Kanadensarpaddlar

Duktiga och samkörda paddlare håller nog rak och effektiv kurs oavsett teknik
och farkost. J-tag tycker jag funkar fint i de flesta turistkanadensare jag paddlat från Gedda Macfie och framåt. För paddlare får göra en liten paus mellan varje tag så att akterpaddlaren hinner med j-taget.

Var och en får bli nöjd med sin metod.

Thure
 
Nordamerikanska maratonpaddlare kör med korta böjda paddlar och använder sig inte av styrtag utan koordinerar sidbyten för maximal effektivitet. Den främsta ”förlusten” för ett J-paddeltag är i jämförelse inte den minimala bromseffekten utan att man korrigerar i stället för att påbörja nästa paddeltag. Konstanta sidbyten saknar charm och elegans, tycker jag, så det är inget som lockar mig men jag är övertygad om att det är mer effektivt, trots att kursen inte blir spikrak.

Jag förstår nog inte riktigt men jag menar att man/jag styr samtidigt som jag gör paddeldraget, gör mao ingen korrektion av kursen innan jag påbörjar nästa padeldrag, blir ingen förlust då menar jag. (?)

Sen är det ju klart att det inte går att jämföra effektiviteten med amerikanska maratonpaddlare...

Ciao!

Uffe
 
Jag förstår nog inte riktigt men jag menar att man/jag styr samtidigt som jag gör paddeldraget, gör mao ingen korrektion av kursen innan jag påbörjar nästa padeldrag, blir ingen förlust då menar jag. (?)

Sen är det ju klart att det inte går att jämföra effektiviteten med amerikanska maratonpaddlare...

Ciao!

Uffe
Jo, jag paddlar nog som du, ”charm och elegans” får gå före ren effektivitet. Men vill man ha maximal effekt är det nog bättre att mata på med vertikalt paddelskaft och ständiga snabba sidbyten, men det ger inte alls samma känsla. Det omnämns som den metod som föredras för vanliga kanotfärder på en del håll, inte bara för sport.
Sport: Maraton
 
Jag förstår nog inte riktigt men jag menar att man/jag styr samtidigt som jag gör paddeldraget, gör mao ingen korrektion av kursen innan jag påbörjar nästa padeldrag, blir ingen förlust då menar jag. (?)

Sen är det ju klart att det inte går att jämföra effektiviteten med amerikanska maratonpaddlare...

Ciao!

Uffe
Korrigeringen medför att man "slösar" kraft på styrning, så det är ju ändå frågan om en förlust i framdrivning.
 

Hej!

Kul att det finns de som envisas med att paddla canadensare! Själv hade jag inget val, morsan och farsan köpte en istället för barnvagn...

Lite off den ursprungliga frågan men om man "stannar upp" paddeldraget i slutet och styr/bromsar varje gång blir det rätt jobbigt och ineffektivt.

Lär istället det s k "J-stroke", dvs man drar in paddeln i en svepande rörelse under skrovet och utåt igen i slutet så funkar det bättre, med övning blir det helt naturligt och bromsar inget alls. Kombinerar man det med att i möjligaste mån paddla i takt så blir det mycket roligare, låt f ö den som sitter fram styra det här med att byta sida vid "vanlig" paddling.

"J-stroke" kräver en lite längre paddel än den som behövs fram, jag är säkert lite gammaldags enligt Svantes fina beskrivning ovan, har en rätt lång paddel bak, ca 170 = kroppslängd... :cool: "Bent" vet jag inte hur man styr med, vore kul att höra hur Svante gör?

Ciao!

Uffe
[/QUOTE]

Lite hårklyveri: Jag är helt med på att J-tag är ett bra sätt på att minmera bomsverkan men att säga att det inte romsar alls är väl itne riktigt sant. Rent fysikaliskt så blir det ju lite lite bromsverkan så fort du inte tar ett rakt paddeltag i kanotens längdriktning och J-taget avsltuar ju med paddeln lite utåt och en liten liten bromsverkar för att styra upp kajaken i "rätt kurs".

Men som sagt: J-tag är ett mycket krafteknomiskt sätt att paddla på kanadensare på hyggligt rak kurs och det innebär ofta att främra paddlare får hålla ner takte något för att vänta i bakre paddlaren.
Jag tycker dock att det är främra paddlaren som sätter takten - bakre paddlare ser ju främra paddlaren utan problem men inte tvärtom. Paddlar hen där framme med för hög frekvens får bak-paddlaren hojta till, tycker jag.

/Patrik
 

Hej!

Kul att det finns de som envisas med att paddla canadensare! Själv hade jag inget val, morsan och farsan köpte en istället för barnvagn...

Lite off den ursprungliga frågan men om man "stannar upp" paddeldraget i slutet och styr/bromsar varje gång blir det rätt jobbigt och ineffektivt.

Lär istället det s k "J-stroke", dvs man drar in paddeln i en svepande rörelse under skrovet och utåt igen i slutet så funkar det bättre, med övning blir det helt naturligt och bromsar inget alls. Kombinerar man det med att i möjligaste mån paddla i takt så blir det mycket roligare, låt f ö den som sitter fram styra det här med att byta sida vid "vanlig" paddling.

"J-stroke" kräver en lite längre paddel än den som behövs fram, jag är säkert lite gammaldags enligt Svantes fina beskrivning ovan, har en rätt lång paddel bak, ca 170 = kroppslängd... :cool: "Bent" vet jag inte hur man styr med, vore kul att höra hur Svante gör?

Ciao!

Uffe
[/QUOTE]
Paddelteknik canadensare

Mest effekt borde vara när paddelbladet är helt lodrätt, men det blir ganska svårt att utföra det draget. Då får man göra en cirkelrörelse i stället. Man får sätta i bladet framför sig, och göra en cirkelrörelse bakåt. Men, de flesta sätter i paddeln lodrätt och drar långt bak och lyfter vatten i slutet på draget. Då fungerar bentshaft-paddeln som att sätta i bladet längre fram, och inte dra så långt bak.

J-tag. Många gör inte ett riktigt J-tag, de drar paddeln bakåt, och avslutar med ett tryck ut från kanoten. Man kan påbörja vridning av paddeln tidigare. Det viktiga med ett J-tag är att tummen på övre handen, pekar nedåt, när man avslutar draget, Pekar den uppåt, har man gjort ett så kallat ”fast styrtag” ”goon stroke”.

Pitch stroke. Då drar man paddeln i en rak linje, och efter ca halva draget vrider man bladet, och lyfter paddeln som ett propellerblad i sidled. Då får man en styreffekt som inte bromsar. Det fungerar utmärkt även med bentshaft-paddlar.

Man behöver inte dra paddeln i linje med kanotens köllinje, man kan följa relingen, det viktiga är, bladets vinkel mot kölen.

Dessa paddeldrag fungerar alldeles utmärkt, även med en bentshaftpaddel.
 
Lite knepigt att förstå skillnaden mellan pitch stroke och goon stroke samt j-tag. Se
och
kanske är det oenigheter om vokabulären.

Thure
 
Lite knepigt att förstå skillnaden mellan pitch stroke och goon stroke samt j-tag. Se
och
kanske är det oenigheter om vokabulären.

Thure

Jag tycker inte att han gör ett riktigt J-tag. Jag tycker att han gör ett "tumb down goon stroke". Många vrider paddelbladet för sent, och håller det stilla en liten stund. Det skall vara rörelse på paddeln hela vägen. Tar man i med lite kraft så får man inte ut bladet i ett J, utan då blir det ett pitch stroke. Filmen på pitch stroke, är enligt mig inte riktigt tydlig, kanske för att han paddlar en rak kurs, och inte behöver styra så mycket.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.