karbinbroms...

...är tydligen ett must know, men jag har svårt att uppfatta den som riktigt nyttig.

har dubbel- och trippelkollat, med flera källor, hur den ska riggas, men jag måste klämma dit minst 5 tvärskarbiner för att få friktion nog för att vilja fira på en sån.

känns inte riktigt som någon metod att ta till i nödfall, om det kräver att man måste ha 8 karbiner, varav minst två ovala, tillgängliga.

tänker att jag måste ha missat nån detalj, men kan inte för mitt liv komma på vad.

nån som känner till hemligheten?
 
Kan inte säga att jag är tvärsäker själv men om du har en bild på hur du gör så vi kanske resonera lite tills någon som vet med säkerhet får säga sitt...

mvh
Johan
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
När jag glömt broms har jag kör HMS, tycker det är enklare. Kommer inte just nu på varför karbinbroms är bättre som nödbroms?

EDIT:
Lite svar på min fråga, men jag vet inte om jag håller med. Vare sig karbinbroms eller HMS är ju direkt standard metoden så repslitaget känns sekundärt och dubbla rep funkar ju bra.
http://www.utfard.nu/utfard2/uf2_2.7.htm
 
...är tydligen ett must know, men jag har svårt att uppfatta den som riktigt nyttig.

har dubbel- och trippelkollat, med flera källor, hur den ska riggas, men jag måste klämma dit minst 5 tvärskarbiner för att få friktion nog för att vilja fira på en sån.

känns inte riktigt som någon metod att ta till i nödfall, om det kräver att man måste ha 8 karbiner, varav minst två ovala, tillgängliga.

tänker att jag måste ha missat nån detalj, men kan inte för mitt liv komma på vad.

nån som känner till hemligheten?

Från SKF: "Metoden att använda flera karbiner till att skapa sin egen ”repbroms” är gammal och används knappast idag." Använd HMS, ha med extrabroms eller firningsåtta (också det gammalt) är smidigare förslag.

Har dock svårt att se varför du skulle behöva 5 tvärskarbiner när du firar. Jag skall verkligen inte påstå att jag använt karbinbroms mer än för att testa, men prussik i benslingan bör se till att går i lagom tempo.
 
Ovalkarbiner behövs väl knappast? Jag tyckte den funkade fint med firning på halvrep. I och för sig rätt flack firningspist. och så hade jag rätt små karbiner.

Jag listade ut hur de funkade när jag behövde dem, längst upp på ett berg, men borde tydligen istället ha gått en kurs med auktoriserade instruktörer enligt rådande klimat.
 
Jag listade ut hur de funkade när jag behövde dem, längst upp på ett berg, men borde tydligen istället ha gått en kurs med auktoriserade instruktörer enligt rådande klimat.

Att racka ner på det rådet i en högrisksport där antalet olyckor ökat under senare år på grund av okunskap och mycket nybörjare är för mig rätt förvirrande.
 
http://www.chockstone.org/TechTips/CrabBrake.htm

En Jag har provat med litet olika karbiner och det funkar med det mesta, men alla varianter har gemensamt att det är mycket väsen för litet ull (friktion).

Har bara testat hemma i labbet (takkroken) med enkelrep. Möjligen ger dubbelrep ett mer tillfredsställande resultat, men den visas ju ofta med enkelrep som om det inte spelade nån större roll.
 
att använda benslingsprusiken som hastighetsreglage känns litet vanskligt - min erfarenhet (ute i verkligheten, då) är att den är rätt binär: på eller av.
 
jag trodde tvärtom att antalet olyckor per deltagartimme minskat?

Säkerhet är ju den viktigaste komponenten i klättrarens färdigheter men jag tror inte klätterkurser är ett universialmedel
 
jag trodde tvärtom att antalet olyckor per deltagartimme minskat?

Säkerhet är ju den viktigaste komponenten i klättrarens färdigheter men jag tror inte klätterkurser är ett universialmedel

Nä, kurser är inte det enda sättet att lära sig. Men det för många överlägset bästa sättet att lära sig något torde vara att bli visad praktiskt av en person som vet vad han gör. Just i klättring är ju som sagt trial and error rätt så oförlåtande.

Men självklart kan även utbildade personer göra enkla misstag. Erfarna klättrare kan glömma att göra kamratkoll. Undrar hur många olyckor som beror på ren okunskap jämfört med slarv trots egentlig kunskap.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips