Kanot 3 dagar västkusten?

Tjena!

Vi är 2 killar som för första gången ska ge oss ut på vattnet i kanot, 3 dagar (2 nätter) ska det vara. Det är ingen nackdel om det går att kombinera med någon härlig vandringsled.

Vi äger ingen kanot så detta måste hyras/lånas.

Har ni tips på ställen där detta kan vara möjligt? Gärna nära Göteborg, Kungälv, Stenungsund, Tjörn och Orust. Mer söder ut funkar oxå men gärna inte för långt bort.

Vi båda är vana vandrare men tänkte testa något nytt :-D

Tack på förhand för era tips!

Ha en underbar midsommar!

Dåligt med svar här...

Det kanske är försent nu men om du fortfarande vill ha tips så behöver du förtydliga dig lite:

Vad menar du med kanot? Kajak eller Canadensare?

Eftersom du pratar om västkusten så antar jag att det är havskajak ni har tänkt er?

Ni pratar om att det är första gången ni ska ge er ut, och ni planerar att vara ute 3 dagar och 2 nätter. I en havskajak klarar även en nybörjare att tillryggalägga minst 10 km/dag det gör att ni lätt tar er ut i områden där man kan hamna i våg och vindförhållanden som är svåra att bedömma och hantera som nybörjare. Jag misstänker att det är på grund av detta som ingen vill/vågar ge er några konkreta tips.

På ostkusten i Stockholm och sörmlands skärgård hade det varit möjligt att rekommendera väderskyddade turförslag på ett par dygn som passar för nybörjare. På västkusten är det lite knepigare, det finns väldigt lite väderskyddad skärgård, man kommer på de flesta ställena snabbt ut mot öppen horisont så man kan lätt överaskas av vindar som kan vara väldigt knepiga att hantera. Utan att veta bättre vad ni har tänkt för typ av kanot och hur er förmåga är att hantera den så har iaf jag svårt att ge ett konkret förslag.

Om ni som nybörjare vill ge er ut på en havstur är mitt tips att ni anmäler er till någon form av organiserad tur/kurs/guidning. Orust kajak vid Stockens camping på Orust har ny ägare i år, de är exempel på ett företag som ordna guidning och kurser, hemsidan är inte helt fungerande nu men det går ju alltid att ringa dem.

http://www.orust-kajak.se/index.php?option=com_content&view=article&id=20&Itemid=4&lang=sv

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kajaktiv Tjörn

Hi Guys, contact Mattias at Kajaktivtjörn, he can set you up with kayaks and a suggested route depending on the weather forecast, including drop off alternatively pick up so you can get the most out of the three days.

I can recommend Bleket till Henån past Gulholmen over three days.

Tel +46 72 206 07 67

www.kajaktivtjorn.se

På Utsidans startsida hittar du min artikel om paddling i Fjällbacka. Där hittar du tips på lämpliga tältplatser mm. Rekommenderar starkt Kajakcenter i Grebbestad som startpunkt. Mats Torwmo har mycket bra service.
Man behöver absolut inte följa med på en organiserad tur även om man är nybörjare. Se till att hålla er inomskärs om det blåser.
Lycka till! Kajaking är fantastiskt.

HåkanF

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips