Kan man låna utrustning i Sverige idag?

Hej alla!

Jag studerar vid ett av Sveriges universitet (Växjö) och det kommer ofta utbytesstudenter som är intresserade av att vandra och campa. Ibland ordnar vi lite utflykter och så men ett återkommande problem är det här med utrustningen.

Min fråga till er är om ni någonsin hört talas om någon organisation eller liknande där man kan låna basutrustning till runt 10 personer i taget. Det jag tänker på allra främst är sovsäck, tält och väska. Skor och kläder är ju betydligt mer personligt och inte lätt att ha på lager i olika storlekar.

Vad säger den samlade expertisen?

Hälsningar
Fredrik

Jag skulle tro att det kan finns lokala föreningar som lånar/hyr ut utrustning.
Ex scoutkårer och liknande. Dock tveksam till att man brukar låna ut sovsäckar, de är svåra att hålla fräscha i längden.

Har Växjö någon studentförening som sysslar med friluftsliv?
I Linköping har studentföreningen Vild utrustning att låna ut till föreningens aktiviteter.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej igen,

ja jag funderar på att kontakta Scouterna för att höra med dem. Tyvärr har vi ingen studentförening särskilt för uteliv här i Växjö utan detta är mest extraaktiviteter som äger rum inom andra föreningar som inte är sugna på att köpa utrustning själva för utlåning, tyvärr.

IKSU har jag haft att göra med innan och de är ju fantastiska. =) De borde öppna en filial i Växjö :p

Här i min stad kan man låna utrustning av friluftsfrämjandet, ja det kräver nog att man är medlem där men ändå. Hör med dom om dom har någon krets i din stad.

Mvh / Johannes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips