Helt underbart med häst och vagn MEN man får nog inte underskatta terrängen både i skog och på fjället. Ett stort myrområde i skogsmark parat med massor av mygg och bromsar har fått många att vända även om dom nöjt sig med att rida och inte släpat på någon kärra. Likaså är ett blockstensfält i fjällen inte möjligt att forcera med häst och vagn.
Med noggrann planering och kontroll av tänkta färdvägar innan man "skjuter skarpt" så kan man möjligen lyckas!
Appappapp, inte vagn. Kärra. Vagn har fyra hjul. Kungsleden har jag inte sett passera någon blockstensfält de sträcker jag hittills vandrat men det är långt ifrån hela. Däremot myrmarker med spänger.
Jag har vid ridning i fjällen inte upplevt att hästarna stört sig nämnvärt på mygg och broms har jag inte stött på i fjällen. Däremot hemmavid kan fäbromsar ställa till det, men de är ju lätta att slå ihjäl.
Man bör ju börja med låglandsleder. Ridning ingår i allemansrätten men häst med förspänt fordon står det inget om, tror inte terrängkörningslagen nämner hästfordon heller. Bäst att inte fråga tror jag. Naturreservat som låglandsleder ofta passerar genom brukar vara begränsade när det gäller hästar, men då kan man ju köra ut på landsvägen en sträcka.