Kalibrering av höjdmätare?

Alla berg har inte...

Liftstationer :)

Problem är att lufttrycket ändras utan att man ändrar possition i höjled. Men egentligen är ju höjdmätare mest till som en (dyr!) leksak!

Re: Vad är problemet?

SWE3171; sa:
Är man vid havsytan så är höjden 0 m. Är man i bergen så står höjden vid alla liftstationer, eller så kollar man på en karta. Sen tar det 5 sekunder att kalibrera Suunton. Du får ursäkta om jag låter som ett certifierat rövhål, men hur svårt kan det vara?

det var ju inte meningen att ställa dumma frågor - det är ju säkert så enkelt som du tycker! men alla är vi nybörjare i början - eller hur?

;-)

/calle-novis på höjdmätare (rätt så tydligt eller hur?)

Re: Alla berg har inte...

Martin Gidlund; sa:
Liftstationer :)

Problem är att lufttrycket ändras utan att man ändrar possition i höjled. Men egentligen är ju höjdmätare mest till som en (dyr!) leksak!

Av ditt svar & döma så har du tydligen aldrig navigerat i alpin terräng. Höjdmätare är praktiskt taget lika nödvändigt som kompass.

Vaddå, diskussionen höll sig ju till ämnet i en hel sida :-...

Lycka till med suunton, det är bara att bläddra med höjden upp/ner tills det är rätt, väldigt enkelt när du har lärt dig. Menyerna i övrigt är ju helt otroligt korkade, jag får alltid kolla i manualen (som är värdelös) varje gång jag ska ställa om mellan sommar- och vintertid!

/m

Aktuellt

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips