Kan detta funka till frukost?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Utan gröt då?

hobbit; sa:
bensson; sa:
Te stavas det på svenska...;)

Fast franska ääär ju så mkt vackrare när det handlar om kulinariteter....

jämför själv:

Napera vs. hälla på
Ganache vs. stabbig chokladkaka
Flambera vs. tutta eld på
Tranchera vs. skära upp
Montera vs. vispa i fett
Duchessepotatis vs. ungsbakat potatismos.....

Å andra sidan är ju det där inte franska utan franska ord som försvenskats. Och inte är det vackrare för det heller :)

Polarnatt; sa:
Har inte testat detta än, men har funderat lite på ett enkelt och smidigt sätt att tillreda sig en stadig frukost ute i det fria och vill ha era tankar kring detta. Kanske är det redan testat och då skulle jag uppskatta era erfarenheter, annars är det alltid kul med tips, uppslag och idéer.

Konceptet går ut på att man har en "matlagningspåse", dvs. som Wildlifes frystorkade matpåsar. Dessa påsar tål hög värme samt att man kan äta direkt ur dem = ingen disk.

Själva frukosten består av havregyn blandat med lite valfritt smått och gott, t.ex. russin, frön ev. torrmjölk. Detta har man förberett i förväg i lämpliga frukostportioner.

Väl på morgonen häller man i en förpreparerad grötportion och kokande vatten i en matlagningspåse, låter det stå i några minuter, för att avnjutas när det är klart. Diskningen gör man enkelt genom att vända in och ut på påsen och rengöra den (antingen i snö eller vatten).

Vad tror ni? Skulle detta kunna funka som ett sätt att enkelt ordna sig en varm, stadig frukost? Har ni redan egna erfarenheter kring detta, så får ni gärna dela med er.

Be careful out there /Joel

Ja, det funkar bra det! Jag läste här på utsidan om "instantgröt" och provade. Klockrent! Efter att ha provat ut rätt mängd havregryn till en viss mängd vatten, så gjorde jag portionsförpackningar inför förra sommarens fjällvandring. Jag körde havregrynet motsvarande 1,5 portioner(??) i mixern tills det blev nästan som mjöl, sen blandade jag i en påse varma koppen frukt. (Jag provade med några olika sorter, men frukt var överlägset enligt min smak) Väl på fjället så tog jag min wildlifepåse efter middagen i lägret, diskade/sköljde ur de små spår av mat som fanns kvar och sparade den till morgonen efter. Då var det bara att koka upp vatten, tillsätta en påse med grötmix och sedan röra om väl. Vänta en stund, öppna påsen och ät den rejäla portionen gröt med god smak av frukt. Helt överlägset anser jag. Jag kommer mycket troligt aldrig att köpa någon färdig frukostpåse till kommande vandringar mer. För mig vägde 10 frukostpåsar 1,031 kg. Helt ok för den stadiga och även goda frukost det ger.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips