KAP-Arctic - en ny bättre bränsleflaska...

Det verkar klart bra med den där breda flaskan och ha den stående. Men den ser inte ut att finnas kvar längre tyvärr. Hittar jag en någonstans ska jag nog börja använda en sådan.

Med tanke på alla hoppen i trådarna kan jag ju lika gärna fråga här om du prövade Vega-brännaren någonting, Odd? Jag tycker det ser ut som en bra fristående brännare som den är. Hur var den att finjustera lågan på till exempel, om du nu prövade?Har du kvar några sådana brännare förresten, eller slängde du dem?

Det verkar klart bra med den där breda flaskan och ha den stående.
Men den ser inte ut att finnas kvar längre tyvärr. Hittar jag en någonstans
ska jag nog börja använda en sådan.
Glöm inte att tala om här var du hittade den, när du hittar den. Jag är övertygad om
att den finns på diverse kinesiska sajter - den fanns ju på Amazon...
Med tanke på alla hoppen i trådarna kan jag ju lika gärna fråga här
om du prövade Vega-brännaren någonting, Odd?
Jag tycker det ser ut som en bra fristående brännare som den är.
Hur var den att finjustera lågan på till exempel, om du nu prövade?
Naturligtvis gjorde jag det - redan för länge sedan när de dök upp. Går INTE att bygga
om så att den kan tvingas in i ett T25/T27 utan rätt omfattande kapningar i både Vegan
och i Trangiat - så jag tappade intresset. Men jag insåg redan då att den hade en klart
smart
reglerklump...

Fristående gav den ~1,52kW med gas och ~2,19kW med vätska. Så, iofs helt OK som fri-
stående - men det blåser ju tvärs igenom köket!!! Dvs en fullständigt feltänkt design IMHO.

Hatten blir klart röd med tiden under långt utdragen riskokningssjudning…

Den har det svårt med att reglera nere på lägsta sjudningsnivåerna - iom att den ju
bara har regleringsventilen 30cm långt bort på slangen. Ett problem som alla j-k-a
'slangreglerare' har, 'munstycksreglerare' klarar sånt bättre. Med reglermöjlighet på
bägge ställena blir det mycket bättre - och oändligt bäst blir en Optimus Polaris
med sin kusin Vegas reglerklump: då har man reglerventilmöjlighet på alla de tre
möjliga platserna - men en sån Polaris är det väl bara jag som har [och kanske möj-
ligen någon utvecklingstekniker hos Katadyn-Optimus]. Förstår inte varför de inte
gjorde så med Polarisen redan från fabrik...
Har du kvar några sådana brännare förresten, eller slängde du dem?
Jag kastade naturligtvis allt skrotet, det var ju bara reglerklumparna jag ville ha loss.

Hade det gått att köpa lösa sådana som reservdel från Katadyn-Optimus hade jag
absolut inte gått omvägen runt att köpa hela kompletta kök från XXL... Även om
priset hade legat på likartad nivå. Men Katadyn-Optimus har ju så urusel reservdels-
försäljning att det var/är ingen idé att ens fråga - jag har en gång jagat efter en ny
reservdelsslang till ett av mina Polaris - helt omöjligt att få loss..!
/Odd

332 kr

Och flera andra återförsäljare, 65-150 kr. Men hur är det med moms och tull från aliexpress nuförtiden?

Finns också på tyska och österrikiska ebay. Jag tror inte det är något speciellt med att beställa via någon europeisk ebay, men vet inte säkert.

Hade ett kinesiskt mf med liknande flaska var spån på div ställen och fungerade opålitligt.
Men om man sköljer ur och ej förväntar sig något hållbart så duger det kanske.
Jag har placerat min 1L så den ej har vält och lite lutning har ju fungerat iaf i snö.
Är lilla 3 dl som medföljer Polaris för kort för att pumpen ska få plats från KAP?

[URL unfurl= ... ...
Bra! Då borde alla som är intresserade kunna säkra sig en nu...

Att köpa från en EUropeisk leverantör är inget annorlunda än att köpa från en
svensk nätsida - om de accepterar att sälja till dig i Sverige (en del vill inte ha
krånglet som de ser det). Det är bara att hala fram kortet och beställa - eller
betala med ditt PayPal-konto om de har detta alternativ.
Från kineserna - tar normalt längre tid. Och DeMinimis -undantaget är tydligen
på väg att skrotas, så då blir det lite dyrare. Men inte speciellt mycket krångligare.

Glöm inte att skölja ur den ordentligt - och ev. även POR-15-be-
handla insidan. Då kommer den att hålla minst lika länge som Arcticet...

Är lilla 3 dl som medföljer Polaris för kort för att pumpen ska få plats från KAP?
_Pumpen_ ryms lätt i en 0,35L Primusflaska nu när jag kollar. Sugslangen kommer
att behöva kapas så den sticker ut ~30mm nedanför pumpens nederkant. Men,
med en påtryckt maxfyllinje på 0,300 liter (med bara propp!) som vi sedan måste
justera ner till de 85% av maxfyllinjen vi tidigare kommit överens om (för när pump
är monterad) blir det bara 0,255 liter bränsle i den lilla knubben - räcker nog inte
långt när man vill laga mat... Och den lilla vikten + minimala flaskdiametern lär
inte stå speciellt stadigt. Men, ja - det går att sätta en KAP-Arctic-pump i lillflaskan.
_Jag_ brukar rekommendera den lilla aluminiumflaskan som tändspritsbehållare - då
med Trangias säkerhetskork monterad.
/Odd

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: hsp
/.../
Att köpa från en EUropeisk leverantör är inget annorlunda än att köpa från en
svensk nätsida
/.../
Ja, men ingen av de som säljer de här flaskorna är en europeisk leverantör. Och vad jag vet så kan reglerna kring köp från Kina skilja sig åt mellan olika länder. Det skrevs det en del om i tidningarna om för några år sedan åtminstone. Kanske reglerna i alla Europas länder numera är samma, med EU:s hjälp? Jag vet inte, så det är rena spekulationer, men jag tror inte det är omöjligt att regler och hantering av varor kan skilja sig åt mellan olika länder, och att säljarna har rutiner just för det landet där de säljer sakerna, via ebay.de och ebay.at i det här fallet. Jag har köpt en hel del grejer från firmor och privatpersoner på tyska ebay, och det är ju inga konstigheter. Möjligen kan man bli förvånad över hur billig frakten i Tyskland är jämfört med i Sverige.

Jag blev faktiskt väldigt nyfiken nu på om man utan problem kan beställa till Sverige via EU:ländernas alla olika eBay och Amazon. Det kan vara stor skillnad på utbudet i olika länder. Jag kanske prövar med en sådan här flaska.

Vad gäller kvaliteten på flaskorna tycker jag att man ser skillnader mellan flera av dem. En del korkar ser lite grova ut med mer gjutskägg än vad andra har, och färgen och textens tydlighet skiljer sig också. Den hos svenska Amazon ser helt klart ut att vara en av de bättre. Utan att ha tittat jättenoga tycker jag det verkar som att de billigare flaskorna nog generellt är sämre... :)

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Har tidigare köpt mkt " skrot" på Wish men orkar ej längre med att det ska reklameras ca 50% av det som kommer.(KÖP faktura dvs betala först när du godkänt direktimporten)
Köper nu på Amazon men där är det större spridning på säljarna och du kan hitta bra utr om du väljer de med högst betyg och ej lägst pris.
Köpte verktyg till att gänga stålrör till värmesystemet (skulle byggt i koppar ist med erf jag fått under tiden).
Valde de produkterna med bra betyg men blev ändå inte ok fören efter 3 lev och även märkesvaror lev med synliga fel på gängor dvs de tillv och packas i Kina och de verkar försöka sälja även sekunda varor.

(PS O.H.tack för upplysningen jag hade nog testat men glömt och de var ju en trappa ner till källaren och nedpackat)

Hur länge går KAP på 2.5 dl med full effekt och vid snösmältning hur mkt "drickvarmt" vatten får man fram om man låter lite snö smälta och man sedan fyller på med ny snö i byttan om man har kök i Absiden (med öppen ventilation ovan sist jag anv köket hade jag 4-5l fotogen med och fick avbryta så smälte nog bara till ca 4L vatten)

Övrigt outdoor utr köper jag numera på Bergfrunde från Stuttgart området i Tyskland(alla är inte nöjda på omdömessidorna men fungerat för mig och har stort sortiment dvs både skrot och bättre varor samt 10 euro i returkostnad och gratis frakt vid 5-600 skr dock tar tullen och postnord lite tid men dubbla sträckan i Tyskland går fort med DHL troligen flygfrakt.
Tid kunde man lätt beställa från de många bra UK webbutikerna men blir dyrare nu och längre tid i tullen.

Jag blev faktiskt väldigt nyfiken nu på om man utan problem kan
beställa till Sverige via EU:ländernas alla olika eBay och Amazon.
Det kan vara stor skillnad på utbudet i olika länder.
Jag kanske prövar med en sådan här flaska.
Jag beställde (av nyfikenhet) en exakt likadan flaska som den jag redan har - från ebay.de
-länken du hade angivit. Kostade €22.48 inkl frakt moms osv till min svenska adress.
Betalade med mitt PayPal-konto (det fanns en drös med olika betalningsalternativ, inkl Klarna)
och förutsedd leveranstid var 'nånstans mellan Jan 16 - Feb 13' 2026. Går med sjötransport.

Vi får väl se om det kommer något lagom till sportloven. _Jag_ är inte speciellt orolig,
sånt här brukar funka bra - och försvinner den i nåt svart hål så är det inget jag dör av.
Och pengar är runda, de är till för att rulla. Använd inga pengar som borde gått till mat
för barnen till sånt här, det är det för äventyrligt för, men normalt är nog allt sånt här OK.
/Odd

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips