Kajka 75 eller 85?

Har siktat in mig på Fjällräven Kajka men kan inte bestämma mig för 75 eller 85. Ryggsäcken ska klara en vecka i fjället och nån eventuell tågluff i europa. Det betyder sovsäck, exped liggunderlag, trangia-kök, 3-manna tält osv. Allt ska helst få plats i ryggan, inget utanpå. Räcker 75 eller behöver jag 85?

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=56.246625,12.868844

Jag vet inte om du har hunnit få svar på frågan redan eftersom forumtråden är lite gammal, men jag svarar ändå.
Jag har en 75L kajka och upplever i princip varje tur att den är för stor. Senaste turen var med tält 16 dagar nere på Korsika. Då hade jag med mig i princip all mat själv för hela vandringen vilket innebar 46 påsar frystorkad mat. Jag hade visserligen inte med mig så mycket förstärkningplagg men hade både tältet, köket och sovsäcken i säcken. Använde aldrig säckens sidofickor. Hade utan några som helst problem klarat mig med 65L och antagligen bra mycket mindre om jag haft saker på utsidan av säcken.
Jag har genomfört veckoturer både vinter och sommar med en 55L gammal ramsäck från Haglöfs och tyckt att det är alldeles perfekt storlek på ryggsäck. Min nästa säck jag köper kommer helt klart vara mindre än 75 L!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Köpte mig en 85 L kajka för någon vecka sedan.

Beror väll på övrig utrustning men, I min 85 l säck, slarvigt packad då jag aldrig använt den på tur än, får jag i trangia, sovsäck, kläder, vadarbyxor och jacka, vadarkängor, fiskeutr., 25 l ryggsäck,mat för ca 1 vecka, då hade jag plats över och inget i topplock/sidofickor. Hade nog även fått i mitt tält för 3-pers. Och då har jag absolut inte det senaste, lättaste och minsta grejjerna !
De ända jag inte packade i var mitt liggunderlag då det är på tok för stort. Gammalt självuppblåsbart liggunderlag.
Skulle säga att 75 l räckt för mig till enbart vandring iaf, säkert lite plats över men man slipper knöla ner allt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips