Kaffehjälpmedel/tekniker utomhus

Kaffenörd som jag är så tummar jag inte på vad jag dricker på tur. Visade sig att Aeropressen, som jag använder hemma, var fantastisk att ha med sig ute på fjället. Låg vikt, lättdiskad, klart på under två minuter och riktigt bra kaffe och sitter som handsken direkt i vikmuggen.

En kul anekdot var när jag i somras på min sista vandringsdag i Jämtlandsfjällen slog följe med ett sällskap och vi började diskutera att varje person har med sig någon unik och knasig pryl på tur, och jag konstaterade att jag vet faktiskt inte vad det skulle vara i mitt fall. När vi stannade för fikapaus påpekades det snabbt att "Jag tror jag kommit på vad din unika sak är!"

IMG_20230717_145805.jpg
 
Senast ändrad:
På vintertur får det bli pulverespresso färdigblandat med chokladpulver i påsen. Några givor i kåsan och på med vatten. Duger fint och chokladpulvret ger några extra kalorier som alltid är välkomna.

Annars gäller den minsta sortens mokabryggare på de flesta turerna. Ger ungefär en knapp kåsa men vilken smakupplevelse. På större färder med fler deltagare får det bli kok eller presso.

//J
 
Nybryggt både hemma och ute. Har ett Ortlib kaffefilterhållare, filterpåsar och bryggkaffe. Envar finner sin väg.

go tur
 
Senast ändrad:
Är själv hopplöst beroende av kaffe, hemma vid frukostbordet såväl som ute i snöstorm och regn. Har provat ett flertal varianter då frystorkat kanske täcker upp koffeinbehovet men ger ingen livskvalitet alls. Min lösning är Primus lite med presso-tillsats. Som en fransk kaffepress. Primusköket behöver ändå tas med för att kunna laga mat på långtur och pressotillsatsen väger ju bara några gram.
Detta ger ett kaffe som inte skiljer sig alls från det jag gör hemma. Jag väljer också att bära med mig lite riktig mjölk. Använder man det bara i kaffet blir det inte många centiliter att bära på, men ger en helt annan mersmak än fystorkat.
Jag behöver heller inte starta upp en brasa för att värma, utan kokar snabbt upp några koppar i Primus-lite-köket innan jag rullar ur sovsäcken.
 
Primärt använder jag (likt seobserver) en "GSI ultralight java drip" med bryggkaffe och ett pappersfilter. Brygger då enligt en slags V60-princip direkt i en mugg. Fördel är att det är ett snabbt och relativt lättviktigt alternativ. Nackdelen är att kaffet svalnar snabbt när det är lägre utomhustemp.

För vintercamping har jag även en lättare, mindre variant av pressomugg (tror att även det kan vara GSI). Tar längre tid och väger mer ovanstående alternativ, men funkar hyfsat och ger ett hyfsat gott kaffe om dos och extraktion genomförs korrekt.

Är det ett större sällskap kokar jag ibland kaffe i en stor, rostfri kaffepanna över öppen eld. Också trevligt och gott!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Hygien vid matlagning utomhus Friluftsmat 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.