Kärra

Tycker det är lite lite action här. Jag vill iaf slå ett slag för den lilla ödmjuka kärran som transportmedel. Så länge den är fjädrad och har något sånär hemul spårvidd så tar den sig fram fint både på väg och någorlunda ruff led. Skulle nog inte vara några större bekymmer att köra kungsleden. Gott om plats för packning, man kan utan problem sitta två och ibland tre om någon är barn. Så länge det finns bete torde man kunna köra väldigt långt. Bifogar en bild från dagens tur till badsjön. Det är väldigt praktiskt att lära hästen bada om man ska på långtur. Och lära den vara tjudrad över natten.
IMG_20230521_171411061.jpg
 
Jodå, men knappast praktiskt om inte är hästmänniska. Hästar kräver en hel del, kostar ganska mycket och det oavsett om de används eller ej.
 
Helt underbart med häst och vagn MEN man får nog inte underskatta terrängen både i skog och på fjället. Ett stort myrområde i skogsmark parat med massor av mygg och bromsar har fått många att vända även om dom nöjt sig med att rida och inte släpat på någon kärra. Likaså är ett blockstensfält i fjällen inte möjligt att forcera med häst och vagn.
Med noggrann planering och kontroll av tänkta färdvägar innan man "skjuter skarpt" så kan man möjligen lyckas!
 
Traditionellt har släpa snarare än vagn använts i fjällmiljö men framförallt kördes transporter vintertid med häst och släde.

Thure
 
Helt underbart med häst och vagn MEN man får nog inte underskatta terrängen både i skog och på fjället. Ett stort myrområde i skogsmark parat med massor av mygg och bromsar har fått många att vända även om dom nöjt sig med att rida och inte släpat på någon kärra. Likaså är ett blockstensfält i fjällen inte möjligt att forcera med häst och vagn.
Med noggrann planering och kontroll av tänkta färdvägar innan man "skjuter skarpt" så kan man möjligen lyckas!

Appappapp, inte vagn. Kärra. Vagn har fyra hjul. Kungsleden har jag inte sett passera någon blockstensfält de sträcker jag hittills vandrat men det är långt ifrån hela. Däremot myrmarker med spänger.

Jag har vid ridning i fjällen inte upplevt att hästarna stört sig nämnvärt på mygg och broms har jag inte stött på i fjällen. Däremot hemmavid kan fäbromsar ställa till det, men de är ju lätta att slå ihjäl.

Man bör ju börja med låglandsleder. Ridning ingår i allemansrätten men häst med förspänt fordon står det inget om, tror inte terrängkörningslagen nämner hästfordon heller. Bäst att inte fråga tror jag. Naturreservat som låglandsleder ofta passerar genom brukar vara begränsade när det gäller hästar, men då kan man ju köra ut på landsvägen en sträcka.
 
Traditionellt har släpa snarare än vagn använts i fjällmiljö men framförallt kördes transporter vintertid med häst och släde.

Thure
Men det handlar nog mest om teknologisk nivå. Samer må vara duktiga på duodji osv men man måste nog vara bofast och ha en viss nivå av hantverkssamhälle för att kunna försörja vagnsmakare. Dessutom var det nog oftare renar som drog än hästar.

Indianer i nordamerika hade också släpor.
 
Vid skogsbruk användes häst. Hästforor med släde färdades långväga i fjällen t ex färdades man tvärs fjällkedjan till Norge på vintern för handel och marknader. Gödsel var värdefullt så dessa gäster fick gratis logi mot att de lämnade gödseln.

Bruk av kärra förutsätter nog någon form av enklare väg eller bred stig? Sankmarker och häst är inte någon idealisk kombination.

Thure
 
Vid skogsbruk användes häst. Hästforor med släde färdades långväga i fjällen t ex färdades man tvärs fjällkedjan till Norge på vintern för handel och marknader. Gödsel var värdefullt så dessa gäster fick gratis logi mot att de lämnade gödseln.

Bruk av kärra förutsätter nog någon form av enklare väg eller bred stig? Sankmarker och häst är inte någon idealisk kombination.

Thure

Thure hjettat, jag skrev ju det i första inlägget. Både på väg och någorlunda ruff led. Bred stig tycker jag ingår i någorlunda ruff led. Men det är ju bara semantik.

Häst i fjällen (där man inte kan bruka skog) är relativt nutida fenomen även om de åkte till Norge. Om vi integrerar över tid och Sveriges yta är oxen ändå mer frekvent förekommande i skogsbruk. Hästens era var kort. Men ni kan vara lugna. Jag kommer inte på detta forum förespråka oxkärra för friluftsliv. Men det är fett m credd.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.