Kahtmandu - Everest BC

Hej hej,

undrar hur lång tid det tar att ta sig från Kahtmandu till Everest base camp? Och då menar jag snabbast möjliga väg.

/Per
 
Först och främst måste du ta dig till närmaste by, Lukla till exempel. Dit går inrikesflyg från Katmandu dagligen. Därifrån är det helt beroende på hur bra och fort du acklimatiserar dig för höjden, även din fysiska nivå är av beroende. Skulle inte rekommendera att göra det för fort. 11-12 dagar fram och tillbaka, Lukla - EBC - Lukla för en person som är i grym fysisk form och inte får några problem med höjden. 15 dagar för en i bra fysisk form och acklimatiserar sig med en vilodag i Namche Bazar.

EDIT: Observera att du kan DÖ om du försöker göra det på under 15 dagar. Man ska aldrig leka med AMS.

Lycka till med resan!
[Ändrat av soderkisen 2004-12-17 kl 15:12]
 
Flyget till lukla och sen vandra på vidare
till Everest bc ,men varför så snabbt??!
varför inte gå från t.ex jiri till everest bc??

/ S.H
 
sebbe_Huss; sa:
Flyget till lukla och sen vandra på vidare
till Everest bc ,men varför så snabbt??!
varför inte gå från t.ex jiri till everest bc??

/ S.H

Förmodligen handlar det om tidsbrist! Och då ska han absolut flyga till Lukla och sedan ta ungefär 14-15 dagar på sig för att vandra till Everest BC. Räkna med några dagar i Kathmandu med.
De flesta tar faktiskt flyget till Lukla istället för att vandra från Jiri. Orsaken är bland vissa tidsbrist, bland andra lathet.

/
 
Tackar för grymt snabba svar, är imponerad. Anledningen är att jag undrade om snabbaste väg är att jag ska försöka kombinera jobb för Sida med lite trekking. Hoppas det går att ordna...

Tack igen!
 
Everest BC

Hejsan, jag Trekkade Lukla, EBC, Lukla på 10 dagar inklusive acklimatiseringsdagar både i Namche och i Dingboche. Trekking från Lobuche till EBC och ner till pangboche vilket tog 13 tim och en god natts sömn. Du kan sedan fortsätta förbi tengboche direkt ner till Namche Bazar för en övernattning och sedan vandra ner direkt till Lukla.Det är en tuff men genomförbar tur, Lycka till.
 
Kostnad ?

Jag funderar på att göra den här vandringen i oktober tillsammans med sambo och eventuellt någon/några kompisar. Har kontakt med ett reseföretag som arrangerar resan för ca 12.000 inklusive allt från Kathmandu (flyg, mat, boende, guide etc)

Frågan är hur mycket billigare man kan komma undan om man gör vandringen på egen hand.

Det skulle vara kul att se ett exempel på resebudget från någon som har gjort den här turen själv.

Skulle vilja komma undan så billigt som möjligt eftersom jag tänkte fortsätta runt klotet så länge pengarna räcker.
 
Hösten 03 kostade flyget 186 USA-dollar tur och retur Kathmandu-Lukla. Kost och logi längs leden i runda slängar 100 kr per dag och person, men det beror mycket på vad man själv väljer att äta. Lokalproducerat = billigt, inburet = dyrt. Önskas guide och/eller bärare kan sådan skaffas både i Kathmandu eller Lukla. Dock inte nödvändigt eftersom leden är ordentligt upptrampad och trafikerad av många turister under en säsongsmånad som oktober.
 
Yaktracks to EBC!

När man tänker på Nepal och hör uttrycket "Snabbaste vägen" så rimmar det illa. Du kan ju alltid betala för en billjett till den privata landningsbanan åvanför Namche Bazaar och gå vidare mot BC. Du riskerar då att få AMS och en sådan billjett kostar mer än massor.
Dessutom behöver du tid, kroppen behöver tid!
"Snabbaste vägen" exixterar egentligen inte. Det är möjligt att gå på 10 dagar tur/ retur från Lukla, Då blir det en hård tur och du hinner knappast sitta ner och njuta!
 
Jiri - Lukla

Jag kan varmt rekommendera att starta din vandring från Jiri om du har tid. Ta en lolkal nattbuss från Katmandu till Jiri, kostar inte mycket. Sen väntar en veckans härlig vandring till Lukla där du inte stöter på så många andra turister utan trampar runt bland lokalbefolkningen i små byar. För mig personligen var denna delen av vandringen till Everest BC den härligaste.
Lycka till!
 
Anapurna istället?

En annan tur som är vackrare enligt många är Annapurna Basecamp eller runt Anapurna. Jag har inte gått till EBC men kan verkligen rekommendera Anapurna BC. Man utgår från Pokhara och tar taxi eller buss till starten av trekken. Sedan är det lätt att hitta, utan både karta och kompass, oändligt vackert landskap. Ca 11 dagar behöver man för ABC och ca 14 för Jomsom trek som är lite tuffare med högre pass.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Harry47 Mt Everest-vandring Trekking 12
C.E Everest 2013 Trekking 1
Magnus H Everest vs Annapurna. Bilder & Info. Trekking 37
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
KajsaMalm Everest cirkuit trekk Trekking 12
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
Klondike Everest Basecamp I juni? Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Joakim Ambrosson Serien Everest - funderingar Trekking 5
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
tovalova Magnus Flock på Toppen av M Everest Trekking 3
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
hink Mt Everest Norra ABC Trekking 8
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
ErOg Nepal: Everest BC i vår (-04) Trekking 50
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
steffcarro Everest base camp! Trekking 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.