Kapellet innanför eller utanför flytväst?

Detta kan tyckas vara en trivial och löjlig fråga ... men jag slutar aldrig att undra:

"Ska" man ha kapellet innanför eller utanför flytvästen? Jag är nu på gång att köpa ett nytt kapell till min kajak. Och jag har då insett att vissa kapell verkar vara större i midjan medan andra är mer tighta.

Vad är egentligen "bäst", då man paddlar långfärdskajak (dvs ej forskajak), Innanför eller utanför?

innanför

Innanför är att föredra om du vill vara torrare. Flytvästen fungerar som en barriär mot översköljande vågor och håller kapellet på plats.

Vill du ha saker lätt tillgängliga och kunna släppa ut värme en varm sommardag ska du ha kapellet utanför.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Detta kan tyckas vara en trivial och löjlig fråga ... men jag slutar aldrig att undra:

"Ska" man ha kapellet innanför eller utanför flytvästen? Jag är nu på gång att köpa ett nytt kapell till min kajak. Och jag har då insett att vissa kapell verkar vara större i midjan medan andra är mer tighta.

Vad är egentligen "bäst", då man paddlar långfärdskajak (dvs ej forskajak), Innanför eller utanför?

Om du köper eller har ett kapell som är gjort för lite tuffare förhållanden så har de ofta en tajtare strut vilket omöjliggör att ha det utanpå flytvästen. Tänkta att funka med hur många paddelkläder är sydda, först en innermidja på paddeljackan, sen drar man upp en tight kapellstrut över den. Över struten yttermidjan på jackan, sen flytväst. Ihop ger det en hyggligt tät (och varm) försegling.

Kapell som i första hand ska skydda för stänk men kanske inte klarar överbrytande sjö etc. är däremot som du noterat ofta vidare även i struten. Ger bättre möjlighet att reglara värme/ventilation.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips