Kajak på pinne, höglastare

När jag fäster min kajak på "Höglastare" eller vad det nu kallas brukar remmarna hamna olika varje gång.
Problemet är att den stående pinnen är högre än kajaken stående på sidan.
Hur är kortaste vägen för ett spännband och bästa för att fästa en kajak på "Höglastare"?
 
När jag fäster min kajak på "Höglastare" eller vad det nu kallas brukar remmarna hamna olika varje gång.
Problemet är att den stående pinnen är högre än kajaken stående på sidan.
Hur är kortaste vägen för ett spännband och bästa för att fästa en kajak på "Höglastare"?
Min höglastare (thules upp&nervända U) är också högre än kajaken på högkant. Jag drar remmen genom höglastar öglan och ner under lastbågen (balken som går tvärs bilens längdriktning och som är polstrad med rör-isolering/liggunderlagmatrial) och sedan drar åt hårt. Knyter sedan remändan så den inte fladdrar. Går runt och rycker lite i ändarna på kajaken och ser att kajaken blivit ett med bilen så hela bilen rör sig.
Remarna ska gå absolut kortaste vägen, utan veck och jag har provat mej fram till att om bakre remen går mitt över fikaluckan på min kajak så ligger den stabilt i längsled men det är såklart individuellt för bil, kajak och lastbågar och lastbågars placering.
Tumregel bör nog vara att mitten av kajaken i längd bör ligga mitt emellan lastbågarna för jämn lastfördelning, men hår får gärna andra fylla på.

Som extra säkerhet monterar jag bogserögla både fram och bak på bilen (köps billigt på bilskroten) och drar en rem från kajakens bärremmar (utbytta till paracord) ner till bilbogeröglan fram resp bak men det är mest som extra säkerhet om någon av huvudremarna från höglastarna skulle gå sönder ( har hitills inte hänt, peppar, peppar).

Reflexväst markerar utskjutande last bak - hänger runt rodret, och i mörker även röd lampa.

Mer stabilt är väl annars att köpa vaggor istället för höglastare.

Kan återkomma med bild efter nästa tur, men det kan dröja lite.

/Patrik
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Finns många sätt att fixera kajak mot höglastare. Skall du kör flera kajaker på biltaket?

Om bara en kajak brukar jag lägga kajaken 30-45° från vågrätt läge med däcket motsatt 90° vinkeln mellan lastbågen och vertikalpinnen. Spännbanden drar ned kölen på kajaken mot vinkeln. Även jag brukar ha typ rörisolering på både lastbilar och vertikalpinnar för dämpning och ökad friktion. Extra fixering med tamp från kajakför till bilens kylargaller.

Motsvarande med två kajaker på ömse sidor av vertkalpinnarna.

Om det är tre eller fyra kajaker så lastar jag dem "lodrätt" med däckets långskeppslinje åt ena hållet och kölen åt andra hållet längs med ena sidan av bilen.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips