Kängs för rusk och slask i stan och skogen

Hej
Plockede fram mina Ecco Gortex jag haft som allroundskor i 2 vintrar och en sommar. Denna sommar har de dock fårr stå till förmån för gympadojor.
Gick en promenad i regnet med dem förra veckan, blev ordentligt blöt. Efter 7 dagar i skohyllan var de fortfarande blöta och lukar också ruttet foder.

Måste ha nya kängor. Inga mer Ecco Goretex!

Vill använda kängorna varje dag höst-vinter-vår och vid behov på sommaren. I ett av de mer tuffa klimaten för skodon: slask och regn i kuperad stenig terräng (bohuslän), korsa div våta myrliknande gräsfält och sedan vänta på spårvagnen i 20 minuter stillastående innan man tvingas tvingas röra sig i inomhusmiljö ett par timmar och inte se ut som att man kom kommer direkt från skogen.

Övervägt riktiga Mendl eller Lundhags med gummi längst ner. Blir lite väl tungt och ser lite fånigt ut i fel sammanhang. Mina skogsturer är ofta spontana så vill helst inte ha dedikerade skor.

3 generationer ecco gortex har fixat detta åt mig i en vinter var. Tycker dock att man ska få flera vintrar för sådana pengar.

Struntar gärna i gortex, blir kängorna blöta ska de torka till nästa morgon i vanlig inomhustemperatur.

Lundhags nya urban-modeller, typ Tanner? Ngn som provat? Andra förslag?
 
Nej nu jävlar!

Rotade fram mitt gamla kvitto på eccokängorna. De köptes ju oktober 2014! En vinter och en vår för 1500 spänn. Dåligt.
Ska klampa till affären och se om jag kan få nya så det blir mindre akut att välja riktig känga.
=)
 
Var i lite lika läge i Vintras/våras då jag insåg att mina Ecco goretex hade gett upp och beslutet blev att inte satsa på goretex igen, rotade fram mina gamla Lundhags skalkängor som idag väl heter Forest?! och dessa var trots många år i garderoben i prima skick, lite lädersmörja och de är perfekta.

Det funkade bra utomhus men inte så bra inomhus då jag valt 1 nummer större för att få plats med dubbla sockor, så jag ville ha samma ide men som funkar med tunna strumpor och varmare/inomhus.
Men som Dig har jag kängorna vid promenad till jobb, bussen och inomhus sedan hem igen eller om jag drar ut på en spontan kortare vandring ofta i skiftande terräng men alltid oavsett väder, regn och slask stör mig inte, används dessutom vid fiske och fotorundor i naturen och valet föll på ett par Lundhags Luffar som jag hittade på XXL till bra pris.

Har kört dem en hel del och är väldigt nöjd, trots blöta utvändigt vid hemkomst så är de torra och sköna igen nästa morgon och jag blir inte sjöblöt av svett trots inomhusanvändning vilket jag blev med goretex, om jag fattade rätt så är Luffar en enkom variant gjord för just XXL men annars finns samma och heter Vandra Mid ev Ranger Mid.

Nu har ju mina bara varit med en halv vinter och en hel sommar men jag ser inga skäl att de inte ska klara sig lika bra som mina gamla Lundhagare som hängt med från 90 talet ;-)

Visst kan det se lite "skogsmulle" aktigt ut om man kommer in i vissa sammanhang i dessa men det kan jag ta bara mina fötter mår bra och jag inte blir blöt eller frusen pga kängorna som jag blev med gore texen.
 
Blir nog inte lätt att hitta något som möter alla dina kriterier men det finns väl "designade" gummistövlar som kan passa i städer och på kontor likväl som hålla fötterna torra på åkrar o myrar.

Annars är väl ombyte den logiska lösningen.

Lycka till
 
Ecco verkar ha 1 års garanti på sina vattentäta skor.

Gore tex har upp till 2 år beroende på hur slitna skorna är, skulle Ecco säga nej kontakta Gore.


Lundhags Tanner ser riktig fina ut, om man smörjer dom så borde de kunna stå emot väta rätt bra. Inga problem med regn, slask, blött gräs osv, men inte så att du kan stå stilla med fötterna i vatten någon längre stund.
 

Ehh det ska stå kängor! Är lite ny på det här med att surfa på mobilen.. Kängs låter astöntigt faktiskt!

Givetvis finns ingen perfekt känga, men ett bra val under rådande omständigheter kanske. Det brukar gå bra med mina skor första vintern..

Ingen som provat lundhags nya "stadskängor" utan gummiunderdel?
http://www.outnorth.se/lundhags/tanner-boot

Fast de kostar ju..

Luffar verkar intressant men tycks inte längre finnas..

Är ute efter en ofodrad känga, men tex femmans sport har bara fodrade. I vanliga skoaffärer finns det många ofodrade kängor men jag tvivlar på att de håller så länge.
 
Eftersom Lundhags kängor är gummistövlar med läderskaft är det inget jag skulle rekommedera för inomhus och stadsbruk. dessutom ser ju deras modeller inte speciellt stadsmässiga ut

Jag skulle snarare gå på någon läderkänga som är gjord helt av läder men utan foder och membran.
Det finns ju olika tillverkare som har läderkängor med ett lager läder. "Red Wing" t ex.
 
Red wing mocasinmodell finns i en dubbelmodell, dvs en vanlig känga inuti och mockasinskarning på yttern, riktigt trevliga, jag köpte mina i fabriksshopen för länge sen.

Kängor är den svenska benämningen.
I stan blir det gott om salt, det måste man tvätta av skodonen om de skall överleva.

Skalskor utan foder torkar enklast,

Engelska Loyds har jag haft ofta vintertid,

Undvik fodrade och speciellt med Goretexfoder i.

go tur
 
Red wing mocasinmodell finns i en dubbelmodell, dvs en vanlig känga inuti och mockasinskarning på yttern, riktigt trevliga, jag köpte mina i fabriksshopen för länge sen.
go tur
Hur länge sedan är det du köpte dom och hur upplever du slitstyrkan/komforten ? Är dom prisvärda ?

Jag är också ute efter ett par skor/kängor som är lämpade att knalla omkring i skog och mark med, så väl som i stan, som ett komplement till mina Lundhagskängor som inte känns helt optimala att knalla omkring i stan med.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.