Kameraväska till Minolta D7D + Vertikalgrepp?

Nu när man snart ska till fjälls så vill man ju gärna ha med sig kameran, ett KM D7D med ett par objektiv. Jag har idag en kamera väska från Haglöfs som säkert kameran passar bra i, men så har jag ju ett vertikal grepp oxå! Eftersom jag tycker kameran blir bra mycke bättre med de monterat(bättre balans), Då vill man ju inte lämna de hemma. Så finns de någon bra väska som tar en systemare med vertikalgrepp? Eller är alternativet att man har de löst i väskan och tar panikkorten utan och bara plockar fram de när de är foto som är på programet?

Sen är ju frågan om verkligen stativet ska få följa med? De bästa kanske vore och skaffa sig ett litet stativ som bara är 10 - 15 cm högt. + ett enbent stativ som man kan ha som vandrarstav oxå eller hur har ni gjort?

Jag använnder mig av en Topload Zoom 2 från LowePro tillsamans med deras bröstsele när jag vandrar. Eftersom kameran alltid finns nära tillhands så blir det lätt att ta bilder medan man vandrar. Nu veet jag inte om den rymmer en D7D med vertikalgrepp men min D70 får gott om plats i den tillsammans med ett 70-210 och 18-70 och front fickan, båda med monterade motljusskydd.

Gick bort och kollade på väskan med kameran i och insåg att om man skulle ha ett kamerahus med vertikalgrepp monterat så kanske det skulle bli lite trångt, men det borde funka. Ortlieb har också toppmatade väskor som går att hänga över bröstet men deras är lite dyrare fast då får man vattentäta väskor.

Skulle tro att om man vill ha kameran nära till hands när man vandrar/skidar/klättrar så är nog den här lösningen den smidigaste, fast å andra sidan smaken är som baken. I somras mötte jag en riktigt skön gubbe/herre som hade sin kamera med ett monterat tele (av för mig okänd brännvidd) hängandes i midjebältet. Han sa att den satt som en smäck när han vandrade, och om något intressant skulle dyka upp så skulle han vara skottklar på en sekund. Jag såg när han drog kameran och han ljög inte när han sa att skulle kunna dra på en sekund :)

/Jesper

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Toploader AW 70

Hej!

Har en Toploader AW 70 som jag har använt ett tag. Får plats med en Canon EOS 30 med vertikalgrepp utan problem. Dock känns väskan ganska stor. Rekommenderar därför att du testar med din kamera och objektiv och köper en så liten väska som möjligt (utan att snåla). Selen fungerar hyfsat men jag tror du också skulle kunna hänga en kameraväska (typ Toploader) direkt på ryggsäckens axelremmar mha karbinhaker och lite snöre. Har inte provat själv än men borde gå. På så sätt slipper du extra remmar runt om ryggen.

Om du orkar ta med ett lätt men stabilt trebenstativ är det nog bäst. Lite tyngre än med ett enbenstativ men om du verkligen vill fotografera ger ett trebenstativ mycket större möjligheter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips