Kajak för långa personer

Tjena jag är relativt ny i kajakvärlden och försöker hitta den optimala kajaken.. jag är ca 195, och runt 100 kg... OCH storlek 46-47 i skor, detta har orsakat lite bekymmer med att få plats..... Av dem jag hittils har provat så gillar jag bäst Prijon touryak eller kodiak... (samma sittbrunns storlek), har fortfarande inte bestämt mig för vilken som passar mig bäst av dem två rent paddelmässigt... men plats får jag allafall. går att hyra på www.vatternkajak.se Jag vill gärna ha tips också om andra kajaker i den storleken. Gillar den stora sittbrunns öppningen, det underlättar när man ska ha ner storlek 47 och resten av kroppen.

Ännu en Prijon.......Barracuda bör också funka bra till dom stora pojkarna.

Kajak för långa

Tack för alla svar! Visste inte att det fanns så många olika märken... oj oj det är ett helt projekt att prova ut bland alla tips:)

Tar gärna emot fler rapporter, kul att höra om era erfarenheter.

Vad gäller syfte, som någon frågade efter, så har jag nog inte tänkt färdigt riktigt. Viktigt att den går att packa för en lite längre tur på 4-5 dagar. Behöver inte vara super-tight och smidig, preppad för eskimosvängar o dyl. Jag är ju nybörjare, har bara paddlat kajak på riktigt en gång kring Stendörren. Blev helfrälst trots att jag den gången hade en nybörjarkajak som i princip inte går att välta i. Priset för den stabiliteten var dock att den var mycket trögpaddlad. Mina mer erfarna kompisar gled ifrån mig i sina kajaker och jag blev helt utpumpad av att försöka haka på. Finns det en optimal lösning som tar packning, är stabil men ändå smidig att paddla för långa personer så vore det ju kanon :)

Jag har inte tänkt att köpa kajak i år, utan går in för att hyra och skaffa mig lite hum om marknaden.

Allt gott!

Anders

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag var också sådär första gången, det här är ju o-m-ö-j--l-i-g-t att välja! Hyra och kanske provpaddla olika sorters märken under tiden är ett bra val tills mn känner att man känner marknaden en aning bättre.
Allt gott själv :)

Jag är också 195 cm och har provat på några kanoter som jag får plats i.

Lettmann Eski 530 paddlade jag på DKM+ förra året och själva kanoten fungerade mycket bra. Mindre bra var navigatorrodret som hänger och fladdrar bakom. Kajakcenter.se säljer den med Seallinerodret som är mycket bättre. Sittbrunnen var trång att komma ner i och det lilla stuvfacket som fanns över knäna var mycket ivägen både när jag skulle ner i kanoten och när jag försökte arbeta med benen under paddling - Bort med det!!! Annars är kanoten välbyggd och lägg gärna de kronor extra som LCS-versionen kostar (5 kg lättare). Mycket väl använda pengar när man ska lyfta upp den på takräcket! Kika också på lettmann Meridian som är ny för året.

Reval Commander är en lite snabbare variant som jag föll ordentligt för. Bra sittställning, tillräckligt stor brunn för att komma i enkelt, mycket bra styrning och roder, lätt att balansera i sidvind med last fram eller bak. Nackdelar är priset och att den inte finns i en lättviktsversion.

Reval Cruiser har jag inte provat men den är säkert värd att titta på. Den är också billigare än Commandern. Försök i så fall få köpa den med fotplatta och pinnstyrning.

Nu kommer du att få många råd att du "måste ha" det eller det. Lyssna på alla och prova sen själv vad som passar dig!

Sorry,

Det var inte Meridian utan Magellan jag menade!

Kika alltså på Lettmann Magellan LCS men välj utan det lilla stuvfacket ovanför knäna...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips