hejsan
tack för att du delar med dej, snygga jobb.
varför vill du ha dragstång? använd kajaken som dragstång istället...
vill du säkra så dra ett spännband eller liknande från vagnen till fronten på kajaken som stödband liksom...går själv i byggartankar till att cykla med canadensaren bakom...
mvh

Tror det är bra att få ner tyngdpunkten för att minska risken att släpet wobblar ikull - att cykla med kajaken efter sig med kajakaen som drag ger nog en onödigt hög tyngdpunkt.

/Patrik
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Burley angee lägre tryck på sin barnkärra än vad däcket klarar om jag minns rätt.

Thure

Min kärra är köpt på Coop forum och jag minns ej om det stod något om däcktryck i manualen. Mins bara att maxlasten är 45 kg. Jag har säkert manualen liggandes någonstans. Ska leta reda på den och se om det står något om däcktryck.
 
hejsan
tack för att du delar med dej, snygga jobb.
varför vill du ha dragstång? använd kajaken som dragstång istället...
vill du säkra så dra ett spännband eller liknande från vagnen till fronten på kajaken som stödband liksom...går själv i byggartankar till att cykla med canadensaren bakom...
mvh

Precis som andra redan svarat så blir det inte så bra.
Min tanke var först att fästa kajaken vid cykeln på något vis. Testade med en löstagbar pakethållare som jag tog bort själva "paketplattan" från och förlängde stången med ett aluminiumfyrkantsrör som jag fäste en rem i änden på och hade kajakfören hängandes under. Det funkade inte alls. Det var svårt att cykla eftersom jag blev tvungen att parera kajaken gungningar och pakethållaren vred sig till och med. Jag förstärkte med aluminium plattjärn för att förhindra att pakethållaren skulle vrida sig. (Bild 2) Men de var dock bara 3mm tjocka och den ena vek sig lite. Då gav jag upp den tanken.
 

Bilagor

  • DSC_1256.jpg
    DSC_1256.jpg
    56.7 KB · Visningar: 1,303
  • DSC_1258.jpg
    DSC_1258.jpg
    50.1 KB · Visningar: 1,264
Hållfasthetslära

Precis som andra redan svarat så blir det inte så bra.
Min tanke var först att fästa kajaken vid cykeln på något vis. Testade med en löstagbar pakethållare som jag tog bort själva "paketplattan" från och förlängde stången med ett aluminiumfyrkantsrör som jag fäste en rem i änden på och hade kajakfören hängandes under. Det funkade inte alls. Det var svårt att cykla eftersom jag blev tvungen att parera kajaken gungningar och pakethållaren vred sig till och med. Jag förstärkte med aluminium plattjärn för att förhindra att pakethållaren skulle vrida sig. (Bild 2) Men de var dock bara 3mm tjocka och den ena vek sig lite. Då gav jag upp den tanken.

Väljer du någon annan profil än platt hade så blir det styvare.

Jag skulle välja L-profil som är lätt att jobba med även om man inte har någon större verkstadsutrustning

Annars är 4-kantrör styva liksom U- profil

Tyvärr så har firman jag handlat hos förut slutat att sälja material till privatpersoner

http://imerogfhab.se/sortiment/

Per
 
Väljer du någon annan profil än platt hade så blir det styvare.

Jag skulle välja L-profil som är lätt att jobba med även om man inte har någon större verkstadsutrustning

Annars är 4-kantrör styva liksom U- profil

Tyvärr så har firman jag handlat hos förut slutat att sälja material till privatpersoner

http://imerogfhab.se/sortiment/

Per

Jo, jag vet att det blir styvare med en annan profil. Jag tog det jag hade hemma. Hade jag handlat material till det projektet så hade det blivit annat. Nu har jag ändå gett upp den konstruktionen.
 
Pogies

Nu i helgen har jag tillverkat en kajakagrej till. :)
Den här gången blev det ett par pogies.

Material som jag använde:
Tyget är samma som jag använde till transportkapellet.
Insidan fodrade jag med folierad foam från ett vindruteskydd.
Kardborreband och reflexband.
Allt material hade jag liggandes hemma.

Nästa helg ska jag förhoppningsvis komma iväg på mitt livs första vinterpaddling. :)
 

Bilagor

  • EDK_2836.jpg
    EDK_2836.jpg
    71.7 KB · Visningar: 958
  • EDK_2837.jpg
    EDK_2837.jpg
    69.7 KB · Visningar: 938
  • EDK_2843.jpg
    EDK_2843.jpg
    30.2 KB · Visningar: 948
Wobblande vagn

Riktigt snygga lösningar, stort tack för att du delar med dig!

Gällande den wobblande vagnen, hur vikten hamnar över axlarna är väldigt viktigt. Tror du behöver få axeln längre bak. Denna film beskriver det väldigt bra:

http://i.imgur.com/dYz2tCE.mp4

Ett annat problem ät att om infästningen för kajaken sitter högt kommer den trycka ditt bakhjul på cykeln uppåt om du nitar i hög fart och vagnen är obromsad.

Så en låg infästning på cykeln och låg infästning på cykeln är mitt tips, dock ingen praktisk erfarenhet mer än med vanlig cykelvagn.

/Gustav
 
Riktigt snygga lösningar, stort tack för att du delar med dig!

Gällande den wobblande vagnen, hur vikten hamnar över axlarna är väldigt viktigt. Tror du behöver få axeln längre bak. Denna film beskriver det väldigt bra:

http://i.imgur.com/dYz2tCE.mp4

Ett annat problem ät att om infästningen för kajaken sitter högt kommer den trycka ditt bakhjul på cykeln uppåt om du nitar i hög fart och vagnen är obromsad.

Så en låg infästning på cykeln och låg infästning på cykeln är mitt tips, dock ingen praktisk erfarenhet mer än med vanlig cykelvagn.

/Gustav

Tack. alltid kul när man kan dela med sig och kanske inspirera andra.

Infästningen på cykeln har jag nere vid bakhjulets axel. Jag har förlängt armen på cykelkärran och använder kärrans originalfäste. Jag är ganska säker på att wobblandet beror på att jag inte har fått till en perfekt bockning av förlängningen vilket gör att kärran rullar lite snett. Det är ju lite svårt att försöka kolla bakåt själv, när man cyklar, för att se hur kärran verkligen beter sig :)
Jag har inte använt kärran på ett bra tag nu. Får se om jag får ordning på det i sommar. Den går ju att använda den som den är, men jag får cykla sakta och försiktigt.



Om det är fler som vill dela med sig av sina hemmagjorda kajakgrejer så får ni gärna lägga uppe dem i den här tråden.
 
Här kommer bilderna på paddelflottören.

Bild 1: Flottören fyllde jag med flera lager med vanligt underlagsfoam ( https://www.byggmax.se/golv/undergolv-och-läggning/underlagsfoam-p13002 ) som jag hade kvar efter golvläggning. Jag skar ut delarna längst en mall som jag sågade ut från en MDF-skiva.

Bild 2: Alla delarna innan de syddes ihop

Bild 3 & 4: Resultatet.

Jag har inte testat den än även fast jag har varit ute och paddlat. Jag har helt enkelt tagit för givet att den funkar. Jävligt dumt, jag vet. Men ett ordentligt test ska göras så fort som möjligt.

Ser super ut! Har du hunnit testa, hur gick det med flytkraften?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips