Kalix älv ska återställas i Bondersbyn

Som rubriken lyder så ska Kalix älv återställas i Bondersbyn nu när ingen flottning pågår på älven.
Om den ska återställas på fler ställen vet jag inte.
Hela stenbron som syns på fotot mellan ön och holmen ska grävas bort samt lite stenar till h. om ön (vid högvatten) som inte syns på fotot.
Detta bör väl gynna fisket, tycker jag samt ge bättre vattengenomströmning.
IMG_20200919_113550519.jpg

Det är bra att vattendrag återställs efter flottningen, tror det är flera vattendrag i Norrbotten som har återställts efter flottningen, för att få bättre lekmöjligheter för öring och harr.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är bra att vattendrag återställs efter flottningen, tror det är flera vattendrag i Norrbotten som har återställts efter flottningen, för att få bättre lekmöjligheter för öring och harr.

Ja visst är det det!:)
Idag har vi sett Skarv sittandes på en sten som sticker upp ur älven vid lägre vattenstånd..:(
Inte bra för fiskbeståndet.:(

Instämmer.

Bra att det tas tag i och gör förutsättningarna för fisken och andra vattenlevande djur bättre. :)

Jag, Skarvarna kan ju ställa till det lokalt med fiskbeståndet om dom blir för många.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips