Kajak "fortsättningskurs"

Jag har sökt men inte funnit, hoppas jag inte missat något uppenbart.

Jag och min pappa skulle gärna gå en kajakkurs. Han har paddlat i många år men inte mer än för skojs skull då och då. Jag har paddlat i några år lite på somrarna då och då. Vi paddlar i haven inomskärs och på lugna sjöar. Nu skulle vi vilja gå en fortsättningskurs typ. En kurs där vi utvecklas och lär oss mer. Finns sådana? Har som sagt inte funnit något passande. Vi bor i Västra götaland så västkusten och sjöarna i regionen funkar fint. Längre bort känns som ett väl stort projekt. Pris beror på vad som erbjuds typ :)

Mycket tacksam för hjälp!
/En grönjöling
 
Friluftsfrämjandet arrangerar kurser med olika inriktning och nivå för sina medlemmar. Själv arrangerade jag en liknande utbildning som du eftersöker i somras tillsammans med FF Västervik. Något vi planerar att göra även nästa år.

Årets kurs var med fokus öppet vatten, navigering, allemansrätt och och varade från fredag-söndag.

Så ett tips är att ta kontakt med din lokala främjaravdeling och fråga om de kan hjälpa dig. Det finns också privata utbildningar i olika kajakföretag som man kan hitta här eller på nätet.

Vänligen
Håkan Eriksson
Utbildningsteam kajak
Filuftsfrämjandet Region Öst
 
Principiellt håller jag med dig och det gäller flera friluftsområden där det finns grundkurs och nästa utbildningssteg är ledarkurs men det är ju skillnad på att leda en grupp i en aktivitet och att vara kvalificerad/avancerad utförare av samma aktivitet. Ser liknande tendenser inom långfärdsskridsko även om det finns undantag där också. Några anför att det är ju "bara erfarenhet" som krävs för att bli en bättre utförare men just för att forcera stegen till erfaren/kvalificerad/avancerad så finns ett behov av avancerad utförarutbildning.

/Patrik
 
Jag vet inte vem du svarar Patrik, men om det är på mitt inlägg så måste jag informera att Friluftsfrämjandets ledare och utbildningsteam inte på något sätt står utan utbildning.

Med lite variation längd så består ledarutbildningen av tre steg. Varje steg består därtill av minst tre veckoslut, torsdag till söndag.

Utöver detta går man utbildning i meteorologi, sjukvård och allemansrätt.

När det sedan gäller utbildningsteamen som utbildar ledarna har de sina egna vidareutbildningar.. Dels för att få ingå i utbildningsteamen, men även för att vidareutveckla sin egen paddling. Nästa helg träffas 16 stycken ut utb.team för att torsdag till söndag vidareutbilda sig tillsammans med Phil Clegg på Stora Kornö

Så till var man kan utbilda sig..

Jag kan inte annat är tycka det är trist med att de svenska utbildningarna, Friluftsfrämjandet och paddelpasset i varje situation ska förringas och nedskrivas till förmån för brittiska. De allra flesta paddlare vi har är svenska paddlare som just paddlar i Sverige och under svenska förhållanden och därför blir det extra trist när varenda paddlare som frågar var man ska lära sig mer, måste hänvisas till utlandet.

Vad som är rätt eller fel i detta tänker jag inte utveckla här det det finns bra tidigare trådar om detta.

Vänligen
Håkan
 
Jag vet inte vem du svarar Patrik, men om det är på mitt inlägg så måste jag informera att Friluftsfrämjandets ledare och utbildningsteam inte på något sätt står utan utbildning.

Med lite variation längd så består ledarutbildningen av tre steg. Varje steg består därtill av minst tre veckoslut, torsdag till söndag.

Utöver detta går man utbildning i meteorologi, sjukvård och allemansrätt.

När det sedan gäller utbildningsteamen som utbildar ledarna har de sina egna vidareutbildningar.. Dels för att få ingå i utbildningsteamen, men även för att vidareutveckla sin egen paddling. Nästa helg träffas 16 stycken ut utb.team för att torsdag till söndag vidareutbilda sig tillsammans med Phil Clegg på Stora Kornö

Så till var man kan utbilda sig..

Jag kan inte annat är tycka det är trist med att de svenska utbildningarna, Friluftsfrämjandet och paddelpasset i varje situation ska förringas och nedskrivas till förmån för brittiska. De allra flesta paddlare vi har är svenska paddlare som just paddlar i Sverige och under svenska förhållanden och därför blir det extra trist när varenda paddlare som frågar var man ska lära sig mer, måste hänvisas till utlandet.

Vad som är rätt eller fel i detta tänker jag inte utveckla här det det finns bra tidigare trådar om detta.

Vänligen
Håkan

Hej Håkan!
Jag är utbildad ledare inom FF i både kajak (då var kajakledarutb två veckoslut och hemmapraktik emellan) och långfärdsskridsko (en helgs ledarutbildning) men du pratar ju nu om ledarutbildning eller snarare ledarfortbildning men det jag och förste frågaren Floren är kvalificerade fortbildningar/fortsättningsutbildningar för deltagare.

Det är bra att ledare utbildar sig men det finns deltagare som vill bli duktigare utförare utan att leda andra.

/Patrik
 
Då blev det något missförstånd av mitt första inlägg där jag just hänvisade till en sådan utbildning. Den vände sig till paddlare som kommit förbi nybörjarstadiet och nu ville komma ett steg längre. I dessa utbildningar finns det inget krav på att bli ledare.

/Håkan
 
Då blev det något missförstånd av mitt första inlägg där jag just hänvisade till en sådan utbildning. Den vände sig till paddlare som kommit förbi nybörjarstadiet och nu ville komma ett steg längre. I dessa utbildningar finns det inget krav på att bli ledare.

/Håkan

Jag tolkar inlägg ditt inlägg från kl 0802 idag som att det handlade uteslutnade om ledarutbildningar men kunskapsstoffet du nämde som t ex meterologi, sjukvård och navigering platsar väl även på fortsättningskurser för deltagare/utförare som inte är ledare.

/Patrik, ledsen om jag missförstod
 
Patrik. Inga problem utan mer viktigt med tanke på att få ge Floren de alternativ jag känner till och är bra på.

Vänligen
Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.