Kan någon identifiera båtmodell

Hej,

Jag har adopterat en liten segelbåt, är det någon som vet vad det är för modell? Skulle gärna byta fock till rullgenua på den så förslag till detta tas också emot tacksamt.
Båten är c:a 555 lång och 227 bred (mätt med tumstock).
 

Bilagor

  • IMG_4601.jpeg
    IMG_4601.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 328
  • IMG_4600.jpeg
    IMG_4600.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 263
  • IMG_4599.jpeg
    IMG_4599.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 309
  • IMG_4598.jpeg
    IMG_4598.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 267
Lägger min röst på Minette också. hade en sådan som båtgranne och tycker mig känna igen den väl.

På så pass små båtar är det inte jättenödvändigt med rulle. Du skulle kunna fundera över ett nedhal till focken. Ett block vid förstagets fäste och en ganska tunn lina är allt som behövs. Linan fästs i seglets topp och dras via blocket till sittbrunnen. Linan får löpa när man hissar seglet och när man sedan ska ta ner seglet kan man dra ner det från sittbrunn i linan. Lägger man sedan fast den och drar åt skotet kommer focken att ligga hyggligt still, även om det kanske är ännu bättre att fästa seglet längs mantåget med en rem.
 
Toppen, tack för hjälpen.
En rulle kanske är overkill men det är väldigt bekvämt om jag bara ska snurra runt lite bland öarna i Blekinge skärgård :)
 
Ja definitivt en Minette typ 1, rulle skulle jag säga är bra på lite större men kommer mest vara ivägen på din båt. Har haft en i tio år men inte saknat det för genuan. Pulpit fram är dock rätt skönt att ha.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.