Kampen om laponia har börjat...

Dubbelmoral

Att så kallade "Yrkes-demonstranter" infinner sig, när kameror finns på plats, är väl inte så konstigt egentligen. Dom lever ju på att synas i massmedia. Och själv så lägger jag ingen energi på dom. Tycker att polisen gör helt rätt, som avvisar dylika individer och då med våld om dom inte lyder en arbetsgrupp (Polisen) som är där för att göra sitt jobb.

Men att Renägarna är där och protesterar mot en prospektering av en järngruva, i den egna kommunen, känns dock lite motsägelsefullt. Här pratar vi om en yrkesgrupp, som själva i sin yrkesutövning, numera mer eller mindre är helt beroende av olika metaller i sin dagliga yrkesutövning.
Hur tänker man, när man då inte vill att det eventuellt ska brytas järn, för att framställa stål, en metall som behövs i telefoner, snöskotrar, motorcyklar, båtmotorer, lastbilar, knivblad mm. , hjälpmedel som dom själva använder?
Ser verkligen ut som att man bara gör som strutsen, stoppar ner huvudet i marken och låtsas som ingenting och flyttar sitt "Problem" till andra?

Fanns det inga moderna hjälpmedel, som det krävs metall för att framställa, så har jag svårt tro att det skulle finnas någon människa idag, som t.ex skulle bedriva renskötsel som den bedrevs för över 100 år sedan, en tid då man följde sin renhjord enbart till fots eller på skidor.

När vi nu alla idag (av bekvämlighet?), valt inriktning på hur vi vill leva här på jorden, med hjälpmedel i form av olika slags redskap, bilar, cyklar, tåg mm. (som kräver metaller), så är det väl bättre att malmen bryts i Sverige, med den betydligt mer hårda miljötillståndsprövningar och lagstiftningar, än vad som t.ex. krävs i tredje världen.

Det är också Intressant att det tydligen går att bedriva renskötsel i Gällivare, Kiruna och Pajala, trots att det idag redan finns en fullt utbyggd gruvnäring på dessa platser. Kanske att renägarna skulle åka dit på studiebesök och se hur dom löst dom problem som gruvnäringen medfört för rennäringen där.
När man ändå är där, så kan man ju också försöka finna dom fruktansvärt farliga miljöutsläpp som järnmalmsbrytningen påstås medföra.
 
Jag håller med Hans Fowlin, det finns en del att göra inom fjällturism. Då menar jag inte några fjällanläggningar, de vill nog ingen ha och det finns redan. Kungsleden söder om Kvikkjokk är ett bra ex., den skulle kunna göras om till en ren stugled som den övre delen av Kungsleden. Då skulle många fler vandra den. Så som det är nu måste man släppa med ett tält bara för några få etapper som är för långa. Det behöver inte vara så himla avancerat, enkla övernattningar och kanske med någon proviantförsäljning i lågom avstånd. Då skulle många fler vandra den.

Sedan slå det mig varje gång att det är så himla svart att köpa norrländska produkter allt från renskött, älgburgare, hjortronsylt, rökt röding osv. Det finns säkert, men man måste ta sig dit extra någonstans och det har man inte tid med. På hemresan skulle man vilja köpa hem vissa delikatesser men det går inte att få tag på de produkterna vid de klassiska orterna som Mjurek, Kvikkjokk, Ritsem osv. där man har några få timmar på sig mellan byten till buss/ tåg. Förut kunde man köpa hem rökt röding i Kvikkjokk, nu måste man äta en 3-rätters middag för dyra pengar om man vill äta rökt röding. Det är en utveckling åt fel håll.
I gårdagens debatt om Kallak saknade jag aspekten om fjällturism.
Mvh, Veni

Men då faller väl argumentet att en större turism skulle ersätta arbetstillfällena om man avstår gruvetableringar? Man behöver väl inte anställa en enda person mer bara för att turisterna eventuellt kommer att gå tätare på Kungsleden?
Var skapas jobben?
 
Att så kallade "Yrkes-demonstranter" infinner sig, när kameror finns på plats, är väl inte så konstigt egentligen. Dom lever ju på att synas i massmedia.
Äh, det där är ju bara en myt! Det finns inga yrkesdemonstranter. De flesta aktivister ger upp ganska mycket för sitt engagemang. Men du verkar inte kunna tro att människor agerar efter sin övertygelse utan personlig vinning?
 
Äh, det där är ju bara en myt! Det finns inga yrkesdemonstranter. De flesta aktivister ger upp ganska mycket för sitt engagemang. Men du verkar inte kunna tro att människor agerar efter sin övertygelse utan personlig vinning?
Men vart var dom när gruvan i Pajala prospekterades???
Nä just det, var visst inga protester, aktioner och därför inga kameror på plats!!! :)

Likaså i Laver, där man håller på med att öppna en koppargruva!!!
 
Men då faller väl argumentet att en större turism skulle ersätta arbetstillfällena om man avstår gruvetableringar? Man behöver väl inte anställa en enda person mer bara för att turisterna eventuellt kommer att gå tätare på Kungsleden?

Jodå, det är just detta som blir följden. Besökstrycket ökar och detta märks hos båtförare, stuguthyrare, fjällhotell (exempelvis Kvikkjokk), bussbolag, taxiföretag, osv. Med ökat besökstryck kommer man också behöva investera i upprustade leder och fler övernattningsstugor. För att inte tala om att dessa vandrare spenderar pengar i affärer, restauranger, osv i Jokkmokk (eller var man nu hamnar).

Nu är vandringen bara en del av turismen, det finns många andra sätt att uppleva naturen, kulturen och vildmarken. Ju fler turister som kommer desto mer kommer mångfalden öka. Alla vill ju inte vandra på lederna, en del vill åka buss eller egen bil för att se fjället från vägen. Äta på fjällhotellet, hyra fiskebåt, få sightseeing på sjön eller få en guidad dagstur.

Jag tror turismen i Norrland har stor potential. Här finns den storslagna och tillgängliga natur som är en sådan bristvara på många andra håll i världen.
 
Det ena utesluter väl inte det andra?

Jodå, det är just detta som blir följden. Besökstrycket ökar och detta märks hos båtförare, stuguthyrare, fjällhotell (exempelvis Kvikkjokk), bussbolag, taxiföretag, osv. Med ökat besökstryck kommer man också behöva investera i upprustade leder och fler övernattningsstugor. För att inte tala om att dessa vandrare spenderar pengar i affärer, restauranger, osv i Jokkmokk (eller var man nu hamnar).

Nu är vandringen bara en del av turismen, det finns många andra sätt att uppleva naturen, kulturen och vildmarken. Ju fler turister som kommer desto mer kommer mångfalden öka. Alla vill ju inte vandra på lederna, en del vill åka buss eller egen bil för att se fjället från vägen. Äta på fjällhotellet, hyra fiskebåt, få sightseeing på sjön eller få en guidad dagstur.

Jag tror turismen i Norrland har stor potential. Här finns den storslagna och tillgängliga natur som är en sådan bristvara på många andra håll i världen.
Jag håller med dig om att all form av turism går att utveckla ytterligare i Norrland.
Trots stora vattenkraftsdammar och en eventuell gruva i Kallak, så finns det ändå en stor turistpotential i en kommun till ytan så stor som Jokkmokk.
Med ett samhälle som har en god och sund ekonomi bland stora och små företag, så är det än lättare att få dom ekonomiska ramarna, som möjliggör än bättre kommunikationer, fler småbutiker och serviceställen ute i småbyarna. Vilket i mångt och mycket är viktigt för att utveckla turismen i hela kommunen.

Så enligt mig, så utesluter inte det ena (Gruva i Kallak), inte det andra (Turism på Kungsleden).
Jag har svårt tro att en gruva i Kallak, skulle ha någon större negativ påverkan på turismen längs Kungsleden, snarare tvärtom. För i så fall vore det väl inte en enda fjällvandrare i Gällivare- & Kirunafjällen?
 
[...] Jag har svårt tro att en gruva i Kallak, skulle ha någon större negativ påverkan på turismen längs Kungsleden... [...].

Nej, det tror inte jag heller. Men det är ju inte det frågan gäller. Motståndet mot gruvbrytning i Kallak har andra skäl. Men utan denna gruva blir många, exempelvis kommunpolitikerna i Jokkmokk, rädda för att det inte kommer att finnas tillräckligt med arbetstillfällen. En oro man kan förstå. Vad jag vill säga är att det kan skapas många arbetstillfällen genom turismen, jobb som bevarar både naturen och samernas renskötsel.

Angående dubbelmoral som du nämnde tidigare så tycker jag att man mycket väl kan vara emot en viss gruva och samtidigt acceptera gruvbrytning någon annanstans i Sverige. Det handlar ju inte om att vilja stoppa alla gruvor i landet. Det jag saknar från politikerna är en plan för gruvbrytning som är hållbar ur alla aspekter. Nu verkar t ex kommunpolitikerna i Jokkmokk så desperata efter jobb och inkomster att de kan tänka sig gruvbrytning till varje pris. Det är olyckligt.
 
Nej, det tror inte jag heller. Men det är ju inte det frågan gäller. Motståndet mot gruvbrytning i Kallak har andra skäl. Men utan denna gruva blir många, exempelvis kommunpolitikerna i Jokkmokk, rädda för att det inte kommer att finnas tillräckligt med arbetstillfällen. En oro man kan förstå. Vad jag vill säga är att det kan skapas många arbetstillfällen genom turismen, jobb som bevarar både naturen och samernas renskötsel.

Angående dubbelmoral som du nämnde tidigare så tycker jag att man mycket väl kan vara emot en viss gruva och samtidigt acceptera gruvbrytning någon annanstans i Sverige. Det handlar ju inte om att vilja stoppa alla gruvor i landet. Det jag saknar från politikerna är en plan för gruvbrytning som är hållbar ur alla aspekter. Nu verkar t ex kommunpolitikerna i Jokkmokk så desperata efter jobb och inkomster att de kan tänka sig gruvbrytning till varje pris. Det är olyckligt.

Det blir ett cirkelresonemang. Det var bara i Kallak som det fanns en kritisk massa stor nog att skapa en krusning i media. Där samlades aktivisterna och de som strider för samiskt självbestämmande över Sapmi. Det behövs nämligen en lokal opinion för att bekosta aktivisternas närvaro. Det handlar inte om pengar utan mat och andra förnödenheter.

Det lokala stödet saknades i Pajala eftersom samebyn sökte en annan väg. Det var förmodligen lättare att förhandla med den som öppnar gruvan än med ett prospekteringsbolag som bara vill provbryta. Kallak är inte i den fasen ännu. Men förhandlingsläget är starkt den dagen man är där.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7807526

Varje gång det blir tal om ytterligare exploatering även av turismen så protesterar samebyarna, de protesterar de facto redan idag, på att renarnas vandring, kalvning, parning, vila eller nåt annat störs.

Besöksnäringen skapar inga fler jobb utan att den byggs ut. Fler vandrare efter Kungsleden ger bara fulla båtar och fjällstugor. Fler leder och övernattningsstugor kommer, varje gång, att hota den viktigaste flyttleden eller kalvningsplatsen för renarna.

Missförstå mig inte. Jag vill ha en levande rennäring men jag vill inte ha övertonerna från de mest extrema som skriker mest.

Om någon tror att det skulle finnas mindre vattenkraft eller färre gruvor i ett självstyrt Sapmi så är det nog inte sant. Det handlar i huvudsak om vem som ska få vinsterna från verksamheten. Det argumentet används ofta i debatten.
 
Senast ändrad:
avsaknad av debatt om fjällturism

Mej veterligt var ingen av de personer som debatterade några som utövar "fjällturism" själva,vilket gäller majoriteten av Jokkmokks kommuns innevånare. Ska den aspekten med behöver fler utifrån säga sitt i debatt kring ev skövling av orörda fjällområden. Just området "Kallak" har ju ingen turistström,men i förlängningen vid en utökad gruvdrift har vi tex Ruotevare strax ovan Kvikkjokk nedan Pårtemassivet...
Var gång jag sitter på sjön i kajak eller båt ser jag ju dit,att se ett gruvområde där och många tunga malmtransporter här ute på vägen känns inte som lysande framtidsutsikter.
På Facebook finns ju en del öppna grupper där gruva för/emot samt idèer för Jokkmokks framtid finns. Skrämmande nog finns personer som gillar tanken på bilväg rätt genom Sarek med lyxhotell på toppar där vanligt folk som inte är så "vältränade" också kan få njuta av fjällen...för det ger inkomster.
 
Mej veterligt var ingen av de personer som debatterade några som utövar "fjällturism" själva,vilket gäller majoriteten av Jokkmokks kommuns innevånare.

Det är nog en definitionsfråga. Att påstå att majoriteten av Jokkmokksborna aldrig lämnar samhället är nog inte riktigt sant.

Skrämmande nog finns personer som gillar tanken på bilväg rätt genom Sarek med lyxhotell på toppar där vanligt folk som inte är så "vältränade" också kan få njuta av fjällen...för det ger inkomster.

Den meningen är full av värderingar, dels om vad "fjällrurism" är och för vilka den ska finnas.

Jag är rätt så övertygad om att Kebne skulle vara ganska lite besökt om man var tvungen att vandra hela vägen dit från Kiruna. Att det finns väg och boende är en förutsättning för att Sarri ska kunna driva Nikkaluokta. Vägen skulle förmodligen inte finnas utan vattenkraftsexploateringen.

Samma gäller vägen till Ritsem.

Ska det komma turister så måste det finnas vägar och järnvägar och andra kommunikationer. Besöken rill Kebnes topp skulle nog halveras om helikoptern mellan Nikka och fjällstationen slutade flyga.
 
Missförstå mig inte. Jag vill ha en levande rennäring men jag vill inte ha övertonerna från de mest extrema som skriker mest.

När jag läser detta och vissa andra inlägg i denna tråd får jag det bestämda intrycket att de där aktivisterna är den stora stötestenen. Jag vet inte mycket om dem. Men jag tror att det finns många olika slags människor bland dem som rest dit av olika skäl. Man kan kanske, som du själv uttrycker det, vilja slippa "övertonerna från de mest extrema som skriker mest" (jag förmodar att du menar bland både tillresande och samer/renskötare). Men detta ska väl inte hindra oss från att se vad saken egentligen gäller? Vad är viktigast, att ägna den mesta av sin energi åt att kritisera vissa av aktivisterna eller att stoppa en negativ kultur- och miljöpåverkan?

Att, som du föreslår, gå på samarbetslinjen kan i vissa fall vara det rätta men i andra fall inte. I Kallak tycks "samarbete" innebära att renskötarna ska ge med sig. Några krav på vad gruvbolaget ska göra i gengäld har jag inte hört talas om. Problemet med att alltid "samarbeta" är att om en eller två generationer har gränserna flyttats en bit till. Alla vant sig vid att området är exploaterat och det blir möjligt att diskutera något annat område att exploatera. Till slut finns inget orört kvar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.