Kanadensare med två barn

Jag är lite sugen på att skaffa en kanadensare för att prova på att ta ut hela familjen på lite korta turer, men jag vet egentligen inte hur rimligt det är att klämma ner fru och två ungar i en kanadensare.

Fungerar det att sitta två vuxna och två barn (7 och 4) i en "vanlig" kanadensare, typ clipper som är runt 5 meter? Det skulle alltså handla om en timmes paddlande eller så åt gången, ingen packning.

Jag vet att det finns riktiga "familjemodeller", men min plan är att rota upp något rimligt billigt begagnat, och då verkar det vara modeller som egentligen är avsedda för två man som gäller. Men det kanske fungerar med två barni stället för packning också :)?

Inga problem

Det går bra att få plats med 2 barn och 2 vuxna i en kanadensare, varsin liten paddel till barnen är bra att ha.
Det finns ju gott om billiga begagnade kanadensare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Det går bra att få plats med 2 barn och 2 vuxna i en kanadensare, varsin liten paddel till barnen är bra att ha.
Det finns ju gott om billiga begagnade kanadensare.

Håller med om att bättre 1 kanadensare än två med så små barn, såvida inte ni föräldrar vill ta det som ett träningspass. Så små barn bidrar inte nämnvärt till framdrivningen men bör ha en paddel som sysselsättning och mental distraktion mot uttråkning. Om ni bara ska ut enstaka timmar och inte har med ohemula mängder prylar borde det vara gott om plats. Finns extra sitsar till somliga kanotmodeller, annars får man bygga med packning, liggunderlag och liknande. Sen bör man surra fast sin packning i kanoten, det vet jag av erfarenhet så kanot och packning hanteras som ett kolli även om den är på fel köl.
Skulle ni ändå välja att paddla med bara en ensam vuxen så får man bättre kursstabilitet om man sitter bakvänd på förliga platsen och paddlar - inte lika mycket svängande vridkraft i varje paddeltag.
Plast och alu är tåligare men dyrare än glasfiber. Fundera hur oömma ni föredrar.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips