Kängor som håller?

Jag önskar tips på vandrarkängor som håller ihop oavsett om de används frekvent eller står oanvända i garderob halvårsvis. Kängorna bör såklart vara någorlunda bekväma, men hållbarhet är ett absolut krav. Jag är less på att köpa slit och slänggrejor som ändå kostar dyrt.
Mitt förtroende för tillverkaren av kängan på bilden är just nu noll, likaså förtroendet för memoryfoam som ett skikt i yttersulan.
En vettig sula ska inte dela sig eller släppa från lädret efter ett par år.
Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med köprekommendation?

Bilagor

• 20250817_160751.jpg
    20250817_160751.jpg
    3 MB · Visningar: 98
Enkla Lundhags dvs med cellgummi på fotdelen och skaft av enkelskikts läder har hållit bra för mig.

Skötsel och försiktig torkning ger lång hållbarhet.

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Lundhags Forest 2 funkar fint för mig, efter lite kämpande med att gå in dem. Har haft andra modeller av enkom skalkängor från Lundhags sedan tonåren, bra hållbarhet på samtliga.

Kanske dum fråga men hur vårdar du kängorna? Speciellt om det står halva året och inte används. Just Meindl mår absolut bäst av att regelbundet användas. Så som jag har förstått det från dom själv så är deras sulor sulor som mår otroligt dåligt av att bara stå, och att det då ofta separeras eller smular för att de torkar ut. Så klart inget som gör det roligare för dig. Men kanske kan ge en förklaring.
Sen är inte gummin som den var förr, likt gummistövlar behöver den återfuktas.

Mina kängor blir dessvärre stående varje vinterhalvår vilket gör att jag alltid gör en vinter förvarnings vård. Rengör kängan, sulan och snörena. Fettar in dem mer än vad jag gör inför säsongen så de kan suga åt det om dom blir torra under halvåret. Sedan använder jag gummi återfuktning på sulan och allt gummi på kängorna. Funkar fint! Mina Meindl är över elva år nu!

Sen kan man ju undra om det verkligen är vården som gör det och där kan jag bara svara att jag slarvade två år när jag inte använde dem två sommrar på rad. Jag hade det på känn, även om inget syntes, så tog en test promenad. Tog omkring 2 timmar om ens det innan första sulbitarna lossnade. Utöver det är dom i väldigt fint skick, ska sulas om någon gång...
Köpte ett par Lundhags akut inför vandringen istället.(han inte sula om och skit dumt att köpa likadana nya om man ändå vart sugen på skal ett tag.) Ja, jag köpte akut skalkängor inte för en fjällvandring på 6 dagar. Inget skav! Fantastiska kängor, nog därför om sulning tar tid..

Jag är väldigt stor på materialvård om det inte märks :D

Alla kängor med dämpande mellansula av PU-skum åldras. Även Lundhags har sådana på vissa modeller. Mina första Meindl Island blev 12 år innan sulorna långsamt började ge upp. De var i bra skick i övrigt och jag hade satsat på en omsulning om jag inte upplevde dem i minsta laget. Så valde istället köpa ett par nya lite större som nu är ute på vandring på sitt femte år.
Jag fettar inte mina kängor utan vaxar dem noga (använder Snoseal vax) både inför vandring och förvaring. Inför förvaring rekommenderar Meindl att man även vaxar sidorna på sulorna för att bromsa åldrandet. Mina kängor förvarar jag i garaget i sina kartonger, dvs torrt men inte för varmt (dock plusgrader året runt).

En bra rekommendation är att kolla om tillverkaren erbjuder reparation och omsulning innan köp.

Ja men vist så är det ju, man ska vårda sina prylar.
Själv söker jag bara kängor med läder, helst utan membran. Förvarar dem likt smux, men försöker änvända dem lite då och då.
Smörjer dem med Vikingfett, som aldrig gjort mig besviken.. Sprayer låter jag gå till återvinningen..
Tycker alla dessa membran i olika produkter bara skapar problem. Gillar det naturliga.

Lundhags. Har de i mitt yrke nästan varje dag sedan 2011 från vår till höst.
Syncro, Professional och nu senast ett par Jaure II. Så länge de vårdas rätt håller de mycket bra.
Deras support är också väldigt bra. Jag fick byta ut tåkappan till "den gamla" för en liten peng och när jag råkade sparka ett armeringsjärn genom densamma bytte dom det igen gratis :)

Lundhags Jaure II har jag nyligen skaffat. De verkar vara ganska bra att vandra i. Vad skulle ni (som vet) säga, vad bör man vaxa/fetta de med? Jag har använt Meind/Hanwag vax, men kängorna blev våta ganska fort när jag vandrade i regn för en dag.

Lundhags Jaure II har jag nyligen skaffat. De verkar vara ganska bra att vandra i. Vad skulle ni (som vet) säga, vad bör man vaxa/fetta de med? Jag har använt Meind/Hanwag vax, men kängorna blev våta ganska fort när jag vandrade i regn för en dag.
Jag kör med Lundhags egna vax på mina 3-lagers Lundhags kängor.

Lundhags egna vax men även Menidl tycker jag fungerar bra. Glöm inte att snöra av och vaxa in bakom öljetter, det är där jag upplever att det ibland kan trycka igenom.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips