Har oftast en eller två kajaker med ut i segelbåten, en Omega 28. En kajak på ena sidodäcket surrad mot mantåget och en släpande efter. Tricket med att släpa kajaken är att lyfta upp kajakstäven och surra den hårt mot akterspegeln, med något mjukt runt stäven. Då wobblar den inte som den lätt gör vid normal släpning. Enda problemet är vid tilläggning, då jag jag har kajaken längs ena sidan. Bra är också att tejpa fast lite mjukt fram och bak och på varje kajaksida för att slippa repor.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kajak som får plats på båten
- Trådstartare Blunder
- Start datum
Tre-delad kajak är ju helt genialt!
Skulle ju utan problem få plats i de flesta båtar, för och stäv är ju bara slänga in i förpiken och mittsektionen kan man ju på akterspegeln eller nått.
För att inte tala om alla lägenhetsförråd den går in i - där talar vi kundunderlag.
Skulle ju utan problem få plats i de flesta båtar, för och stäv är ju bara slänga in i förpiken och mittsektionen kan man ju på akterspegeln eller nått.
För att inte tala om alla lägenhetsförråd den går in i - där talar vi kundunderlag.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Tre-delad kajak är ju helt genialt!
Men blir dom inte mkt dyra? Å lite tyngre? Vad kostar tex den 3-delade Rockpoolen?
/Janne
Men blir dom inte mkt dyra? Å lite tyngre? Vad kostar tex den 3-delade Rockpoolen?
/Janne
Inte för att jag har sett någon i verkligheten och hittar inga priser men hur dyrt kan det vara?
Antingen gjut en hel kajak och såga itu, limma sedan fast 4xskottväggar, eller gjut den i delarna var för sig. Borde i tillverkningskostnad inte bli mycket - men däremot är det ju som med en lite större motor i en bil, säljaren kan ta mycket mer marginal på det eftersom det är "custom" tillval och den som särskilt efterfrågar det kommer kunna betala för det...
Så om Rockpool är de enda som har en bra lösning kan de lätt plussa 10 000 och sälja några få med fet marginal, skulle flera ha tillvalet skulle det inte kosta mer än ett par tusen max...
Inte för att jag har sett någon i verkligheten och hittar inga priser men hur dyrt kan det vara?
Pristillägget blir väl ca 800eur +- några hundralappar, kända och beprövade tillverkare utöver Rockpool är iaf Valley, SKUK och Kajaksport. Den tidigare nämnda bloggen tar upp också en hel del andra tillverkare, även rotationsgjutna som sannolikt är en hel del billigare.
Antingen gjut en hel kajak och såga itu, limma sedan fast 4xskottväggar, eller gjut den i delarna var för sig. Borde i tillverkningskostnad inte bli mycket - men däremot är det ju som med en lite större motor i en bil, säljaren kan ta mycket mer marginal på det eftersom det är "custom" tillval och den som särskilt efterfrågar det kommer kunna betala för det...
Så om Rockpool är de enda som har en bra lösning kan de lätt plussa 10 000 och sälja några få med fet marginal, skulle flera ha tillvalet skulle det inte kosta mer än ett par tusen max...
Jag tror inte att det blir fet marginal på delningen. Formarna kostar säkert 150-200.000SEK att ta fram när man har en existerande kanot. Serien kanske rör sig om några 10-tal istället för 1.000-tal som med en lyckad kanot. Svårt att få lönsamhet i formen som sådan men jag förmodar att de räknar med visst marknadsföringsvärde osv.
Det tekniska är inte heller lätt att lösa om man vill ha en lätt delning. Påfrestningarna är stora och det har hänt att delningar brutits sönder...
Det tekniska är inte heller lätt att lösa om man vill ha en lätt delning. Påfrestningarna är stora och det har hänt att delningar brutits sönder...
Javisst, men det har även hänt att en icke delbar har plötsligt betett sig som en delbar...
http://kajakwoerden.blogspot.com/2009/10/geen-beter-vermaak-dan-leedvermaak-some.html
http://kajakwoerden.blogspot.com/2009/10/sad-end-of-fantastic-seakayak.html
Ihopfällbar kajak
Jag håller på och bygger en ihopfällbar kajak.
Det blir min egen design men jag har lånat byggsättet från:
http://www.yostwerks.com/
Jag räknar med att det kommer att kosta ca 6000 kr i material.
Det passar ju bra att hålla på o knåpa med något nu i höstmörkret.
Det är lång till våren så tid finns.
Min kajak är 5,3 m lång och 54 ca bred. Vikt 16-20 kg.
Ihopfälld är den ett paket på ca 2 m längd.
Jag är precis klar med ramen, nu ska presenningen på.
Jag har modellerat den i 3D-CAD för att få fram rätt tyngdpunkt och dimensioner samt ritningar, därav CAD-bilden.
Jag håller på och bygger en ihopfällbar kajak.
Det blir min egen design men jag har lånat byggsättet från:
http://www.yostwerks.com/
Jag räknar med att det kommer att kosta ca 6000 kr i material.
Det passar ju bra att hålla på o knåpa med något nu i höstmörkret.
Det är lång till våren så tid finns.
Min kajak är 5,3 m lång och 54 ca bred. Vikt 16-20 kg.
Ihopfälld är den ett paket på ca 2 m längd.
Jag är precis klar med ramen, nu ska presenningen på.
Jag har modellerat den i 3D-CAD för att få fram rätt tyngdpunkt och dimensioner samt ritningar, därav CAD-bilden.
Bilagor
Javisst, men det har även hänt att en icke delbar har plötsligt betett sig som en delbar...
http://kajakwoerden.blogspot.com/2009/10/geen-beter-vermaak-dan-leedvermaak-some.html
http://kajakwoerden.blogspot.com/2009/10/sad-end-of-fantastic-seakayak.html
Det var en ovanlig skada. Kanske blev belastningen för stor när han landande upp och ned med för och akter på separata vågtoppar. Däcket antagligen förstärkt runt sittbrunnen varför det gav vika vid brottanvisning där förstärkningen slutar. Också möjligt att där redan fanns tillbucklingar och försvagningar sedan han suttit på akterdäck vid påträdning avtagning av kajaken.
Jag har paddlat en Anas Acuta och den sittbrunnen var väldigt trång i varje fall för mina lår och höfter.
Thure
/Janne
Lite sent svar...men ibland måste man jobba istället för att hänga på forumet
De blir dyra...räkna med ett påslag på ca 1000€ från vanliga kajaker
Uppblåsbar kajak
Jag släpar ibland med de vanliga kajakerna med segelbåten (med stäven uppdragen på segelbåtens akter, som föregående inlägg skrev). Men ibland åker den uppblåsbara Gumotex Safarin med. Inget för långpaddlngar, men kul för upptäcksfärd i arkipelagen närmast den förtöjda segelbåten. På bilden testar styvsonen att leka i vågorna med den, det är den också bra till.
Forskajaken jag själv sitter i längre bort i bild är också lätt att ta med på däck.
Jens
Jag släpar ibland med de vanliga kajakerna med segelbåten (med stäven uppdragen på segelbåtens akter, som föregående inlägg skrev). Men ibland åker den uppblåsbara Gumotex Safarin med. Inget för långpaddlngar, men kul för upptäcksfärd i arkipelagen närmast den förtöjda segelbåten. På bilden testar styvsonen att leka i vågorna med den, det är den också bra till.
Forskajaken jag själv sitter i längre bort i bild är också lätt att ta med på däck.
Jens
Bilagor
Liknande trådar
- Svar
- 0
- Visningar
- 640 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg