Kanotförsäkring

Det här är värt en egen tråd som blir lättare att söka sen...

Ska just till och betala hemförsäkringen och kollade upp vad de vill ha för kanot/småbåt. Mina kanoter är ju en 17 år gammal Icefloe och en VKV101 så de har inget försäkringsvärde även om de kan vara dyra att ersätta om de försvinner.

Länsförsäkringar har ett tillägg till hemförsäkringen och tar 160 kr/ år för småbåt max 6 hkr och 240 kr/år för max 10 hkr.

En ny "småbåt med en 6 hkr motor kan ju kosta uppåt 50-tusen idag så kanoten ryms gott och väl inom det värdet.

Så jobba inte ihop för mycket muskler - eller visa dom inte för försäkringsbolaget ;-)

Sen gäller givetvis det vanliga med fastlåsning, inlåsning osv. Skulle vara kul med idéer vad som är rimligt. Ett par i kanotklubben har ett cykellås som de tar runt aktern på kanoten och bakre regeln i stället. Då går kanoten inte att dra ut utan att såga av träregeln (2x3"). Duger det?

Andra har vire under sitsen på havskajaken och runt den stående sidoregeln (också trä) och sen hänglås.

Det finns ju inget på en kanot som är så starkt så det inte lätt att bryta loss en låsbygel även om den är härdad osv. Sen gäller det att ha något i kanotstället att fästa låset i...

Vad tar ert bolag för försäkring och finns det speciella villkor?
 
Kollade på min hemförsäkring(Folksam) jag betalar 410:- för kajaken(värde 27 000:)
Låter rätt mkt tycker jag! Jag låser med wire runt sits å regel :)

/Janne
 
Vkv´s rör har en innerdiameter på 27mm, vet att en klass 2 kätting går igenom ( i alla fall den jag har) men inte en klass 3 den behöver minst 31mm! Å då är den rätt så "nätt" för att vara klass 3, det finns betydligt kraftigare klass 3 med 6kants länkar!

/Janne
 
Senast ändrad:
Vkv´s rör har en innerdiameter på 27mm, vet att en klass 2 kätting går igenom ( i alla fall den jag har) men inte en klass 3 den behöver minst 31mm! Å då är den rätt så "nätt" för att vara klass 3, det finns betydligt kraftigare klass 3 med 6kants länkar!

/Janne

Betalar 240 SEK till SalusAnsvar för en Kajak värd 27000, så ditt bolag kostar mycket.

Hur sitter röret Ni pratar om?

--- Mats ---
 
Har Trygg-Hansa och där ingår kajaken i hemförsäkringen även då den ligger inlåst i gemensam container vid klubben. Vet dock inte självrisk och värdeminskning på rak hand.
 
Ok Mats låter billigt! Ska kolla runt lite! Vkv´s rör sitter strax bakom sittbrunnen i bakre skottet!
Du kan fästa både pontoner å paddel(delbar) för flottörräddning där!

/Janne
 
För småbåt brukar det vara klass 3 som krävs; på kätting, lås samt låsöglan i båten!
Däremot tror jag det är tveksamt om det anges några krav på bryggan!!

Dock är det så att låsning inte är ett krav alls för det mesta på båtar, utan det är liksom pålstek eller vilken kätting som helst eller så s k godkänd låsning och i det senare fallet så påverkas väl självrisken eller nåt.

Lika genomtänkt som vanligt med andra ord. Själv har jag båten med en galvad jättetjock oklassad kätting med ett oklassat lås i samma ABUS-serie som finns med klassning. Låset ligger i dimensioner mitt emellan klass 2 och 3, i samma material och med skivcylinder som det klassade - men det råkar vara oklassat. I bryggan har jag typ båtklubbens kraftigaste låsögla (men oklassad). Detta i kombination med att det finns minst tio mer stöldbegärliga båtar på samma klubb som helt saknar låsning - eller bara har symbolisk låsning gör att jag räknar med att båten ligger kvar när alla andra är stulna...

Båten är försäkrad i Svenska Sjö som är bra - men de accepterar inte kanoter.

Huset ligger i Salusansvar så det är nog ungefär samma pris/försäkringsbelopp som i inlägget längre upp i tråden.

"Problemet" är ju i viss mån att man inte alltid har anledning att byta hemförsäkring p g a bolaget har dålig kanotförsäkring men bra villkor i övrigt. Och det är ont om helt separata småbåtsförsäkringar till vettiga villkor.
 
Mätte min Gunnebo klass 2 låskätting till exakt 24,5mm med skjutmått, alltså inga problem att låsa genom röret som även tidigare sagts!

/Janne
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...