Kanadensare på biltak

I ett par år har jag transporterat min stora kanadensare på biltaket. Det har fungerat hyfsat, förutom att öglan i kanotfören dragit ett par repor i taket, när jag lyft aktern för högt. Det svåra har varit att hålla kanoten vänd upp och ned, eftersom den vill vända sig av sin egen tyngd.

Det skulle vara lättare att lasta den rättvänd, men den har en köl, som får kanoten att bara vila på ena sidan. Fungerar de kanotstöd som Thule och Biltema har för kanoter med köl?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Lasthallare/Kajakkanothallare-34229/

Ett alternativ till stöden vore två längslagda bräder, där kölen får ligga i skarven, samtidigt som själva botten vilar mot bräderna.

Jag är tacksam för reaktioner på mina funderingar, liksom för andra tips om på- och avlastning och om transport. Eftersom jag bytt till en nyare bil, vill jag undvika fler takrepor. Hur gör ni andra?

Peter
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Tillverka själv

Min egengjorda är bättre än de 2 modeller köpta jag har.


2 tums bräda, gammalt liggunderlag lite nubb och köptes 2 rörklammer, tom målade den

sitter stabilt, enda hållaren jag har man kan "skjuta" kajaken till rätt läge.

Du kan säkert göra en som passar din botten exakt gnm att klippa till en mall i papp som du sågar efter.
 

Bilagor

  • Bild 032.jpg
    Bild 032.jpg
    39.3 KB · Visningar: 6,142
Tack för svar. Ni har gett mig lite att grunna vidare på.

Om någon har fler idéer är de välkomna. Jag för min del lovar att återkomma och berätta hur jag löste det hela.

Peter
 
Du vill att fartvinden så långt möjligt trycker kanoten mot taket, inte lyfter den. Att frakta kanoten upp och ned känns åtminstone för mig naturligt, och på den tiden när jag relativt ofta fraktade kanadensare på biltak så var det aldrig fråga om annat än att ha den upp och ned.
 
Lasta lätt på tak ( film)

Beskrivningen hur man kan lasta enkelt på biltaket är uppdaterad med en lite Youtube film.

Kanadensaren som visas väger 26 kg men betydligt tyngre farkoster går att lasta på samma sätt.
Iden är inte min utan något jag hittade på YOUTUBE

Att lasta med kölen upp är det mest naturliga och kanadensaren får bred anliggning mot takräcket.
För att öka friktionen mellan botten och surrningsbanden är dessa klädda med neoprengummi som "suger fast"

http://imaging.nu/2013/06/04/lasta-utan-anstrangning/
 
Nu i efterhand kan jag konstarera att det egentligen är lättare att lasta kanoten än vad jag trodde. Det handlade bara om att hitta rätt teknik. Numera lyfter jag upp kanoten på axlarna och går i sidled fram till bilen, lägger ena sidan på takräcket och skjuter in den, så att den ligger jämnt och stadigt.

Själva lyfttekniken finns här - den förutsätter att kanoten har ett bärok eller ett tvärstag nära balanspunkten: http://m.youtube.com/watch?v=p4XbtRvunc8

P.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips