Kajka 100 eller Crusader?

Det jag oroar mig för lite är att behöva rota ut allt var gång man vill ner en bit i väskan, dvs svårt att hitta i den. Detta är ju en klar fördel med Kajkan. Men fördelarna med Crusandern eller Vulcan kanske övervinner trotts allt...

det är mer en planeringsfråga, det finns ju en ingång längst ned som gör att man kommer åt sakerna. jag har en arcteryx nozone 75 (en riktigt bra säck enligt mig) som inte ens har en ingång längst ned och det funkar bra för mig, det jag behöver finns längst upp i säcken eller i topp locket. tycker att många säckar är för överarbetade, för mycket detaljer som oftast är onödiga. att göra en säck med "rätt" antal detaljer är det svåra.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tipsar om att läsa Min recension av Kajka 100. Jag kommer ALDRIG gå tillbaka till en säck utan riktig frontöppning. Har även provat halvvarianten med öppning längst ned eller på ena sidan och det är enligt mig inte att jämställa. Du kan hitta Kajkan till bra pris, t ex på draussen.de, 280€.

// Lelle

Slår också ett slag för Crusadern. Köpte en för ca 139 pund + 20 pund i frakt från UK. http://www.shop-outdoors.co.uk/

Har inte hunnit uppleva den fullt ut i fält, på någon tur än. Har bara provpackat den hemma några gånger samt marschtränat med den i skogen. Som övriga säger så gäller det att planera sin packning för att nå det man vill nå utan att behöva rota ur allt, eftersom den inte har frontöppning.
Men Crusadern har många bra fickor, remmar och hållare som gör att man kan göra det rätt enkelt. Stoppa sådant du kan behöva under dagen högst upp eller längst ner så når du från toppen eller botten. Eller stoppa det i de rymliga sidofickorna som rymmer en hel del, precis som topplocket med sina tre fickor. Du stuvar tex lätt ner ett Trangia 27 och extra tröja och ett par sockar i sidofickan. Själv har jag en del molle-fickor sedan innan som jag fäster på frontens mollesystem, vid tillfälle. Perfekt att ha till småplock, fiskedrag, kamera, multiverktyg, första förband osv. man vill nå lätt.

Hittills har jag inte upplevt något negativt hos säcken, MEN så har jag inte heller dragits med den en vecka eller två på vandring än. Och jag har inge erfarenhet av Kajkan..

Jag hade valt crusadern utan att tveka. För det första så är bärsystemet väl beprövet och kvalitén mycket bättre än var fjällräven kan erbjuda.

Väljer du crusadern så kommer du att ha en vän för livet....

Jag var helt inne på Crusader först men snubblade över en begagnad Norröna Svalbard 100l till bra pris.
Jag är mycket nöjd med den och den har frontöppning.
Ny är den dock betydligt dyrare än Crusadern.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

Berghaus.

Jag har två Berghaus Trident och Kajka 100. Visst har Kajka lite finesser jag uppskattar men är inte överväldigad, känns lite överarbetad med alla små fickor och förvisso smarta detaljer. Skön att bära är båda men känns naturligtvis olika.

Som nämts väger Kajkan mer och har mer detaljer som kan brista eller krångla.
Att kunna öppna hela säcken för att komma åt allt har jag aldrig behövt, planera hur du packar och du når det du behöver snabbt och lätt utan att behöva använda ögonen.

Mina gamal tridetsäckar har lite klenare avbärarbälte och axelremmar än de nyare Vucan och Crusader men är ändå inte långt ifrån Kajkans komfort.
Berghaus känner jag ett helt annat förtroende inför i sin enkelhet. I min värld är det ett tryggare, billigare och furnuftigare val.

Idag hade jag köpt Crusadern.

Jag avråder från Kajka i så stor storlek. Min höll inte i längden för packning mellan 25-32 kg och gick sönder. Jämfört med min nuvarande Norröna Recon så är skillnaden milsvid speciellt när man behöver klättra och kräla lite, bl.a. i blockstenshav, och inte bara går rätt upp och ner. Här finns recensioner bl.a. av mig: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3113 Jag hade min i två år men var less på den långt innan jag fick den reklamerad och pengarna tillbaka.

Crusader!

Crusader, alla dar i veckan.

Om den är hälften så bra som min gamla Trident 3 så är den "top of the line". Finns tydligen en Vulcan också som ska vara minst lika bra.

Du får tysk kvalité till kontinentala priser; bättre kap finner du inte.
Dessutom har jag jättebra erfarenhet av Berghaus kundservice som skickar gratis reservdelar utan portoavgift ens.

Crusader är det logiska valet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips