Avslutatmedlemskapx
Avstängd
Illa nu när buskgränsen stiger!
GustavOh; sa:^_^; sa:Jag associerar genast till "kullor", kan det vara damer på fjället??
Fjällor - högfjäll
Kullor - lågfjäll?
Min ouppfostrade hjärna inser vad kvinnor på slättlandet i så fall rent logiskt borde kallas, men där kickar självcensuren in.
När det gäller män är jag mer osäker. Kring sjöarna hittar du ju en badkar, och vid havet saltkar, men på fjället vete tusan.
GustavOh; sa:och vid havet saltkar
johankse; sa:Det finns ju en liten förening för fjällkarlar...
1. att ha genomfört minst 2 fjällturer vintertid av en
svårighetsgrad som gränsar till livsfara
2. att ha bestigit en fjälltopp på en höjd av minst 1200 meter
före någon annan
3. att ha genomfört en vinterfärd över trädgränsen som
skulle vara minst 80km lång och pågå i minst 3 dygn
4. att ha utfört en prestation som kan jämföras med ovanstående
Det där med Norden är kanske huvudet på spiken. Nordfinland räknas givetvis dit (Haldefjäll). Öarna i nordatlanten kanske har fjäll? En del talar om Islands fjäll. En och annan talar om fjäll i Skottland. Är det för att Skottland är lite nordiskt? Eller för att högländerna ser ut som de skandinaviska fjällen?pery; sa:För mig är "fjäll" bergen i Sverige och Norge. Inget annat utom kanske de "nordiska" Grönland och Svalbard.
Så ett fjäll kan vara högfjäll ena dagen, men inte nästa dag?pery; sa:"Högfjäll" är en 100% subjektiv upplevelse som sträcker sig från allt från "Fjällviddens lyxhögfjällspensionat" strax under trädgränsen till att hänga i krokig arm i en isyxa på Kaskasapaktes nordvägg.
GustavOh; sa:^_^; sa:Jag associerar genast till "kullor", kan det vara damer på fjället??
Fjällor - högfjäll
Kullor - lågfjäll?