Kajak inför nästa sommar!

Om ni bara spanar in min profil så ser ni snabbt att jag bor i Kristianstad. Vilket ligger ungefär 40mil ifrån Ljungkile.
Oavsett alla modeller av kajaker som finns på marknaden så kommer jag att pröva dessa men frågan handlar inte om detta.
Utan: Är det ett bra pris för en sådan kajak och vilken av dessa är den som passar min kroppshydda bäst?

//Peter

tjena

Om du ska prova alla modeller på marknaden då lär du ha och göra i sommar. Och om du bara har titta på dom två modellerna har du begränsat dig en väldigt massa. Vad jag menade med ett besök i Ljungkile är att du får prova på en massa olika modeller på en å samma dag. Du kan göra det till ett litet äventyr. hyr den kajak du är intresserad av. paddla Orust runt om de är så.

Men begränsa dig inte till de två modellerna. Att du är 172cm 75kg och normalbyggd säger ingenting.
du måste prova och åter prova. Du kan inte peka på två modeller och fråga vilken som passar dig.

I ljungkile har dom en väldigt bra kompetens och framförallt en samlad kompetens. dessutom är de gratis att testa hela dagen.

PS. dom har även dom modellerna du tittat på

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Alla föreslår att testa. Det är egentligen ett gott råd men som nybörjare är det inte alltid så givande att testa. Som ren nybörjare vet du inte hur du vill att din kajak ska bete sig. Dessutom kommer dina preferenser att snabbt ändras när du får lite mer rutin. Nybörjaren tror ofta att han vil ha en stabil kajak med gott om plats i sittbrunnen, vilket kan bli tråkigt i längden. Inukshuken gissar jag platsar i denna kategori. Alltså helt ok första säsongen, men med badkarskänsla andra säsongen. Det man som nybörjare kan testa är framförallt att man sitter bra. Paddla 1-2 timmar, om benen somnar eller du får skavsår, så bör du nog se dig om efter en annan kajak.

Som fotnot kan jag tilägga att jag aldrig testat en Inukshuk.

Vill dom ha 12000 för den så försök pruta ner den till 8000 och sen kanske du kanske sälja den om ett år om du känner att du vill byta till något annat. Våga vara en brutal affärsman!!
Jag har inte paddlat kajakerna i fråga, men Boreal verkar göra fina kajaker. Jag har främst sett glasfiberkajaken Ellesmere i verkligheten. Om jag planerade veckoturer skulle jag satsa på Inukshuk och inte den andra, p.g.a det större packutrymmet.

Det är visserligen bra att testa olika kajaker, men det är också bra att paddla och lära känna en kajak under en längre tid. Och det är lättare att komma iväg ut om man har grejerna själv...

Lycka till med ditt köp! Har du titta runt en del och tycker att kajaken verkar passa dig så gör den troligtvis det. Åtminstone ett par säsonger tills du snubblar över den perfekta kajaken.

/Niklas

OK! Jag tackar för alla tips som ni kommer med. Det är alltid nyttigt att få synpunkter.
Men ingen svarar riktigt på min fråga.
Testa hit och testa dit! Jo jag vet!
Men precis som någon säger så kommer det ta tid att testa sig igenom hela sortimentet.

Och varför skulle jag åka 70mil ToR till Ljungskile för att testa dessa kajaker när jag har dom här hemma ToR 5km?
Jo jag förstår att jag kan testa andra kajaker också!

Jag får väl omformulera mig lite:

Är det någon av Er som har erfarenhet av "Muktuk" eller "Inukshuk"?
I så fall. Vad tycker Du/Ni om dessa? Utgå från er själva och inte mig.
Jag kan tolka svaren och sätta in dom i mitt eget behov.

//Peter som önskar en Glad Påsk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips