Karakoram Highway?????

Hej. Vi kommer enligt planerna att befinna oss på Karakoram Highway någon gång på våren 2008, men det är fortfarande många oklarheter kring denna väg. Hoppas någon här känner till mer. Följande är bara saker jag hört och läst.

1. För ett tag sen var gränsen mellan Pakistan och Kina på KKH öppen endast under säsongen Maj - Oktober, men istället håller man nu öppet gränsen året runt.

2. Läste på Lonely Planets cykel-forum att så gott som inte en enda cyklist släpps genom gränsen, utan tvingas cykla tillbaks en bit och ta buss en ordentlig sträcka, och därmed missar man 180 km nedförsbacke och ett makalöst landskap, vilket vi naturligtvis inte vill.

3. Pga inbördes klaner blir man starkt starkt avrådd från att campa längs med vägen, och istället ta in på motell eller liknande.

Ifall Någon vet någonting om detta, eller känner till Karakoram Highway bättre än jag skulle jag uppskatta ett svar otroligt mycket.

Nino
 
Hej. Vi kommer enligt planerna att befinna oss på Karakoram Highway någon gång på våren 2008, men det är fortfarande många oklarheter kring denna väg. Hoppas någon här känner till mer. Följande är bara saker jag hört och läst.

1. För ett tag sen var gränsen mellan Pakistan och Kina på KKH öppen endast under säsongen Maj - Oktober, men istället håller man nu öppet gränsen året runt.

2. Läste på Lonely Planets cykel-forum att så gott som inte en enda cyklist släpps genom gränsen, utan tvingas cykla tillbaks en bit och ta buss en ordentlig sträcka, och därmed missar man 180 km nedförsbacke och ett makalöst landskap, vilket vi naturligtvis inte vill.

3. Pga inbördes klaner blir man starkt starkt avrådd från att campa längs med vägen, och istället ta in på motell eller liknande.

Ifall Någon vet någonting om detta, eller känner till Karakoram Highway bättre än jag skulle jag uppskatta ett svar otroligt mycket.

Nino

1: Vet ej om det nu är öppet året runt, men i så fall är det nog svårcyklat med mycket snö och kyla...
2: Kanske kan ni övertala busschaffören att stanna och släppa av er strax efter kinesiska gränsstationen?
3: Inbördes klaner? Vad menas? Det går nog bra att campa längs vägen, men risken finns att du blir bjuden hem till någon istället...folk är väldigt gästvänliga och generösa.
Dock bör sägas att USAs agerande de sista åren har gjort många väldigt arga, och det har förekommit attacker på skolor och kyrkor som inte har något med USAs politik att göra, förutom nationaliteten och hudfärgen hos vissa av medlemmarna. Man kan säkert ha otur och råka ut för något, men risken är större att bli påkörd.

Undrar du något mer specifikt om vägen eller annat i Pakistan, hör av dig.
/marcus
 
Var vid den gränsen för några år sedan och snackade med en cyklist som hade varit i pakistan på väg in i kina någonstans. Han bekräftade att det inte är möjligt att på något sätt passera in i kina på en cykel. Han fick cykla tillbaka och ta bussen som du nämner i punkt 2.

Vad gäller camping längs vägen så vet jag inte hur det är i pakistan men han var tvungen att ha en beväpnad eskort på ca 5-6 rambokillar med kulsprutor hela tiden fram till gränsen. I kina skulle jag inte tro att det är några problem att campa. Det kan vara ide att försöka hålla lite låg profil för polisen, dom gillar inte tanken på att ha turister som glider runt utan att någon har koll på dom.
 
3. Pga inbördes klaner blir man starkt starkt avrådd från att campa längs med vägen, och istället ta in på motell eller liknande.

Jag har rest i området, och vandrat två somrar i Chitral, nästa dalsystem strax väster om Gilgit.

Det är så här, att folk i Giligit, Yashin, Hunza, Nagar och Baltistan, är i allmänhet ytterst gästfria och trevliga att ha att göra med. Däremot nedanför Giligt går vägen genom ett område som kallas Indus Kohistan. Detta liksom delar av Swat kan vara ytterst farliga om man har otur, och ja det förekommer där strider mellan klaner eller olika segement av samma klan, och det ena med det andra.

Det finns ingen som helst anledning att campa i dessa områden. Man tar in på småhotel längs vägen och priserna brukar vara högst rimliga.

För egen del skulle jag inte ge mig på KKH i dessa dagar. Redan före 9/11 kunde folk i Kohistan vara ytterst otrevliga. Göran Kropp blev utsatt för så mycket stenkastning att han valde att ta bussen. Och, det är inte alla som kan skilja på svenskar och amerikaner. Till saken hör att enligt en nyligen utförd opinionsundersökning visade det sig att Usama Bin Ladin hade ett mkt starkt stöd, över hälften uppgav sig ha stort förtroende för honom. Medan endast en tredjedel hade förtroende för Musharaf, generalen som styrt de senaste åren.
 
vada rubrik? Jag ar val inte tradskaparen??

Jag hade ett litet helvete nar jag cyklade pakistanska KKH i just Indu Kohistan, barnen ar smajavlar och de lite mer vuxna skulle jag beskriva som "konstiga" ...(varfor skrika sa att spottet sprutar och sparra upp ogonen till pannan och ta upp en sten och kasta den mot mig bara for att jag rakade fraga vart jag kunde kopa en pepsi??)

Fast och andra sidan cyklar man igenom omradet pa 3 dagar. Den langsta biten utan hotell ar ca 12 mil har jag for mig vilket ar langt pa KKH. Finns inte manga stallet att campa pa heller.

Fast aven kohistan ar lugna gatan om man jamfor med Etiopien, mycket varre dar...(eller vad sager du Stellan? )och Etiopien tog 5 veckor att cykla genom:)) Finns nagra historier om Eti pa min blogg om ngn ar nyfiken:

www.backpacking.se/larsbengtsson

(valj Afrikaresan...(really?) : -))
 
Jag hade ett litet helvete nar jag cyklade pakistanska KKH i Fast aven kohistan ar lugna gatan om man jamfor med Etiopien, mycket varre dar...(eller vad sager du Stellan? )och Etiopien tog 5 veckor att cykla genom:)) Finns nagra historier om Eti pa min blogg om ngn ar nyfiken:

(valj Afrikaresan...(really?) : -))

Har inte cyklat Karakoram Highway men som Lars skriver så är Etiopien ett helvete för cyklister. Klarar man Etiopien så klara man allt. Jag misslyckades pga stenkastande ungar och sprickor i skallbenet...

Har börjar Helvetet.... Metama, första byn i Etiopien om man kommer från Sudan.

eti_2005_02.jpg


/Stellan
www.sandstorm.se
 
Varför inte välja något trevligare resmål

Varför inte välja något trevligare resmål? Frågar jag mig. Det finns förvisso några områden i norra Pakistan, som är värda att besöka, men väger man alla potentiella risker som finns med att resa på cykel genom Pakistan talar det mesta för — tycker jag — att man ska välja något annat resmål. På cykel är man ju enormt exponerad, folk är verkligen beväpnade till tänderna i vissa trakter, och ogillar ofta västerlänningar. Stora delar av NWFP är "talibaniserade". Man ser inte ett kvinnoansikte, alla karlar bär vapen, och man blir betraktad som en "otrogen".

Vill man absolut hoja till Asien skulle jag välja att försöka göra det genom länderna norr om Pakistan, och komma in i Kina den vägen. Det är säkert förmätet av mig att komma med förslag till andra resmål men jag gör det ändå. Kan varmt rekommendera att hoja i Malaysia, Thailand, Laos, Kambodja och Viet Nam. Även delar av Indien och Indonesien bjuder på fin cykling. Folk är i allmänhet fantastiskt vänliga och trevliga i sydostasien, man behöver inte vara rädd, maten är superb, och vägarna tar en till en massa intressanta platser. Såg f ö på Happy http://happymtb.org/forum/list.php/1 att någon hade hojat från Kham till Lhasa och Kathmandu, utan några större problem med myndigheterna, en fantastisk väg.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.