kängor/skor utan skinn, läder eller mocka.

Har sökt "överallt" på nätet och här på utsidans forum efter kängor eller skor utan skinn, mocka eller läder. Finns det verkligen inga vandringskängor eller vandringsskor som är helt syntetisk tillverkade (utan några animaliska inslag)?

Det verkar stört omöjligt att finna någonting och utbudet verkar vara enormt. Har inte så bra koll på olika tillverkare.

Någon som har någon rekomendation?
 
Varför ???

Hej !
Varför söker du ett par syntetiska kängor ???
Ett tips är att kolla på Globetrotter.de de borde ha.
Ett annat alternatiav är att kolla på Garderoben.se de har de Israeliksa armekängorna i canvas.
 
Garmont Vegan

Henric Nilsson; sa:
Har sökt "överallt" på nätet och här på utsidans forum efter kängor eller skor utan skinn, mocka eller läder. Finns det verkligen inga vandringskängor eller vandringsskor som är helt syntetisk tillverkade (utan några animaliska inslag)?

Det verkar stört omöjligt att finna någonting och utbudet verkar vara enormt. Har inte så bra koll på olika tillverkare.

Någon som har någon rekomendation?


Kolla in Garmonts känga Vegan.

http://www.garmont.com/products_details.html?id=32&type=outdoors&category=hiking&page=1


Det är en helt syntetisk känga som borde fungera alldeles utmärkt med tanke på dina önskemål.

// lars
 
Tack för era snabba svar. Skall genast kolla upp kängorna. Anledningen till att jag vill ha syntetiska skor/kängor är att jag är vegetarian och vill inte använda skinn el. dyl.

Tack igen =)
 
garmont

Hej

själv är jag vegan och har faktiskt ett par garmont vegan.
Jag har inte gått någon längre tur med dom än, men dom är grymt sköna.
Dom är ju inte så grymt höga i skaften, men det duger gott och väl om man inte tänker göra världens expedition.

Dessutom är det inte så farligt dyra (om man jämför) jag fick dom för 1 300 på naturkompaniet.
I karlstad hade de inte kängorna inne, så de fick beställa de, men det går ju det med!

annars funkar ju alltid stövlar, men det kan vara jobbigt om man tillexempel ska gå kungsleden, d.v.s inga vad. Då kan det vara skönt med kängor.


Så jag rekommenderar dig verkligen att köpa Garmonts vegankängor!
 
Fluoronauten; sa:
Gummistövlar då? ;)
/D

Instämmer!
Gummistövlar gör sig inte lika bra på Stockholms gator, men i de flesta andra situationer klår ett par kraftiga stövlar vilken känga som helst!! (-hand upp alla som sett en same i meindl-kängor?!)

-fast den tråden ska vi kanske inte starta en gång till..

/Per
 
fson; sa:
.....
Gummistövlar gör sig inte lika bra på Stockholms gator, men i de flesta andra situationer klår ett par kraftiga stövlar vilken känga som helst!! (-hand upp alla som sett en same i meindl-kängor?!)

-fast den tråden ska vi kanske inte starta en gång till..

/Per
Gör sig inte lika bra på Stockholms gator som vad? Vandrarkängor? Gör sig vandrarkängor bra på Stockholms gator? Har aldrig känt behov av eller tycker mina Jörnkängor gör sig särskilt bra på Sveavägen eller Kungsgatan.

Angående tråden du inte vill starta igen så har du nyss gjort det;-) Under de flesta situationer jag använder mina kängor är stabilitet en viktig faktor. Och att påstå att kängor är mer stabila än gummistövlar är väl knappast kontroversiellt?

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
fson; sa:
Fluoronauten; sa:
Gummistövlar då? ;)
/D

Instämmer!
Gummistövlar gör sig inte lika bra på Stockholms gator, men i de flesta andra situationer klår ett par kraftiga stövlar vilken känga som helst!! (-hand upp alla som sett en same i meindl-kängor?!)

-fast den tråden ska vi kanske inte starta en gång till..

/Per

Hand upp alla som sett en same i några som helst kläder som vi prylnissar klär oss i.....
 
Raskesven; sa:
Angående tråden du inte vill starta igen så har du nyss gjort det;-)

-jag vet, är det inte härligt?!

Jag har bara en känsla av att det där med stabiliteten är en aning överdrivet. Jag känner faktiskt ingen som stukat foten i ett par stövlar, åtskilliga däremot som fått fjällvandringar och blåbärs-raider förstörda av läckande kängor.

Men som sagt.. ;)

/Per
 

avslutad210712

Gäst
fson; sa:
Raskesven; sa:
Angående tråden du inte vill starta igen så har du nyss gjort det;-)

-jag vet, är det inte härligt?!

Jag har bara en känsla av att det där med stabiliteten är en aning överdrivet. Jag känner faktiskt ingen som stukat foten i ett par stövlar, åtskilliga däremot som fått fjällvandringar och blåbärs-raider förstörda av läckande kängor.

Men som sagt.. ;)

/Per

Det jag har mest emot stövlar är om man tar av sig dem när man rastar efter halva dagen. Troligen är de fuktiga invändigt då och sen är det ett helskotta att få på sig dem. Men visst är sövlar praktiska ur fuktsynpunkt. Liksom bara att plaska på över mindre bäckar och myrar.
 
Garmont Vegan

Hej!

Har själv ett par Garmont Vegan. Några kommentarer om dessa:
- Mkt sköna att vandra med.
- De är varma (vilket för mig är dåligt på sommaren då mina fötter badar i svett). I vintras fungerade de perfekt vid snöpulsning i Funäsdalen (hade också bra gaiters).
- Det grå materialet (typ synt. mocca) kan med fördel smörjas med någon synt. vax eftersom det suger åt sig vatten. Efter det, inga problem.
- Är definitivt inte vattentäta/regnsäkra. Att stå i vatten upp till ankeln eller en timmes vandring i hyffsat regn medför blöta fötter.

Så, om du inte blir alltför varm om fötterna rekommenderar jag att du tittar på de nya med GTX-membran. Kanske har de ändra något med fodret också så att de är mindre varma.

/Martin (hel-vegeterian el. vegan)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
tio_kronor skor/kängor Kläder 8
hundhår Kängor/skor till vår och sommar, tips? Kläder 12
såg kängor och skor Kläder 3
Tomas Johansson Skor/kängor för allroundbruk Kläder 8
Brgtta Lämpliga skor/kängor för pilgrimsvandring Kläder 16
StefanP- Val av skor/kängor för varierad miljö Kläder 7
Kamelkungen Skor/Kängor för dagsturer i Italien Kläder 0
Backpacker Skor eller kängor ? Kläder 9
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.