Kanalintyg, förarintyg och båtpraktik för att paddla på Europas floder och kanaler?

Krävs det både kanalintyg, förarintyg och båtpraktik för att paddla på Europas floder och kanaler?

De usla byråkraterna som har ansvar för sådant här ids inte nämna något om kajaker. Någon här som vet?

Jag har en Hobie Tandem Island, dvs en segeltrimarankajak, vilket möjligen kan göra saker lite mer komplicerade. Men seglet går att ta ner och sidoskrovsarmarna att dra in och sedan blir flytetyget bara snäppet större än en vanlig tandemkajak. Motor behöver jag förstås inte heller ha, men jag får kanske problem om jag hänger på en elmotor.

Jag har mailat Nämnden för Båtlivsutbildning, som inte heller behagar nämna något om kajaker. Om jag får något vettigt svar från dem så postar jag det här. Men information från er här på forumet är också av intresse.
 
Inte för att jag vet så mycket om det hela men jag har själv provat att åka båt i en fransk kanal...där verkade det vara lite som att hyra vespa i turkiet, bara kör.

Dock betalar men en avgift för att ha sin båt i kanalen, kan vara så att man ska visa något intyg/skepparexamen då.
 
Paddlade i sjöarna runt Mecklenburg Tyskland förra året. Även lite kanal och slussar (gratis!). Ingen frågade om något intyg och med tanke på några personers båtvana, nej. Det finns inte en chans i världen att vissa jag mötte har något som helst intyg på båtkunskap.

Paddla bara som alla andra. Håll reglerna. Vid slussarna paddlar du bara rätt förbi kön av båtar och väntar längst fram lite åt sidan (med reservation för om du har rigg och pontoner, då kanske du får köa som stora båtar). När slussen öppnar släpper de in ett antal större båtar och fyller sedan på med kanoter.

Inte ens i Venedig är det något intyg för att paddla i kanalerna, trots ett virrvarr av båtar. Dock finns det vissa speciella regler att hålla sig till, annars blir man opopulär bland gondoljärerna. Vänstertrafik och vissa rop i "gatukorsningarna" istället för blinklyse på bilen. Viktigaste är Hooeeyyy! "här kommer jag", men det finns några speciella för höger, vänster rakt fram. Lite roligt är att normala sjöregler verkar det vara lite si och så med där. Så viktigaste är nog att man har lite koll på lokala regler.
 
Okej, jag förmodar att man inte behöver något kanalintyg om man bara har en kajak. Mitt flytetyg ter sig dock inte självklart som en kajak när jag har sidopontonerna utfällda. När jag försökte ta mig uppför Hjälmare kanal för ett par somrar sedan så tyckte kanalkillen att jag skulle betala som för en båt.

Jag kan behöva ha pontonerna indragna för att inte riskera att klassas som båt. Men då måste jag flytta upp packningen från trampolinerna, där jag annars gärna har en hel del av min packning. Problemet är mindre eftersom även större flytetyg slussas gratis på Europas kanaler. Och vill någon se mitt kanalintyg så får jag väl raskt fälla in sidoskroven och säga att det är en kajak jag har.

När jag kommer till Venedig skall jag ställa mig upp och ståpaddla och sjunga O Sole Mio. :)
 
Tillstånd behövs inte. Men det verkar som att du tvingas bära/dra kajaken/kanoten förbi alla slussar:

"Vi tar ingen avgift för kanot. Av säkerhetsskäl är slussning med kanot inte tillåten."

Jag gissar att man tillåter slussning om jag har sidoskroven utfällda. Men då får jag sannolikt betala 4600 kr enkel väg eller 6500 kr för årskort. Kanske begär man till och med kanalintyg mm, eller behöver man inte sådant i Sverige?
 
Är det inte för övrigt ganska sjukt att man i Sverige som kanotist förnekas slussning av säkerhetsskäl? Det är ju ganska typiskt Sverige att alla friheter skall snöpas i säkerhetens namn. Skit samma om livet knappt är värt att leva när allt som innebär minsta risk förbjudits.

Eller så tycker man helt enkelt illa om kanotister. Du skall släpa din kanot i ditt anletes svett. Undrar hur många som förstör sig på att släpa kanoter när de förbjudits slussning av säkerhetsskäl?

På kontinenten är man tydligen väldigt mycket vettigare än i Sverige. Slussarna är gratis och kanotister är välkomna att använda dem.
 
slussning neråt har varit okej på sveriges bruna band.
alla fall dom gånger jag paddlat diket.
uppåt va inte okej
 
Lite märkligt att det knappast finns någon bok om att paddla på Europas kanaler och floder, åtminstone inte på svenska eller engelska. Någon som minns sig ha sett någon längre artikel om detta? Böckerna och websidorna om kanalsegling som finns säger knappast något om kanoter eller kajaker och andra småflytetyg, trots att många båtägare åtminstone har en jolle ombord.
 
30 per sluss och kanot.http://www.dalslandskanal.se/avgifter/

Många olika regler/avgifter på svenska kanaler. Gratis i Stockholm.

Thure

Ett intressant prishopp om kanoten är längre än 6 m. Då kostar det plötsligt 120 kr per bassäng istället för 30 kr. Men en vanlig båt mellan 5 och 7,99 m kostar bara 85 per bassäng. Så om man kommer i en segelbåt eller motorbåt på 7,5 m är det billigare än om man kommer med en större K2a på ca 6,5 m. Någonstans har det gått en logisk säkring. Sätt på en liten mast på K2an och spara 35 kr/bassäng?
 
Paul padler Europa

Lite märkligt att det knappast finns någon bok om att paddla på Europas kanaler och floder, åtminstone inte på svenska eller engelska. Någon som minns sig ha sett någon längre artikel om detta? Böckerna och websidorna om kanalsegling som finns säger knappast något om kanoter eller kajaker och andra småflytetyg, trots att många båtägare åtminstone har en jolle ombord.

Det finns en norsk bok som heter Paul padler europa. Han paddlar i kanaler endel om jag inte minns fel. Helt klart värt att kolla upp.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.