Kajak tankar

Funderar på att köpa min första kajak så här till våren. Jag vet att man måste prov paddla flera olika kajaker innan man slår till och köper en.

Nu är det så att jag är av modell större, drygt 1,90 lång och väger 90 kg +. Är det någon som har tips om modeller som kan tänkas att passa, det vore skönt att kunna sålla bort en del modeller i djungeln av kajaker som finns på marknaden.

Mvh: Daniel Åsbrink

Ps. Har blivit tipsad om North Shore, Buccaner. Skulle det kunna vara något att prova? Ds.

Hej Daniel !
Paddlar själv Buccaneeren och tycke absolut att du ska provpaddla den då det är en mycket trevlig färdkamrat. Du nämner att du är storväxt men om jag inte missminner mig finns det buccaneerer med framskjutet skott så att det blir mer benutrymme.
Andra saker som kan bli ett problem om man är lite större är att det är en relativt liten sittbrunnsöppning samt att det kan bli lite trångt om fötterna, om nu dom också är stora :).
Har själv en storlek på 44-45 och kan inte paddla med skor på mig.

Skulle nu buccaneeren kännas trång eller inte uppfylla något annat krav så skulle kanske en VKV ”måsen” eller P&H ”iceflow” passa.

Lycka till med kajakköpet så kanske vi syns på någon våg// Henrik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Borde vara helt ok

Jag är ungefär lika stor som du (192cm, ~90kg, stl44) och hade inga problem att få plats i en kompis Buccaneer. Paddlade med tevasandaler på. Mycket trevlig kajak dessutom.

kajak för stora

Hej

Jag är själv ca 190cm/90kg och paddlar en Prijon Kodiak, en kajak för rejält storvuxna eller för dem som vill ha med sig extra stor packning tyngre/längre.
flera återförsäljare finns i landet
bla < http://www.orust-kajak.se/ >

VKV Måsen

Hej!
Prova gärna en VKV Måsen eller VKV Anita båda
dessa kajaker passar långa och tunga personer.
Jag själv (200 cm lång)har paddlat Antia-
modellen sen 1988 och Måsen sen två år tillbaka.
Stora fötter (46) är ej något problem(utan skor)
En beg Måsen kan Du nog få för ca 12.000 kr och
en beg Anita för 5.000 kr
Fördelen med Måsen jämfört med Anitan är dels
lastluckorna och dels lastkapaciteten
från 160-190kg för Måsen mot 130kg för Anitan.
Båda kajakerna är snabba och mycket sjövärdiga.
Kajakhälsningar /Jampa

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips