Kaffepåse

bredviken; sa:
Inte är det godare. Dessutom försvinner mysighetsfaktorn fullständigt.
Tyvärr har jag inte hittat kokkaffe från Zoega. Finns det inte? Tydligen inte i söderköping
mvh
ht

om du är så seriös att du gör upp en eld å kokar ditt kaffe på så kan jag förstå att det är mysigare men om inte så är en pressobryggare betydligt mysigare.

köp en kaffekvarn (ca 3-500 kr så får du en fin). då kan du köpa zoegas 1 kilospåsar med hela bönor och mala själv till den storlek du vill, allt från turkiskt kaffe till kokkaffe. kaffe bör dock malas precis innan du ska använda det eftersom en stor del av aromerna är väldigt lättflyktiga. vissa menar att en mycket stor del av kaffets arom har försvunnit redan 2 min efter malning
[Ändrat av nr23se 2005-03-07 kl 19:07]
 
Re: Re: varför kok?

Mepps; sa:
nr23se; sa:
varför envisas alla med att ha kokkaffe på turen? en bistrobryggare är betydligt smidigare och man får godare kaffe på köpet.

Den här är mycket smidig i fält
Bistrobryggare? Behövs det inte varmt vatten för den där prylen då? Och behövs det inte kaffe för den där prylen också?

Isåfall blir då frågan; hur värmer du vattnet och vart har du kaffet? Har du med en kaffepåse och en kaffepanna och den där plastprylen? Och, hur kan då detta bli betydligt smidigare? :)

varmt vatten värms på gasköket till i vanliga grytan. sedan är det bara att skopa i lite kaffe i bryggaren å hälla vattnet över. vart jag har kaffet? jadu, helst i en tät burk/påse. Kaffekanan slipper jag, men måste dock ta med bistrobryggaren/muggen. men eftersom den är betydligt mycket mindre så är det ju smidigare. Alternativ så kör man en turkisk espresso - mal kaffet så fint det bara går i din kaffekvarn, skopa ner pulvret i koppen å häll på varmt vatten - klart! då behövs bara gamla vanliga gasköket
 
Re: Re: Re: varför kok?

nr23se; sa:
.....
Kaffekanan slipper jag, men måste dock ta med bistrobryggaren/muggen. men eftersom den är betydligt mycket mindre så är det ju smidigare.
.....
Min kaffekanna ryms alltid i kastrullen, så där finns inget smidigare med en bistrobryggare.

För övrigt är det bara vulgärt, och helt lönlöst, att till en redan kokkaffefrälst försöka sälja en bryggare;)

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2005-03-07 kl 20:28]
 
Jag tror att kokkaffets förtrefflighet fullständigt och slutgiltigt fastslogs i kaffepannetråden för nån vecka sen. Länken till pitesamisk.no osv. visar nog mönstret till en riktig kaffepåse, och skinnet ska förstås vara renskinn garvat på rätt sätt vad det nu innebär...

Bara för att EN same haft plastpåse i sin kaffepåse betyder det inte att det är rätt... (Om till äventyrs en del av aromen skulle diffundera ut i ryggsäcken och därmed förädla övrig utrustning (tänk er kaffedoftande förstärkningskläder!!), så är ju detta bara en doseringsfråga vid kokritualen.)

Jag har sett åtskilliga KAFFEBRYGGARE ovan odlingsgränsen, hos både nybyggarättlingar och samer, det visar ju att stolligheter förekommer även hos de som är av rätta virket, utan att det därför bevisar nånting!
 
Jag har hört att det finns färdiga kaffepåsar i skinn att köpa, strax efter renskiljningen och kastreringen av rentjurarna som inte ska gå i avel :)
 
Tack för alla svar. Och anledningen till att jag vill göra en egen är att alltid när vi var mindre så fanns en sådan tillgänglig när vi var ute i skogen, och så är det roligare att ha gjort en själv :) Och självklart så är ju livs längden om man inte missbrukar den ganska så många år.

Jag har fått lite skinn av min fader, så bara jag får tag på en ritning så har jag mej en gratis kaffepåse. Dvs. att jag lyckas förstå mej på pitesamisk.no :)

Om man nu ska köpa en så fanns det en på någon sida (vilken jag självfallet tappade bort) för dryga 170:- Men det kan ju ha varit den sämre kvallisorten.
 
http://www.thorneus.com/

Faktum är att det gick att hitta "kaffesäck" (och skinn) i prislistan på länken ovan.

Jag måste erkänna att jag aldrig haft känslan av att butiken tagit klivet in i cyberåldern när jag gjort mitt årliga inköp av renkött där (det är menat som en komplimang av nåt slag...)

Jag kan rekommendera "renbog torkad och rökt", den finns inte med i listan, men finns nog med lite tur vid förfrågan.
 
Bölebyns Garveri

Jag använder deras kaffepåse.
Jag har plastpåse med patentlås i den.
Jag är nöjd.


http://hem.bredband.net/b121689/skogsmulle.jpg

Den skymtar vid min fot :)

-----------------------------------------
http://www.bolebyn-tannery.se/

Tel 0911-620 23,
070-380 43 80,
070-666 20 23,
Kontaktpersoner: Jan och Inger Sandlund
info@bolebyn-tannery.se

-----------------------------------------

(inte reklam utan rekomendation)

Lev väl!
Patrik
[Ändrat av chinerunner 2005-03-08 kl 10:44]
 
Botten med diameter 100mm.
Påsens höjd 200mm
Sömsmån uppskattad till 5mm
Sydd enl pprincipen rund botten och svep.
Tunnt renskinn och förslutning med flätat skinnband, ingen innerpåse men det skadar nog inte med en.

Min är en present från norr och en sked i graverat tenn följde med, ett passande tillbehör.
 
Jag bor ju inte så långt från Bölebyn, kanske ska ta och åka förbi och kolla :)

Tack för alla tips, ska försöka se vad jag får ihop av det hela.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.