Kap Arctic - borde repareras

Hej! Har ett Kap Arctic som jag inte använt på ett tag. Nu får jag inte upp trycket och när jag öppnade pumpkolven märkte jag att packningen som ligger högst upp är trasig (se bild). Undrar nu om någon kan tipsa var man kunde få en ny packning? Fogas kanske?
Finns det någon som har en sprängbild på Kap Arctic?

En annan sak jag lagt märke till är att ventilen, dvs. messingsskruven på pumpkorken sitter på korken i mitt kök och inte i sidan som på alla bilder jag sett. Har någon en förklaring på det här? Tillverkades det olika generationer av köket?

Bilagor

• IMG_3839.jpg
    IMG_3839.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,177
  • IMG_3841.jpg
    IMG_3841.jpg
    50.5 KB · Visningar: 1,117

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kollade lite på pumpen i mitt Optimus Explorer 11 kök. Är det kanske så att den trasiga plastdelen inte är någon packning utan snarare ett stöd för att inte pumpstången ska vingla så mycket vid det övre gängade locket när man pumpar? På Explorern sitter det en holk av metall fast på undre sidan av skruvlocket som stöd. Den enda packningen är visst o-ringen i den nedre ändan av pumpstången och den ska bemästra trycket?

Generellt råd är att vaselin runt O-ringen kan hjälpa om du inte får upp trycket i KAP-köket.

Troligt att O-ringen är sliten eller defekt. Den kanske måste bytas.

Bränsleslangen är också en del som kan behöva bytas. Men då läcker det förstås bränsle.

Ett annat fel är att filtret längst ned i plastslangen inne i flaskan kan vara igensatt. Då får du upp trycket men inget bränsleflöde.

Thure

o-ringsbyte

Hej, det du visar på bilden är inte av betydelse för pumpfunktionen.
På mitt kap-arctic bytte jag o-ringen på pumpkolven eftersom den gamla svullnade med tiden(30 års användning).
Den svullna o-ringen släpper inte in luft på draget utan det blir vakuum för att sedan inte leverera något på trycket. (pump-drag och pump-tryck)
Det enda jag bytt på mitt kap är slangen och o-ringen i pumpen.
-
Med reservation att din pump inte har läderpackning. En hel del konverterades av användaren till läderpackning.

/John

nrv

En annan möjlig orsak till att pumpen inte fungerar.
Om NRV ventilen inte håller tätt. NRV = non return valve.
Det är den smala del som avslutar pumpröret.
Då lyckas du trycka in luft men den pyser ut samma väg.
Symtom: pumpen läcker fotogen.

Jag har aldrig haft problem med den på kap-arktic.

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips