaiseområdet Fjällvandring 27
linda_a Karta över Norska fjällen? Fjällvandring 9
dennis_h Karta Jotunheimen Fjällvandring 6
perniklasjoh Karta över skåneleden ? Fjällvandring 2
...Uffe... Inplastad karta eller ej ?? Fjällvandring 44
lusth Karta Keb? Fjällvandring 0
sursta Karta över Jotunheimen Fjällvandring 3
Pigge2 Norsk karta? Fjällvandring 2
fjelltur Karta över Lofoten Fjällvandring 17
Filip J Jotunheimen/karta Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Karta & Kompass Fjällvandring 3
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.