Kajak för långa?

Kajak för storväxt?

Vilka kajaker är byggda för långa personer. Kajaken som efterfrågas skall rymma en man på 195 cm och 90 kilo. En stor sittbrunn skulle nog ochså uppskattas.

Kajak för storväxta

Försök med en Avalon Melanie. Den är väl tilltagen både i packutrymmen och sittbrunn. Sitsen är dessutom den bekvämaste jag prövat.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
VKV Offshore

186/100 kg (inte bara muskler om man säger så... j-a 60-timmars arbetsveckor, + 7 kg på ett år ;-) ).

Får utmärkt plats i min VKV Seagull Offshore. Har ca 1 decimeter kvar på fotpinnejusteringen. Den stora sittbrunnen gör det lätt att kliva i och ur - även om man är vig som ett spett...

Prova flera olika.

En lång person behöver ofta en lite stabilare låda pga lång rygg och om benen är långa även en sittbrunn där det går att ställa fotstödet långt fram. Vissa beställer en kajak där främre skottet är något framflyttat för att åstadkomma detta. Artisan har flera modeller som passar långa personer även Svalbard passar långa.

Det finns säker många fler svårare är nog att hitta bra kajak till korta personer.

En intressant modell är http://www.coboltkayaks.com/scan/Expedition/Expedition.html

Om den är lämpad för långa vetg jag ej.

Hälsningar Thure

Jag har försökt trycka ned min kamrat i en Offshore, eftersom jag själv äger en och fram till denna gång inte upptäckt några begränsningar med denna kajak. Offshoren kom till korta vid ca 195 cm.
Det fungerade för en tvådagarstur, men allt över det medför förmodligen bestående men.

Artisan

Min man är ungefär i din storlek och paddlar Artisan med stor sittbrun. Det är lite krångligt att få ner benen, men med lite övning funkar det bra. Kajaken är lättdriven och kul att paddla.

Han har också provat på VKV Seagull Offshore... bra benutrymme och tillräckligt stora packluckor för att kunna ställa ner en hel bag bak (om man nu vill det?!?).

Jag skulle föreslå att du hyr och provar några kajaker innan du slår till... Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips