Kap-Arctic "reservdelar"

 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Vet ej om du hittade info men jag är normalt mer aktiv på det forumet än här.

Vet ej om det var med länk till tester som Norska försvaret gjort men viktigast är att ej kombinera en brännare som ger mer CO än de som har lägst på tester och sedan sätta på en bytta med värmevxl och smälta snö under lång tid och ha stängda ventiler för att man tycker det är kallt.

Många som har varit ute länge med stor erfarenhet har varit nära att få Allvarliga skador som tex Kvernmo som gjort många TV program och är Utb militär samt Ulvang som är läkare.

Har man haft luftkyld VW med värmevxl som var lite gamla hade jag en indikator skiva som reagerade på CO och hade Alltid ventilationen öppen även när det var kallt och idag tar jag mindre risker.
 
Vet ej om du hittade info men jag är normalt mer aktiv på det forumet än här.

Vet ej om det var med länk till tester som Norska försvaret gjort men viktigast är att ej kombinera en brännare som ger mer CO än de som har lägst på tester och sedan sätta på en bytta med värmevxl och smälta snö under lång tid och ha stängda ventiler för att man tycker det är kallt.

Många som har varit ute länge med stor erfarenhet har varit nära att få Allvarliga skador som tex Kvernmo som gjort många TV program och är Utb militär samt Ulvang som är läkare.

Har man haft luftkyld VW med värmevxl som var lite gamla hade jag en indikator skiva som reagerade på CO och hade Alltid ventilationen öppen även när det var kallt och idag tar jag mindre risker.

Vid snösmältning i skydd av tältet så ska alla ventiler vara öppna och köket får stå i dörröppningen till yttertältet. Blåser det hårt så anpassa jag dörröppningen, huvudsaken är att köket står i lite drag hela tiden.

Ändå kul att läsa testerna. Sintefs test ger annat resultat när det gäller Whisperlite vilket jag tycker är intressant.

//J
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Såg på mätare som ´vandra i fjäll ´haft på tur i Sarek reportage har man ej tillgång till ´proffs´mätare att jämföra med och är ensam eller båda inne i tältet,ska man nog ej lita på dessa mätare mer än som jfr mellan olika lösningar men ej på om det är ofarligt och ingen risk för CO förgiftning vilket du ej känner av tydliga symtom i tid och de som klarat sig hade en kompis som var nära och som ej hade fått i sig samma halt.
 
Min koppling som är märkt Walther Serie 06-003- läcker nu tyvärr fotogen. Sitter det någon utbytbar packning i kopplingen? Var kan man köpa såna här kopplingar?

Thure
 
Angående CO så är det inte den enda parametern. Fotogen ökar CO-halten jämfört bensin eller gasol men bensin anses vara mera hälsovådligt av vissa. Dels brandrisken speciellt i kyla dels att kortare kolkedjor innebär risk för upptag via huden eller lungorna. Alla kolväten kan vara cancerogena men speciellt sådana med ringstruktur och bensin innehåller alla möjliga molekyler, fotogen är eventuellt enhetligare?

Jag har sett uppgifter på att bensin är aggressivare mot packningar i brännaren och slangar än fotogen.

En fråga, är hattbrännare dvs silent cap mer eller mindre risk för kolmonoxidexponering än orginalbrännare t ex Optimus eller Primus med brännarplåt?

Thure
 
Angående CO så är det inte den enda parametern. Fotogen ökar CO-halten jämfört bensin eller gasol men bensin anses vara mera hälsovådligt av vissa. Dels brandrisken speciellt i kyla dels att kortare kolkedjor innebär risk för upptag via huden eller lungorna. Alla kolväten kan vara cancerogena men speciellt sådana med ringstruktur och bensin innehåller alla möjliga molekyler, fotogen är eventuellt enhetligare?

Jag har sett uppgifter på att bensin är aggressivare mot packningar i brännaren och slangar än fotogen.

En fråga, är hattbrännare dvs silent cap mer eller mindre risk för kolmonoxidexponering än orginalbrännare t ex Optimus eller Primus med brännarplåt?

Thure
Det finns ett norskt test gjort av FFI/Sintef (som kan googlas) där norska försvarets optimus 111 testas. Det är hattbrännarmodellen som är standard där, så det bör vara den som testades. Den liksom båda MSR-köken (Whisperlite och XGK) klarar sig bra, sämsta köket i detta avseende är ett Coleman.

"carbon monoxide emissions from camping stoves"

//J
 
Tack Joru.

Det fanns tester med olika Optimus brännare men de särredovisas inte. Intressant att man använde heptan till de andra märkena men fotogen till Optimus.

" 3.3.1 Optimus camping stoves
Forty six experiments were carried out on 11 different camping stoves of the Optimus brand.
Most of these experiments (35) were carried out on the Optimus 11 model which is the type used
in the Norwegian Armed Forces, but the “Optimus Explorer”, “Optimus 111C Hiker” and
“Optimus Ranger” were also examined."


Thure
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.