Kaffefilterhållare i farten

Prylar, prylar, prylar. Jag vet att det finns mängder med prylar för att brygga kaffe, men glöm det för en sekund och bara anta att du har kaffefilter med dig (i papper) hur gör man enklast en provisorisk kaffefilterhållare av något som finns i skogen?
Helst inte genom att behöva skära ner näver då
 
Bra fråga. Jag skulle nog snabbfläta någon sorts liten korg av tunna vidjor. Men det beror förstås på om man vågar ta såna. Och om det ens finns att tillgå. Om du inte har någon behållare du kan offra och punktera på något sätt? Kanske du får dricka upp den där obligatoriska ölen först?
 
Hörnet på en plastpåse borde väl funka hjälpligt? Ok, finns inte i naturen, men förhoppningsvis har man minst en påse med sig som man kan offra om man nu måste brygga kaffe.

Det finns ju inte så många lätt tillgängliga täta material i naturen.
 
Om du har med dig kaffefilter o bryggkaffe så har du väl kanske med en petflaska eller en ölburk som du kan skära isär o använda om inte köp kokkaffe
 
Kan du inte bara stoppa filtret i muggen och hälla på vatten, för att sedan lyfta upp filtret och låta det rinna klart?
 
Det finns pappersbesparande nylonfilter, tror att DDR var först med dem. Men då går du upp i volymen av en melittatratt i packningen.

go tur
 
Senast ändrad:
Nu var ju inte problemet hur man ska brygga kaffe utan hur man "bushcraftar" en filterhållare om man glömt den. När jag har sovit på saken inser jag att det är ännu lättare att fläta eller väva något av vass, säv eller vissa gräs. Då behöver du inte heller oroa dig över att olovligt skära av grenar. På holmarna här kan man också lätt hitta flaskor som flutit iland. Är man inte kräsmagad kan man skära av toppen på en (ren) plastflaska och vända den opp och ner. Skulle duga åt mig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.