Kängor för varmt klimat

Jag letar efter ett par kängor som jag skall använda när jag är utomlands och fotograferar.
Vanligtvis är det varmare länder (sri lanka, indien, egypten) där temperaturen kan vara över 30+.
Jag behöver stöd för anklarna eftersom jag lätt vrickar till foten.
Jag rör mig både på grus/asfaltsvägar och lite mer "offroad".

Idag köpte jag ett par svarta Hanwag Banks GTX (öppet köp så jag kan lämna tillbaka lätt)
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=76561

Frågorna jag ställer mig (och er :) är det var ett bra val? Blir de för varma (nån skillnad mellan beige och svart?)? Passar de att gå i även i stan?

Tacksam för alla kommentarer och förslag på bättre alternativ!

Varför valde du med GTX foder? Utan brukar vara betydligt svalare. Randsydda brukar hålla där klistrade lämnar sulorna efter sig........definitivt obra.
Jag har ett par österrikiska ofodrade, randsydda med putsade sidan utåt, Ett par spanska även de ofodrade med borstade sidan utåt. Där du skall åka för att jobba finns uniformsaffärer som säljer lämpliga ofodrade kängor, kom ihåg iläggsulor och rejäla yllestrumpor......Go tur!

Lästips

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Skogsmulleledarens bästa tips – så gör du vandringen rolig för barnen

Hur gör man vandringen till något som barnen vill göra om? Skogsmulleledaren Kristin Malmcrona Friberg ger sina bästa tips!
seobserver: Tackar för svar!

Jag måste säga att jag inte direkt valde skorna, beskrev vad jag skulle ha de till och Naturkompaniet föreslog dessa :) Köpte de eftersom det var sista paret, kan lämna tillbaka de lätt.

Du kan inte föreslå ett par lämpliga som man kan köpa i sverige? Vill gärna slippa att köpa när jag kommer fram.

Ofodrat som sagt..

Jag har ett par ofodrade Lundhags (ev heter dom Forest, ev inte...) med blanka sidan utåt, snörning ganska långt upp. Har använt dom en hel del i just Sri Lanka, då med en rejäl strumpa upp på vristen, varm blir man i alla fall där. Gillar det lite högre skaftet när man går i terrängen.
Och räkna inte med några affärer där som har bra kängor (Bata-nivå), däremot finns billiga märkeskäder (och äkta vara :).

Meindl desert fox har blivit ett par favoriter, annars har jag använt amerikanska djungel kängor väldigt mycket innan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips