Kaffehjälpmedel/tekniker utomhus

Som inbiten te-drickare funderar jag…kan man inte göra som med te? Alltså köpa en flergångssil som är nere i koppen, lägga i kaffe, hälla på vatten, låta dra en kortare tid (sekunder?) och sen ta upp filtret och kaffet? Varför detta med filter ovanför koppen och många mått kaffe? Jag visar nog på min okunskap men jag skyller på att jag nog bara fått i mig kaffe två-tre gånger i livet…
Självklart kan man det. Presso-bryggning bygger ju på den principen. Men min kaffeexpert till dotter har lärt mig att det ska ta minst fem-sju minuter. Fördelen mot te är dock att kaffet inte smakar sämre av ännu längre bryggtid - både i "turkiskt" kaffe och i presso-kaffe är ju sumpen kvar i vätskan.

Kulturklyftan går tvärs genom min familj; trots svenska fikaraster i nu 75% av mitt rätt långa liv har jag fortfarande inte lärt mig gilla vanligt bryggkaffe och håller mig till vardags till te - i så extrema mängder att jag får köra ett detox-program med flera dagars abstinenslidande inför varje fjälltur.

Dottern går inte att tala med innan hon fått sitt morgonkaffe, och som en äkta kaffemoster påstår hon att hon sover bättre efter en kvällsfika! Men det är hon som fått mig att inse, att presso-kaffe och "norrländskt" kokkaffe kan vara lika gott som det "turkiska" och espresso, som jag trodde var de enda jag tyckte om.

Skulle jag vilja dricka kaffe på fjällvandring, skulle sammanfattningsvis den enklaste, lättaste och (för mig) godaste lösningen vara den "turkiska" - det är bara att ta med riktigt finmalt kaffe, sjuda upp det tre gånger i ordinarie kokgryta, låta sumpen sjunka till botten, dekantera (eller inte ens det) i en kopp och njuta :). Pröva dig fram med kaffesort, dosering och procedur hemma tills du trivs.

Sumpen kan man ju gräva ner, den lär vara nyttig för gröna, växter :). Vill man inte mecka med dekantering kan man ju köra Karolina-modellen med (koktåligt) flergångsfilter, men då kan nog inte kaffepulvret vara lika finmalt.
 
Blev en riktig förbättring genom att låta kaffet svälla lite med det första vattnet. Hur mycket kaffe brukar du använda när du gör en kopp på 250ml? Jag tycker att silen i botten är så stor att allt under 3 msk kaffe gör att det går för fort och blir riktigt svagt...
Hm, jag brukar nog höfta lite. Men ungefär två rejäla kaffemått tippar jag på. Det är väl cirka 3 msk?
 
Här finns det lite mer tips: :)
 
Hm, jag brukar nog höfta lite. Men ungefär två rejäla kaffemått tippar jag på. Det är väl cirka 3 msk?

Verkar stämma tycker jag. Börjar verkligen gilla X Brew nu, efter ca 20 bryggningar i olika varianter (allt smakar samma just nu). Har du funderat på påtår? I scouterna fick kokkaffet vara kvar i jättepannan och vi fyllde bara på mer hela tiden... Undra om man kan slänga på en msk till uppe på de gamla bönorna och få ut en kopp till? I så fall skulle det minska mängden kaffe man behöver släpa med sig när man är flera som skall använda filtret. Tror det får vänta någon dag innan de testerna blir aktuella dock... Så magen hinner repa sig.
 
En intressant youtuber och espressonörd James Hoffman har också testat portabla espressoalternativ. Sevärd

Han har också testat frystorkat kaffe från olika tillverkare
m fl mkt underhållande videos.

Thure
 
Jag köpte en tesil på ICA då jag också gillar gott kaffe och ville göra det enkelt på fjällvandringen. Kaffet hade jag måttat upp hemma så att det skulle räcka hela vandringen och jag hade med mig det lilla kaffemåttet...tyckte att det var bra för då vet jag hur mycket jag tar.
Jag kokar alltså upp vatten och har det i silen med kaffe. Sedan får man jucka lite upp och ner för att det ska bli bra. Jag upplever att detta är det enklaste jag kommit i att göra kaffe på fjällen. Sedan är det bara tömma sumpen på fjället och skölja silen i vatten. Jag har kört med detta under vecka 30, och det fungerade utmärkt.
IMG_20220725_202025.jpg
 
Hmm, ja, men jämför gärna detta kaffeblask med en expresso på en bar i Italien.. Sorry ;)
 
Senast ändrad:
När jag är ute vill jag äta och dricka gott. Därför har jag till exempel hemmatorkad mat, för att det smakar bra. Kaffet har jag funderat mycket på. Jag har provat frystorkat, kokkaffe och nu bryggkaffe i tesil.

Jag måste säga att det fungerar riktigt bra med tesilen och smaken är bra. Jag har hittat min modell nu.
 
Min säng hemma är mycket skönare än mitt liggunderlag och det är mycket bekvämare att övernatta på hotell än i tält. Detta apropå jämförelsen med espresso på en bar i Italien. Vill man ha komfort, gott kaffe och goda måltider så finns det ju alternativ till fjällvandring och friluftsliv. Men det var väl inte det tråden handlar om?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Hygien vid matlagning utomhus Friluftsmat 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...