Kängor för varma skiftande klimat

Hej vad roligt att du skall ut och upptäcka!
Det finns vad jag vet tre typer av djungel, primär (högstammig gammal)

Sekundär (den har blåst ner och växterna på marken frodas ytterst svårgenomtränglig)

kustnära djungel. Alla tre med sina för och nackdelar men gemensamt har de luftfuktigheten, den gör att kläderna lättare rivs sönder och därför är yttre lagret av kläder med fördel av ripstop typ .

Jag har enbart använt mig av Mindl Jungle och de tar väldigt lång tid på sig att torka, hålen där vattnet skall rina ut måste vara felplacerade för det stannar alltid rätt mycket vatten kvar.

Skall du vara ute längre tid måste du torka upp fötterna emellanåt annars riskerar du skyttegravsfot.

Definition för öken ligger i torrt klimat och arktiskt klimat anses vara öken men om vi utgår från den varmare typen så har jag även här använt mig av Mindle dessert fox, de är väldigt bra med tjock isolerande sula som skyddar mot både kyla och värme.

Strumpor så körde jag två på foten, undertröja använde jag en nät tröja och en kraftigare skjorta, hatt med brätte och tunna arbetshandskar. Jag höll mig inte till led och anledningen till klädvalet är att de flesta växter skyddar sig med taggar eller gift och då är det yttre skalet av kläder vitalt. När du tvättar dig i djungel så tvättar du inner och ytterlager separat, då har du alltid lite skydd under tiden tvätten torkar.

Hoppas du fick några ledtrådar.

Ha en härlig tur!

Har säkert väntat 11 år på att få svar!
 
Torka upp fötterna emellanåt är helt ospecificerat.
Går du i våta skor och strumpor måste du ägna dig åt rejäl fotvård vid varje måltidsrast minst samt även byta till torra strumpor därimellan. Annars får du skyttegravsfot.
Enklare är att köra foten i sockpaketet i tät plastpåse inne i kängan.

Sealskins fungerar liknande. beroend på din egen fotsvettsproduktion, det avgör hur ofta du behöver byta innerstrumpor, syntetmaterial är bäst.

I de öknar jag vistats i brukade temperaturen nattetid krypa ner till under nollan, straxt före soluppgången kunde det komma en kölddipp ner till -10--15. Du behöver både skuggande lätta plagg och mycket varma.

go tur
 
(...) beroende på din egen fotsvettsproduktion, det avgör hur ofta du behöver byta innerstrumpor, syntetmaterial är bäst. (...)
Ja, fötter är verkligen olika. Ute i obanad terräng i Mellanöstern (= torrt & varmt) tyckte jag att liners av siden + faktiskt rejält tjockt med ull ytterst gav bäst "mikroklimat" i skorna; en ytterligare förutsättning var innersulor av läder eller ullfilt. Syntetinnersulor var helt förödande.
Märkligt nog tyckte jag också att kängor av ofodrat tunt mockaläder kändes betydligt mindre svettiga än canvas, men möjligen p g a att canvaskängorna hade gummi-yttersulan några skikt närmare foten.

Välj så ljus färg på skorna (och kläderna) som det bara går, det gör hela skillnaden när solen gassar på.

Nu verkar ju inte Tråd-återupplivaren komma att behöva ta så många vandringssteg på sin Sydafrikaresa, så skovalet känns mindre avgörande i det fallet. Men tråden kan ju vara till nytta även för andra :)
 
Jag har ju skrivit o frågat samt utvärderat om det här förut:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77621

Meindls kängor har jag använt i jobbet (Försvarsmakten)
Djungel: Liberia/Sierra Leone
Öken: Afghanistan, Mali, Adenviken
..och de är väl i sitt sammanhang helt ok. Som Joanna skriver så är tjocka sockor och gärna ull gångbart i varmt klimat. Men jag skulle inte använda dessa kängor civilt, pga klumpiga.
Den bästa av dessa två är öken, funkar i sitt sammanhang och många fler. Djungelmeindl är jag mindre positivt inställd till... egentligen vilket skodon som helst (helst vattenresistent givetvis) med torra sockar och ombyte funkar - bättre.

Egentligen borde jag bygga på tråden jag länkat till igen eftersom jag provat en annan sko i varmt klimat efter Rogue-kängan som jag ansåg för bred för min fot (måste nästan ha Kalle Anka-fötter för den).
Så jag skaffade ett par Courteney Vellies! Och... WOW! Toppensko. Mer sko än känga, sitter klockrent från dag ett. Mjukt läder, så går faktiskt att använda utan strumpor utan skav och är samtidigt följsamt och töjbart för att använda både ett o två par tunna ullstrumpor... och sen utan igen. :)
För priset får man faktiskt väldigt mkt sko eftersom de är handgjorda.

Använde dessa under resa i Syd- och Mellanamerika förra sommaren, men ångrar att jag inte haft dessa under tidigare resor i Centralasien, Mellanöstern och Afrika.
Gjorde dock en djungeltrek till Ciudad Perdida i Colombia då jag inte vågade använda velliesarna med risk för att det skulle vara för fuktigt under lång tid och att ren djungel skulle döda dem. Så jag köpte ett par lätta och plastiga gympadojor av märket Champion från en lågprisaffär i Panama. Funkade perfekt i djungeln till relativt lätt packning (30 liter). Ullsockor såklart.
Min kompis hade ett par djungelmeindl. Han fick tejpa o hålla på.
 

Bilagor

  • DSC_0383.jpg
    DSC_0383.jpg
    29 KB · Visningar: 323
  • DSC_0658.jpg
    DSC_0658.jpg
    20.8 KB · Visningar: 290
Tack Nollsjuan för utförlig återkoppling i både den förra och denna tråd. Jag befinner mig regelbundet i länder där jag har nytta av dina tips.

Du beskrev Roque-skorna som breda. Är de breda hela vägen, eller bara i tåboxen? Mitt eviga ankfots-problem är att skor som är tillräckligt breda i framdelen blir alldeles för lösa kring hälen och vristen.
 
Tack Nollsjuan för utförlig återkoppling i både den förra och denna tråd. Jag befinner mig regelbundet i länder där jag har nytta av dina tips.

Du beskrev Roque-skorna som breda. Är de breda hela vägen, eller bara i tåboxen? Mitt eviga ankfots-problem är att skor som är tillräckligt breda i framdelen blir alldeles för lösa kring hälen och vristen.

Jag upplever dem som breda längs hela lästen. Då har jag ett par som dessutom sannolikt är en halv storlek för stora (beställde från Storbrittanien). Oavsett så är det den "bredaste" skon jag testat och vet ärligt talat inte för vilka fötter den är konstruerad?
Men den största skillnaden mellan Rogue och Courteney, som jag anser är jämförbara, är att Courteney inte behöver gås in. Courteney-skon har ett fantastiskt läder som jag uppfattar som töjbart och vänligt mot foten. Som mockasiner eller tofflor. Sitter bra i hälen och är luftig för tårna.

Många recensenter påstår att Rogue inte heller behöver gås in och kan användas utan strumpor - sällan säger jag! Jag hade stora problem med Rogue nästan två veckors tid. Skav trots dubbla strumpor. Jag skulle aldrig bära dem utan strumpor.
 
OK, tack igen, fast du grusat det gryende hoppet ;). "Jämnbreda" Roque kommer inte att funka och Courteney verkar alldeles för smala.
Får väl gå till den lokala skomakaren därnere.
 
Jag har ju skrivit o frågat samt utvärderat om det här förut:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77621

Meindls kängor har jag använt i jobbet (Försvarsmakten)
Djungel: Liberia/Sierra Leone
Öken: Afghanistan, Mali, Adenviken
..och de är väl i sitt sammanhang helt ok. Som Joanna skriver så är tjocka sockor och gärna ull gångbart i varmt klimat. Men jag skulle inte använda dessa kängor civilt, pga klumpiga.
Den bästa av dessa två är öken, funkar i sitt sammanhang och många fler. Djungelmeindl är jag mindre positivt inställd till... egentligen vilket skodon som helst (helst vattenresistent givetvis) med torra sockar och ombyte funkar - bättre.

Egentligen borde jag bygga på tråden jag länkat till igen eftersom jag provat en annan sko i varmt klimat efter Rogue-kängan som jag ansåg för bred för min fot (måste nästan ha Kalle Anka-fötter för den).
Så jag skaffade ett par Courteney Vellies! Och... WOW! Toppensko. Mer sko än känga, sitter klockrent från dag ett. Mjukt läder, så går faktiskt att använda utan strumpor utan skav och är samtidigt följsamt och töjbart för att använda både ett o två par tunna ullstrumpor... och sen utan igen. :)
För priset får man faktiskt väldigt mkt sko eftersom de är handgjorda.

Använde dessa under resa i Syd- och Mellanamerika förra sommaren, men ångrar att jag inte haft dessa under tidigare resor i Centralasien, Mellanöstern och Afrika.
Gjorde dock en djungeltrek till Ciudad Perdida i Colombia då jag inte vågade använda velliesarna med risk för att det skulle vara för fuktigt under lång tid och att ren djungel skulle döda dem. Så jag köpte ett par lätta och plastiga gympadojor av märket Champion från en lågprisaffär i Panama. Funkade perfekt i djungeln till relativt lätt packning (30 liter). Ullsockor såklart.
Min kompis hade ett par djungelmeindl. Han fick tejpa o hålla på.

Du vet inte om försvarets meindl-kängor går att hitta civilt? Det ser ut som känga 08 och jag tycker det är fina kängor för svenska förhållanden. Men när jag har letat så har jag inte hittat just den modellen civilt.
 
Du vet inte om försvarets meindl-kängor går att hitta civilt? Det ser ut som känga 08 och jag tycker det är fina kängor för svenska förhållanden. Men när jag har letat så har jag inte hittat just den modellen civilt.

Inte vad jag vet.
Själv använder jag inte 08 alls och har inga ambitioner att skaffa den. Från de som använt den under tuffare förhållanden så har jag hört att den blir för rymlig utan "vattentäta" insatsen och att själva insatsen egentligen inte funkar alls. Det är således svårt att jobba fram en lagom avvägning av sockor som inte ger skav med/utan insats.
Hela idén med innersko är ganska knepig och motverkar allt som både vinterenheten och överlevnadsskolan säger - en skalkänga som torkar fort och där man reglerar fukten med strumpbyte.

Jag vet inte vem FMV har lystrat till när de tagit fram 08-kängan? Hört talas om Arcteryx konceptskor och sen bestämt sig för att vara vågade och testa något nytt?

Själv föredrar jag Lundhags Forest eller känga 90 (sommar/vinter) i svensk skog på jobbet. Skulle jag komma över jörnkängan skulle jag använda den vintertid.
 
Ok, har ännu aldrig använt den med innersko faktiskt utan enbart med sockor/strumpor. Om innerskon inte fungerar så faller ju idén lite, den ska ju ersätta gummistövlar och jag har typ aldrig använt dessa heller...

Känga 90 tycker jag är direkt värdelös, den är ju lika stödjande som en mockasin typ. Med tanke på de problem som varit med sulorna på dessa skulle jag heller aldrig köpa dem civilt av den anledningen.

/Freddo
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.