Kajakvagn - för kort/lång transport?

Jag undrar om de kajakvagnar som finns på markaden bara är till för att rulla kajaken från bilen till stranden typ, eller om det är realistiskt att dra iväg en 25kg kajak för hand på vagn en längre sträcka på flera hundra meter grusväg? Är det för tungt/otympligt? Självklart beror det på råstyrka o andra personliga förutsättningar, men jag är bara ute efter om det är görbart.
 
Grusväg funkar absolut men lite jobbigare speciellt uppför. Längre sträckor kan vara smidigare att dra efter cykel. Finns en del äldre trådar med tips. Undvik luftpumpade däck gummit brukar vara av dålig kvalitét och det är bökigt att laga de punkteringar som ofta kommer 2:a 3:e året. Köp kärra med massiva hjul eller köp såna senare. T ex

Thure
 
Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har en liten kajakvagn som går att stuva ned i kajaken, hjulen är kanske 20-25cm i diameter. Det går utmärkt att dra kajaken ett par hundra meter på grusväg eller bredare stig, vågar nog dra till med 1km om det behövs. Det som ställer till det för mig är greppar, stenar och rötter, det får kajaken att studsa i väg och kan välta alternativt att vagnen fäller ihop sig. Mycket beror på hur man spänner fast kajaken i vagnen, bra spännband ökar framkomligheten i terrängen signifikant.
 
Jag håller med om det går bra att dra kajaker långa sträckor på en kajak/kanotvagn. Har dragit många km. Det mest besvärliga är om vagnen glider runt.

Dock är bra spännband helt nödvändigt om inte underlaget är perfekt precis som föregående post säger. Minsta lilla knöl får vagnen att svänga eller glida runt under kajaken. Det bästa är att knyta fast spännremmarna i vagnen också så minskar risken att vagnen glider ytterligare. Om vagnen sitter fast ordentligt kan du dra dig över mindre stenar och rötter utan att vagnen svänger. Du kan även lyfta allt över större hinder och vagnen sitter fast.

En annan sak som förhöjer rullkomforten är att placera kajaken med tyngdpunkten så att det blir lite lätt framtungt. Och att ha ett handtag eller rem som är lagom lång så man slipper gå med krökt rygg. Lyckas man med detta så blir det betydligt bekvämare.
 
kajakvagn är en sån grej nybörjare tror att man kommer behöva och att man använder dem hela tiden. Jag har använt min exakt 1 ggr på 10 år. Onödig pryl skulle jag säga för de flesta tillfällena, men visst - har man långt från parkeringen till iläggningsplatsen så kan det ju underlätta, men ofta väljer man bort såna iläggningsplatser som inte ligger i anslutning till en p-plats.
 
Om vagnen är onödig eller inte beror nog mycket på hur och var man paddlar. Jag har använt vagn mycket på insjöpaddling med mellantransporter på land för att komma vidare till nästa sjö. Skogslandskap. Då blir vagnen nästan oumbärlig. 25kg plastkajak men tältpackning är mäktigt att bära på två. Men det går. Jag har burit flera km genom skog där vagnen inte har fungerat.

För havspaddling blir vagnen troligen helt onödig precis som du säger. Jag använder det inte där. Välj annan väg över vatten istället. Lasta av så nära vattnet det går och kör iväg för att parkera.

Jag tror dock att grundfrågan här handlade om att transportera kajaken på land från förvaringsplatsen till vattnet. Om det är mer än några 100m så kanske vagnen blir oumbärlig även om kajaken är tom beroende på fysiska förutsättningar. Vagn är bra!

PS Jag äger ingen vagn själv 😀 Brukar snylta på kompisar och det behövs egentligen bara en vagn per sällskap. Vid långa sträckor så underlättar det att vara två för att rulla en kajak. En fram som drar och en bak som hjälper till att styra och lyfta vid behov. Inga problem att dra två kajaker heller, en i var hand.
 
Om vagnen är onödig eller inte beror nog mycket på hur och var man paddlar. Jag har använt vagn mycket på insjöpaddling med mellantransporter på land för att komma vidare till nästa sjö. Skogslandskap. Då blir vagnen nästan oumbärlig. 25kg plastkajak men tältpackning är mäktigt att bära på två. Men det går. Jag har burit flera km genom skog där vagnen inte har fungerat.

För havspaddling blir vagnen troligen helt onödig precis som du säger. Jag använder det inte där. Välj annan väg över vatten istället. Lasta av så nära vattnet det går och kör iväg för att parkera.

Jag tror dock att grundfrågan här handlade om att transportera kajaken på land från förvaringsplatsen till vattnet. Om det är mer än några 100m så kanske vagnen blir oumbärlig även om kajaken är tom beroende på fysiska förutsättningar. Vagn är bra!

PS Jag äger ingen vagn själv 😀 Brukar snylta på kompisar och det behövs egentligen bara en vagn per sällskap. Vid långa sträckor så underlättar det att vara två för att rulla en kajak. En fram som drar och en bak som hjälper till att styra och lyfta vid behov. Inga problem att dra två kajaker heller, en i var hand.

Precis så, slippa lasta upp på/av bilen o hitta parkering utan dra ned kajakerna till vattnet från huset. Smart att hjälpas åt men menar du att man kan dra två kajaker på en vagn? 🤔 Måste nog titta lite mer på hur de är konstruerade ...
 
Hihihi! Går kanske men, nej, jag menade en kajak per vagn. Men det går bra att dra två kajaker, en på var sida på var sin egen vagn. Är man två personer går en bakom och styr upp och hjälper till vid behov.
 
För mig är vagnen en förutsättning, har ca 500m ifrån garaget till närmaste vatten. Låter oftast kajaken stå kvar på vagnen i garaget.
Många av mina paddlingsvatten har en bit ifrån parkeringen till inläggning, visst går det att bära kajaken speciellt om man är två. Men det tar tid och man får gå många vändor. Enklare att ställa kajaken på vagnen, trycka ned all packning i kajaken och låsa bilen innan man går iväg.

Denna vagn är väldigt smidig att hantera, går att packa in i de flesta kajaker som är gjorda för långfärd. Jag får ned den i bakre luckan på min surfski.
 
Det är precis den typen av kajakvagnar jag har använt. Det finns liknande billigare sorter också. Det har fungerar mycket bra för mig. Punka är ett problem men det är en stor fördel med fjädrande lufthjul på ojämn mark. Jag skulle välja det framför stumma hjul trots punkarisken.

Jag ser kritiken att dessa vagnar lätt fäller ihop sig. Håller med! Det har hänt mig men det är lätt åtgärdat och till största delen att handhavandefel. Bäst vore förstås en konstruktion med en spärr men det går också med hjälp av...

1) Vänd vagnen så att den båge som hjulen sitter fast på pekar framåt. Det hindrar kajaken att välta upp över hjulen och sedan framåt om det tar stopp mot en rot eller liknande. Låt hjulen släpa efter vagnens hjulbåge så att säga. Om man istället sätter den vikbara delen framåt så kommer dragkraften i kajaken istället hela tiden vilja välta kajaken upp över över hjulbågen om det tar stopp under hjulen med följd att vagnen lätt fäller ihop sig.

2) Bra spännband som hindrar att vagnen rör sig när man drar kajaker över ojämn mark. Jag brukar använda två spännband och dra dem dubbelt över kajaken men inte under den. Ett spännband i främre hjulbågen och ett i den bakre bågen. Ett halvslag vid varje båge så att inte remmen glider. Då kommer varje spännband alltså ha två parallella remmar över kajaken. En av dessa dras med fördel framför eller bakom sittbrunnen så motverkar det att vagnen viker sig ytterligare.
Att bara dra spännbanden ett varv runt magen på kajaken med vagnen löst hängande under är nästan helt meningslöst då vagnen bara kommer att glida runt under kajaken, eller svänga okontrollerat om det tar stopp under ett av hjulen oavsett hur hårt man drar åt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips