Kaffedalen? Jaså.....

Hej!

Har funderat i ett år snart på var jag befann mig förra sommaren under en tur som SKULLE GÅ från Singi-stugorna,ner genom singivagge och kaffedalen,vidare upp mot Kebnekaise sydtopp.

Rätt enkel väg tänkte jag.
Gick från Singi-stugorna rakt upp över det gamla rengärdet och vidare ner i dalen.Gick sedan i dalen på högra sidan om vattnet, vilket jag följde ända fram till en hängbro.hade då passerat någon form av mindre stuga på höger sida en bit upp i dalen,samt vadat över ett otal små(nåja..) bäckar.

vid hängbron delade vattnet på sig.För att kunna följa grenen som vek av åt vänster sett,passerades hängbron och nu hämnade jag således på höger sida om den "nya grenen som vek av åt vänster".
Det här djävla vattnet följde jag i tre timmar.
I början fin terräng,men alltjämt mer och mer oländig och blockig terräng.vattnet blev bredare och bredare.någon sorts markerad skoterväg ringlade sig fram där jag gick.Tillslut blev vattnet bred som en sjö.Där satte jag stopp och tryckte i mig lite mat.
I närheten fanns en gammal orange Ockelbo-skoter som låg total-smälld ner i ett stenröse.Såg ut att ha legat där bra många år.

Det var bara att gå hela vägen hem igen.var ute tio timmar.Frågan är:var i helvete var jag? Terrängen stämde inte alls med kartan.Har vridit och vänt på detta men hittar ingen lösning.Kanske kan den här beskrivningen ge mig lösningen.Att det är rätt dal jag kom ner i från början råder inget tvivel om.inte heller att jag följde singijohki.men stugan,hängbron och vattnet som delade sig strax innan hängbron hittade jag inte överhuvudtaget på min karta,och den var ändå ganska ny..
Ett bra minne blev det iallafal och Keb besteg jag dagen därpå men..

Var var jag??
 
Det var klart väder,så singivaggis öppning gick inte att ta miste på.höjdskillnaden var inte stor fram till hängbron.Det är man ju fortfarande i dalen så att säga.vid fästet på andra sidan bron ligger som en bergsknöl.på kartan bara markerad med höjdmeter (såvitt jag minns nu iallafall-har inte kartan här.)
Den bergsknölen tog jag på hitsidan (mot singi-stugorna) och följde vattnet uppför,där det delade sig vid bron/bergsknölen.

Första tanken vid hemkomsten var ju att jag tagit av för tidigt in i fel dal,men det finns ju inget vatten som liknar detta på kartan,och ingen mindre sjö i slutänden heller.
Som ett mysterium.
Måste nog dit i sommar igen och luska.
 
njae.nu har jag inte kartan framför mig.men den skoterled jag såg bitvis gick som paralellt med vattnet till störst delen.efter ett djävla tag blev det en sjö.hittar inget som ens liknar detta på kartan.de lite större vattenanhopningarna i singivagge är det ju inte.det har var som en sjö jag kom till.brant till stora delar på bägge sidor av vattnet jag följde uppströms.
 
Knepigt

Hej!

Det är inte så lätt att följa med i din beskrivning. Men min teori är i alla fall att:

- du missat ingången till Singivaggi
- du fortsatt till vindskyddet och dassen vid Kuoperjåkka ("hade då passerat någon form av mindre stuga på höger sida en bit upp i dalen,...")
- du gick upp i Guobirvaggi och den långsmala "sjön", som slutar under Gaskkascohkkkamassivet.

Det där med att du "går ner i dalen" utesluter att du gått in i Singivagge. Singistugorna på 700 m.ö.h. Singivagge börjar på ca 900 m.ö.h. (Och Kaffedalen ligger på mellan 1400-1500 m.ö.h. så där var du definitivt inte.

Eller, are you kidding, Kidder?

:)

//Bert
 
i´m not kidding bertie-boy! hehe

men nu har jag löst det tack vare bra svar,lite klurande samt luskande via flygfoton på eniro.

passerade kuoperjokka.hade stugan/dassen på långt håll på min högra sida.
kom ner i tjäktavaggi.tog mig över vattnet och vidare in i ouhcavaggi efter nordkalottleden.

har ju gått upp till tsutsajaure.då var det kärpel man såg bortom sjön.skotern borta ligga vid tsutsajures sydvästra strand.jag minns också att leden vid ett tillfälle stack iväg över vattnet och tog vid på andra sidan,vilket också stämmer.

fan.sitter och kollar lite.det var ju en djävla dagstur.det var därför jäger´n slog så hårt när jag kom tillbaka till singi.då var det löst också.
måste fått en karta från sent 50-tal.hehe

tack för bra svar allihop!
 
kidder; sa:
det var därför jäger´n slog så hårt när jag kom tillbaka till singi.då var det löst också.
måste fått en karta från sent 50-tal.hehe

tack för bra svar allihop!

Säker på att du inte tog Jäger'n innan du startade???

Dig skulle jag då inte lita ett ögonblick på som färdledare, ens med kompass!

:)

//Bert
 
asch vadå? jag är ju en klockren färdledare.
fick ju se Kärpel,en ockelbo,två älgar och lite jäger som avslutning på dagen.går ju inte att ha det bättre..
 
Jsag måste säg att jag är imponerad. Om du gick igenom renhagen och sen vek av norrut så gick du alltså över både stigen upp till singivagge och hela kungsleden utan att märka det. Bra jobbat.

Dimmig dag?
 
Haha, det bästa jag läst på länge! :) Helt fel håll. Kändes det inte fel att gå österut med solen till vänster?

Men jag menar inget illa, man skrattar ju tills man står där själv och har irrat bort sig. Det är inte så lätt alla gånger.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.