Kajak på Båven

Jag och några vänner skall paddla på Båven lördag - söndag.
Är det någon som känner till sjön och har tips/förslag på turrutt och tältplatser. Vi startar i Skebokvarn och 3 av 5 har liten paddelvana. Jag räknar därför inte med mer än 20 - 30 km per dag.
Tips mottages tacksamt!
/H.

södra delen

För många år sedan paddlade jag i Båven.
Några av de som var med hade ingen erfarenhet, men vi hann med en del i alla fall.
Södra delen var fin. Kul med de långa smala vikarna.
Du bör nog kontrollera fågelskyddsbegränsningarna.
Det finns Lom och Gjuse som är trevligt , men kan begränsa ditt paddlade.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fågelskydd

Många av de små öarna i mitten av sjön har fiskgjusebon och landstigningsförbud.
Generellt finns mycket obebyggda stränder med bra tältmöjligheter. Fina partier är de småskurna vattnen in mot Stjärnhov och Inbåven samt den långa smala viken in mot Edeby.
Ett tips är att utnyttja två bilar för att kunna paddla i medvind från A till B. Viken ut från Skebbokvarn bör ni inte paddla mer än i en riktning.

Sjön är stor och allt hinns inte med på en helg.

Thure

iläggningsplats

En bra iläggningsplats är Stjärnhov. Ligger visserligen inte vid Båven, men den lilla sjön vid Stjärnhov är förbunden med Båven med en kort å som är fin att paddla längs.

Jag vet inte hur långt det är men Svanön är en trevlig tält och bad ö.

Det är även trevligt att paddla genom, tror den heter Natån.

En bra karta behövs.

/Gustaf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips