• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Kanotsafari Zambezi

Hej!
Jag är en yrkes safari guide från Zimbabwe - tänker nu om att planerar en paddlingsafari tilbaka där i April kanske - finns där någon här som kunna tänker sig att häng med? Under tiden att jag kommer att vara i landet skulle jag också göra lite white water rafting och fotsafari. Om det finns någon som har lust att paddlar kajak nedströms av Victoria Fallen har jag flera kompisar där att hålla på som "safety kayakers" till rafting. Alla forsar är mellan Grade 3 och Grade 6 - du väljer själv om ni vill paddlar genom sexar??? Det är en förbaskat kul fors att paddlar - mycket hög volym ganska enkelt att läsa och flera av mina kompisar håller på som instruktör av kajak teknik i Zambezi.

Hör av dig om det låter intressant. andyault@gmail.com

mvh,
Andy
 
Fina möjligheter

Hej.

Har tyvärr ingen möjlighet att följa med själv men blir sugen. Paddlade kanadensare nedanför Karibadammen till Chirundi 1993. Sov på sandöar i floden under ett moskitnät uppträtt på en paddel nedstucken i sanden. Lejon vrålade på natten och mycket gott om flodhästar. Såg även krokodiler samt exotiska fåglar.

Paddlade då också den forsrika delen av Zambezi på gummiflotte nedanför Victoriafallen. Ville paddla kajak men fick inte detta för guiderna.

Ett annat måste i Zimbabwe är "walking safari" respektive att rida på hästar i nationalpark i och med att man kommer djuren så nära.

Tråkigt med den politiska situationen i landet.

kartlänk http://www.zambezi.co.uk/safari/activity/maplz.html

Walking safari http://www.zambezi.co.uk/walking/

Thure
[Ändrat av thureb 2005-02-22 kl 14:17]
 
Orolighet i landett

Hej Thure!
Tack för dina intresse och svaret! Jag började min utbildning som yrkes safari guide som en kanot safari guide och har paddlade många gånger över exact denna sträckan att du pratar om - nu väljer jag oftast att fokusera på sträckan mellan Ruckomechi floden och Chikwenya Ö - det är Mana Pools Vildmärks Område - särskilde skyddade och otroligt vackert! Där kan vi också göra fotsafari - det är min absolut bäste och jag har jobbade som fotsafari guide för sista 14 år. Häst safari är oftast något att jag kopplas ihop med en kanot safari bara så att man kan uppleva Afrikansk vildmärk på en helt traditionell sätt - jag älskar Afrika och kan inte tänker mig att leva utan att resa och jobba där!

Visst det har varit en hel del av snack i media om orolighet i Zimbabwe, men inte UD, Brittiska eller Svensk Ambassaden i Zimbabwe avråder folk från att resa dit. Jag har familjer och en mängder kompisar som bor kvar i landet och det är helt okej att resa och bo i landet.

Nu idag är det mycket lättare att ordnar grejer i Victoria Fallen så att man kan prova forskajak om man vill - en kompis till mig har köpte in flera bra forskajaker(RIOT, Precision, osv) och han har eget företag som hjälper kajak människör att kommer på gång med rätt teknik, tricks och tips så att de kan paddlar där. Det är synd att det går inte för dig denna gång men hör av dig till mig i framtiden om du bestämmer sig att resa tilbaka!

kör hårt!
mvh,
Andy
[Ändrat av baboonbreeder 2005-02-22 kl 14:24]
 
Priser

Japp! Priserna ligger nu på en hyfsat bra nivå! Som köpare i alla fall! Om man kolla på aktiviteter av samma nivå i andra områder kan priserna blir så mycket som dubbelt. Standard av servis och turism i Zimbabwe har kommit upp på en rekord nivå över sista tre år tror jag - i stort sätt därför att det har varit så mycket negativ grejer skriven om politik och sånt.
 
Nja, det är ju inte så konstigt att man inte vill turista i Zimbabwe när Mugabe håller på som han gör. Europeer står ju inte högst i kurs i hans värld.

Men det är klart att man som turist står högre i kurs än till exempel de vita farmarna.
Om det nu är lugnt så skulle även jag vilja pusha för Zimbabwe.

Min far är född där, och jag var själv där en månad 1995. Ett fantastiskt land! Trevliga människor, välfungerande samhälle (då, i alla fall) och allt det som gör Afrika spännande.
På den tiden var en Zim-dollar ungefär lika mycket värd som en krona. Jag gissar att det är annorlunda idag...
 
Kul! Var någonstans i landet kommer dit far ifrån? Bodde han i landet eller var han foddes där och växte upp i något annat land? Jag var foddes och växte upp i Zimbabwe och familjen var i Afrika från länge sedan.

Det har faktiskt varit lungt i bushen genom alla politisk osäkerhet. Det var bara i jordbruks områder att det var lite tuff. Jag kom till Sverige först två år sedan och genom alla de "farligaste" tider när jag bodde i Zimbabwe märkte jag ingenting! Därför att jag och min tjej bodde ute i bushen hela tiden och där hade vi inte allts svårt att leva eller har sällskap med de människor att vi jobbade med.

Nu idag är 1 kronor värde lite mer än 1000 zim dollars...det har ändrade sig lite...

Jag kollade in på dina hemsida! Trevligt! Kanske ni kunna tänker om att planerar nästa vandring i Zimbabwe!? Det blir definitivt lite annorlunda med elefanter och andra hinder på väg!

mvh,
Andy
 
Hur ligger det till med Krokodilenrna där runt Zambesiriver är inte direkt känd för att vara så hälsosam när det kommer till dom .
 
baboonbreeder; sa:
Kul! Var någonstans i landet kommer dit far ifrån? Bodde han i landet eller var han foddes där och växte upp i något annat land?

Min farfar var missionsläkare på Mnene (söder om Zvishavane), så min pappa föddes och växte upp där.
De kom hem till Sverige på 50-talet, men mina släktingar har arbetat och bott i Zimbabwe i omgångar sedan dess fram till slutet på 90-talet.

Hmm... det kanske är dags att åka dit igen :)
Problemet är väl att man inte vill stödja Mugabe genom att ge honom en massa inkomster. Å andra sidan vill man ju stödja folket genom att ge DEM inkomster.

Vad kostar en burgare på Wimpys i Vic Falls nu för tiden?

Jag kan till och med tänka mig att bli blåst vid en svartväxling bara för att vara bussig. Ehm... inte för att det har hänt, alltså ;)
[Ändrat av Nordesjö 2005-02-22 kl 15:54]
 
Aardwolf; sa:
Hur ligger det till med Krokodilenrna där runt Zambesiriver är inte direkt känd för att vara så hälsosam när det kommer till dom .

Finns det någon krokodilen i hela världen som är känd för att vara hälsosam? ;-)

Älg tjurarna och älg kö med kalv är lika väl kände i vissa lander tror jag...mycket berör på vad man är van med.

Jag fick min utbildning i Zimbabwe - alla utbildning är under en erfaren och utbildad yrkes safari guide eller yrkes jägarna i Zimbabwe. Jag paddlade kanotsafari för drygt ett år innan jag fick jobba på ett safari camp vid Lake Kariba för två år. Sedan jobbade jag på ett annat safari camp i Hwange National Park för två år till innan jag fick min licens. Efter att jag klarade prov-examen fick jag jobba för 8 år till som permanent fotsafari guide i olika delar av landet - och i sista två och halv år fick jag jobba inom Mana Pools National Park med kanot och fot safari. Genom tiden har jag körde med häst safari, vanligt jeep safaris, vandrings safaris...jo...i stort sätt allt möjligt när det gäller safari. Jag menar inte att skryta - men det är en tufft prov att man måste klara med innan man får går runt med kunder och jag är jätte stolt att vara en Zimbabwean guide.

Du får gärna hör av dig om du har flera frågor!



mvh,
Andy
 
Iofs men Zambesi floden är väl den som är känd för att ha flest *L* Var ju en tokskalle 98 eller 99 som simmade hela Zambesi ut i Indiskan vad jag såg på tv så fick han en del kommentare från folk som t.ex " And which mental institution have you escaped from " o.s.v.

så länge Mugabe sitter vid makten så håller jag mig till Sydafrika och Botswana.

Men lycka till därnere.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.