Använder Sno-seal vax på mina kängor som jag har bra erfarenhet av.
www.widforss.se

Har haft flera par Melinda där sulorna faller sönder som fnöske![]()
Både FM och bla Meindl har haft problem med EVA-mellansulorna som smulas sönder efter en tid.Det är nog någon sul-tillverkare som glömt testa ålderbeständighet, även försvarsmakten drababdes av någon batch marschkända m/90 där sulorna smulades ner efter lång tid, gällde både oanvända och använda.
Så det är viktigt att ha en ålderbeständig sula men jag vet tyvärr inte hur man kan se eller kolla det.
jag har Lundhags Vandra som jag är supernöjd med men jag hade fettat in dom med med minkfett så även mina blev blöta i skaften så jag var in till Lundhags i Järpen på väg hem o fick rekommendation att använda deras Leather Wax o om man ville "nörda" in sig så kunde man värma upp lite vax i locket o pensla in det i sömmarna vilket jag absolut kommer göraLundhags Jaure II har jag nyligen skaffat. De verkar vara ganska bra att vandra i. Vad skulle ni (som vet) säga, vad bör man vaxa/fetta de med? Jag har använt Meind/Hanwag vax, men kängorna blev våta ganska fort när jag vandrade i regn för en dag.
Jag har använt ett gäng kängor under åren... Fjällräven, Miendl, Graninge o nu har jag hamnar i famnen på Lundhags o har nu ett par halvhöga Vandra II, använt mina i 3år o jag är såååå supernöjd..Jag önskar tips på vandrarkängor som håller ihop oavsett om de används frekvent eller står oanvända i garderob halvårsvis. Kängorna bör såklart vara någorlunda bekväma, men hållbarhet är ett absolut krav. Jag är less på att köpa slit och slänggrejor som ändå kostar dyrt.
Mitt förtroende för tillverkaren av kängan på bilden är just nu noll, likaså förtroendet för memoryfoam som ett skikt i yttersulan.
En vettig sula ska inte dela sig eller släppa från lädret efter ett par år.
Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med köprekommendation?
Hanwag Grünten med randsydd (möjligen nån annan teknik). Sula som går byta ut vid behov.Visa bilaga 47206
Det är nog någon sul-tillverkare som glömt testa ålderbeständighet, även försvarsmakten drababdes av någon batch marschkända m/90 där sulorna smulades ner efter lång tid, gällde både oanvända och använda.