Kajak längd

Har en fråga angående kajaken längd.
Finns det någon generell skillnad mellan långa (530cm) och kortare (505cm) kajaker. Vad jag har förstått så kan längre kajaker nå en högre toppfart (längre vattenlinje), stämmer detta. Kan man säga att en kortare (505cm) kajak är mer lätt manövrerad, eller beror detta mer på formen på underredet än på längden?
Tack!

/En noob som tycker paddling verkar trevligt

Happy Valborg
Grattis Kungen
 
En kajak planar ju inte därför har farten(toppfarten) mkt med längden i vattenlinjen att göra!
Sen finns det ju långa kajaker med stora överhäng som gamla segelbåtar hade. Å där är ju vattenlinjelängden kort Men idag har segelbåtarna(å så även vissa kajaker) utnyttjat längden maximalt med raka stävar å även negativa aktrar.
Sen finns det mkt annat som spelar in bredd skrovform liten våt yta mm.
Men som sagt är du stark å vill paddla fort så ska du nog föredra en liten längre kajak!

/Janne
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kan man säga att en kortare (505cm) kajak är mer lätt manövrerad, eller beror detta mer på formen på underredet än på längden?

Jag vet skrov som trots hyvsat vattenlinjelängd är väldigt lättsvängda. Jag vet skrov som trots rätt kort vattenlinjelängd är väldigt riktiningsstabila. Kölsprånget (eller rocker) spelar in, men även hur dess bredd är distribuerad, och hur ändskepped är utformade.

Generellt är det väl som du säger: kortare = mer lättmanövrerad.

Frågan är väl om du behöver en lättmanövererad kajak. Det är verkligen inte jätteviktigt på en vanlig tur i skärgården. Kanske viktigare om man vill snika precis vid strandlinjen, om man surfar eller kör i strömmande vatten.
 
Det är klart att det är vanskligt att säga generellt vad som gäller för ett mått och en egenskap; men om man menar just generellt så går det ju att göra hyfsat korrekta påståenden.

Beträffande längden, så låter ju t ex 505 cm som en längd där vattenlinjelängden faktiskt kan komma att vara lite av en fartbegränsare.

Visst finns det säkert kajaker som är längre, men ändå är trögare avseende toppfarten. Men lika säkert är att om båda är hyfsat välutformade i skrovet, så har en kajak som är 530 högre toppfart (och mer våt yta).

Paddlar man då i lugnt promenadtempo så är den kortare kajaken mer lättdriven, och om man ökar tempot så börjar den korta kajaken bromsa.

Ska man säga nåt användbart så bör man kanske säga nåt om vilka farter där t ex 500 cm vattenlinjelängd är en reell begränsning, och 525 går lättare. Det är dock svårare att precisera!

En allmän iakttagelse kanske kan vara att upp till 6 km/h så går de flesta kajaker (loa 520 cm) hyfsat bra, och i hastigheter över detta kan man börja märka att det börjar hända saker som att vågen växer till sig, och trimläget blir annorlunda.
Den hastighet som innebär att man kanske har glädje av de riktigt långa K1:eek:rna ligger troligen en bra bit över 10-11 km/h. Eller?

Har inte mätt och verkligen noterat detta, så mer synpunkter vore kul. (Hela tiden gäller förstås att en massa andra parametrar i skrovet också spelar in...)
 
Lättsvängdheten brukar hänga ihop med ifall köllinjen är rak eller böjd. En böjd köllinje ger ett mer lättsvängt skrov. Vid s.k. kantning använder man skrovsidornas eventuella böj och då mindremotstånd i ändskeppen när kölen lyfts ur vattnet.

Längd i vattenlinjen är inte hela sanningen. Skrov med stora klyvytor ger ingen fartfördel. Klassiska brittiska havskajaker har klyvytor och överhäng på upp till närmare 1.5 meter. I och med att de är avsedda för fart kring 7 km /h eller lägre, spelar det ingen roll.
 
Jag kan inte öppna länken från min jobbdator just nu (de har ett spexigt filter som håller mig borta från en del sajter), men jag vet att denna länken har fungerat.

http://www.unold.dk/paddling/articles/kayakvelocity.html

Sajten ger/gav en liten indikator * på vilka kajaker och kajaklängder som ger lägst motstånd för olika fartintervall. (* För datan lär väl inte vara vetenskapligt grundad, och den gäller troligen bara under vissa förutsättningar, kanske exempelvis plattvatten)
 
Jag kan inte öppna länken från min jobbdator just nu (de har ett spexigt filter som håller mig borta från en del sajter), men jag vet att denna länken har fungerat.

http://www.unold.dk/paddling/articles/kayakvelocity.html

Sajten ger/gav en liten indikator * på vilka kajaker och kajaklängder som ger lägst motstånd för olika fartintervall. (* För datan lär väl inte vara vetenskapligt grundad, och den gäller troligen bara under vissa förutsättningar, kanske exempelvis plattvatten)

Den beräkningsmodell som använts är ganska vetenskaplig och stämmer ganska bra med verkligheten. Dock gäller den för slätvatten och tar inte hänsyn till vind, vågor eller kanotistens teknik.
 
Vad jag har förstått så kan längre kajaker nå en högre toppfart (längre vattenlinje), stämmer detta. Kan man säga att en kortare (505cm) kajak är mer lätt manövrerad, eller beror detta mer på formen på underredet än på längden?

Svårt att svara kort på din fråga, men som många varit inne på så är nog skrovformen den enskilt största faktorn. Vattenlinjen har förståss betydelse men kanske inte så stor som man skulle kunna tro (de flesta tillverkare beskriver sina kajaker endast med längd och bredd i katalogerna). Björn Thomasson har en bra hemsida som på ett försåeligt sätt reder ut begreppen.

http://www.thomassondesign.com/entry.aspx?id=31
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips